صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۴۹

جوشش انقلابی در فضای مجازی

پایگاه بصیرت / مصطفی برزکار

یکی از اتفاقاتی که پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد، فعالیت‌های فضای شبکه‌های اجتماعی بود؛ تا جایی که از روند جابه‌جایی پیام‌ها به هراس افتادند و نسبت به محدودسازی و سانسور نیز اقدام کردند. شبکه‌های اجتماعی از همان ساعات اولیه مملو شد از پیام‌ها و تولیدات هنری مختلفی که نشانگر اوج عظمت شخصیت حاج قاسم و دلدادگی مخاطبان این شبکه‌ها در داخل کشور و حتی خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی بود. هشتگ‌های مرتبط با شهادت این مرد بزرگ، به ترند جهانی در فضای مجازی تبدیل شد؛ برای نمونه بنا به اعلام سایت یاهو، تنها در روز 13 دی ماه و ساعات اولیه شهادت حاج قاسم، ‌بیش از ۲۱ هزار پست با هشتگ انتقام سخت یا  hardrevenge در اینستاگرام منتشر شده است. گفتنی است هشتگ ایران با بیش از یک میلیون و 500 هزار پست بالاترین بازخورد را در میان کاربران توئیتر در سطح جهان داشت. در پیام‌رسان تلگرام نیز کمپین‌های زیادی در بزرگ‌داشت حاج قاسم و حمایت از انتقام سخت ایجاد شد که هر کدام در مدت چند ساعت از مرز 200 هزار نفر گذشتند و البته این روند در روزهای آینده با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.  مدت‌هاست دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا فضای مجازی را به تهدیدی علیه انقلاب و نظام تبدیل کنند.

باید اذعان داشت در مواردی هم موفق شده بودند که دوقطبی‌های کاذبی را در فضای جامعه بر پایه فضا‌سازی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند؛ اما نحوه واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که مسئله شهادت قاسم سلیمانی نه تنها به بستری برای ایجاد دوقطبی‌های کاذب تبدیل نشده است، بلکه حاج قاسم سلیمانی که خود یکی از منادیان وحدت ملی بود، شهادتش به عنصر وحدت‌بخش جامعه ایرانی با هر فکر و سلیقه‌ای تبدیل شده است، از سلبریتی‌ها تا سیاستمداران جناح‌های مختلف کشور و هر کس از هر فکر و سلیقه‌ای.

غافلگیری آمریکای‌ها از اقدامات مؤثر و میلیونی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی سبب شد در این فضا هم به دنبال انتقام باشند و قدرت و امکانات خود را برای مقابله با خیزش اجتماعی تکریم سید شهیدان محور مقاومت به کار گیرند. امری که نشان داد دشمنان با وجود همه ادعاهای پوشالی خود،‌ در مقابل وحدت ملت ایران زبون هستند. در این راستا شبکه اجتماعی فیسبوک که مالک پلتفرم اینستاگرام است، اقدام به حذف پست‌های مرتبط با حاج قاسم کرد و در توجیه کار خود اعلام کرده موظف به رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران است.

این شواهد نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی خارجی، از جمله اینستاگرام و فیس‌بوک به رغم آنکه خود را داعیه‌دار آزادی بیان می‌دانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند تا از انتشار تصویر خبیث و جنایتکار آمریکا که در فضای مجازی برای مردم جهان به راحتی قابل بازگویی و نمایان شدن است، جلوگیری کنند و اتفاقاً همین برخورد خصمانه نیز باعث انزجار بیشتر کاربران شد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات