صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۵۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تهدید نظامی ایران و تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هر کس تعرضی بکند، به شدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد.(1386/6/31)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

برکات خون به ناحق ریخته
شاید باور شهادت سردار سرافراز اسلام هنوز برای بخشی از نیروهای انقلاب سخت باشد؛ اما آثار و برکات خون به ناحق ریخته مظلوم، خیلی زودتر از تصور خون‌آشامان آمریکایی به ثمر نشست.
۱ـ تقویت وحدت ملی؛ وحدت تمام‌عیار ملت ایران از یک سو و اتحاد ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق از سوی دیگر که در تجمع‌ها و تشییع‌های میلیونی پیکر مطهر سید شهدای مقاومت و همرزمانش در ایران و عراق نمایان شد، تنها به برکت خون حاج‌قاسم و ابومهدی المهندس و یاران‌شان ممکن شده است! ویژگی ممتاز حماسه حضور ملت و این تجمع و تشییع تاریخی این بود که همه اقشار و گرایش‌های سیاسی حضور داشتند.
2ـ انتقام سخت؛ فرزندان سپاهی ملت غیور ایران قبل از خاکسپاری شهید حاج‌قاسم سلیمانی به وعده صادق خود عمل کردند و درست در ساعت ترور سردار دل‌ها، 35 موشک به مهم‌ترین دارایی‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه، یعنی پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل شلیک کردند که در واقع حمله به زیرساخت فرماندهی و کنترل، شنود، رادار، جنگ الکترونیک و به عبارت بهتر، حمله به مغز، چشم و گوش آمریکا در منطقه بود. این انتقام که با نام عملیات «شهید سلیمانی» و مساعدت از روح و خون مقدس ایشان و همرزمانش با رمز «یا زهرا» انجام شد، در مقایسه با گام‌های طراحی شده بعدی در صورت حماقت ترامپ برای پاسخ‌دهی گام‌های اولیه محسوب می‌شود.
3ـ نه به مذاکره و سازش؛ امروز دیگر به نظر نمی‌رسد کسی در دل این باور را داشته باشد که مذاکره با غرب می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور را مرتفع کند و از دشمنی دشمنان بکاهد! تجمع‌های میلیونی در تشییع پیکر مطهر شهدای مقاومت ترجمان عملی رفراندم ملی «بله به مقاومت و نه به سازش» بود.
4ـ فردای روشن؛ اغتشاشات و ناآرامی‌های ایجاد شده به بهانه گرانی بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸، فضایی منفی و غبارآلود و نگران از تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو را در کشور حاکم کرده بود که شهادت مظلومانه دلاورمرد ایران‌زمین، بار دیگر شور، تحرک، مسئولیت‌پذیری و امید مردم به فردای روشن ایران مقتدر و ضرورت نقش‌آفرینی در انتخاب مجلسی در تراز انقلاب و خون شهدای مقاومت را به جامعه باز گردانده تا مردم در دوم اسفند ماه دشمنان حاج‌قاسم سلیمانی را ناکام بگذارند!


▼ گزارش روز

بسم الله القاصم الجبارین
سپاه پاسداران با تأیید حملات موشکی به پایگاه‌های ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا با ده‌ها فروند موشک و با رمز «یازهرا» اطلاعیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است:

امت اسلامی داغدار، ملت بزرگ و شهیدپرور ایران اسلامی
زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات «شهید سلیمانی»، با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی و مردم فداکار و عظیم‌الشأن ایران اسلامی اعلام می‌دارد.
1ـ به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.
2ـ به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.
۳ـ به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.
4ـ به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.

و من نصر الا من عندالله العزیز الحکیم
18 دی ماه 1398
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

▼ خبر ویژه

پاسخ دقیق و ویرانگر ایران
یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه گفت: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده موثق، موشک‌های شلیک شده به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد عراق، به مناطق حساس و حیاتی پایگاه اصابت کرده‌اند. به گفته این منبع آگاه، دست‌‌کم 80 نظامی آمریکایی در این حمله کشته شده‌اند. در این حمله همچنین تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد و تجهیزات فراوان نظامی آسیب‌های جدی دیده‌اند. این منبع آگاه در اطلاعات سپاه تأکید کرد: در حمله موشکی بامداد امروز، پانزده موشک به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرده که هیچ‌ یک به وسیله سیستم راداری ارتش تروریسم آمریکا رهگیری نشده‌اند. بر اساس این گزارش، دقت و شدت اصابت موشک‌های شلیک شده به حدی بوده است که برخی از آنها همزمان چند هدف حساس را تخریب کرده‌اند. پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد عراق از پایگاه‌های بسیار مهم است که در آن تمام هواپیماهای بدون سرنشین و بالگردهای آمریکا مستقر هستند و چهار هزار نظامی آمریکا حضور دارند. بر اساس گزارش‌های دریافتی، مجروحان حمله موشکی بامداد امروز به پایگاه عین‌الاسد، با بالگرد به بغداد منتقل شده‌اند و ارتش تروریستی آمریکا از بخش بهداشت عراق درخواست کمک کرده است.


▼ اخبار
1ـ وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود
«وحید شقاقی‌شهری» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «در حدود 20 ماه اخیر اروپایی‌ها عملاً وقت‌کشی کردند و حتی نتوانستند بر وعده خود مبنی بر اجرای اینستکس صحه بگذارند. قرار بود اینستکس کانال واسطی میان ایران و اروپا باشد تا دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی از طریق آن وارد ایران شود. همچنین مابه‌ازای آن اروپایی‌ها باید مکانیسم فروش نفت ایران را می‌پذیرفتند. زمانی که تحریم‌ها در حداکثر خود قرار دارد، طبیعی است که ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها هم که صرفاً چند وقت یک بار با یک توئیت و بیانیه وعده‌های توخالی خود را به گوش ایرانیان می‌رساندند. بنابراین انتهای این وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود.» وی درباره پیامدهای خروج از برجام نیز تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکا در چند وقت اخیر به سقف خود رسیده و تحریمی بیش از این وجود ندارد که آمریکا بتواند علیه ایران به اجرا بگذارد.»


2ـ دونالد ترامپ همان ابوبکر بغدادی است
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» نوشت: «خیلی‌ها تعجب کردند که چرا ترامپ بر بمباران مراکز فرهنگی ایران تأکید کرده است؟ عملی که حتی هیتلر هم انجام نمی‌داد؛ زیرا مخالف تمام قوانین بین‌المللی است. فقط داعش و طالبان با افتخار چنین می‌کردند.» عبدی در ادامه نوشت: «موضع اروپایی‌ها بسیار بدتر از اقدام ترامپ است. چون ترامپ همین است که هست. ادعایی بیش از این هم ندارد؛ ولی اروپایی‌ها که ادعای بیشتری دارند، چرا تا این حد منفعل و حتی دنباله‌روی افرادی چون ترامپ و پمپئو هستند؟ در قضیه برجام و تحریم گفتند که شرکت‌های اروپایی از دولت‌های‌شان تبعیت نمی‌کنند، پس در جریان اخیر چرا دولت‌های اروپایی از آمریکا دنباله‌روی می‌کنند؟» اظهارنظر گستاخانه ترامپ مبنی بر بمباران مراکز فرهنگی ایران، فارغ از اینکه صرفاً یک بلوف و ادعای مضحک است، بیش از پیش چهره جنایتکار و غارتگر آمریکا را در مقابل دیدگان افکار عمومی نمایش داد.


3ـ هرگونه شرارت جدید آمریکا پاسخ کوبنده‌تری دارد
«سردار سرلشکر محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پی عملیات مقتدرانه شب گذشته دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه، به سردمداران کج‌فهم رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد: عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم آمریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی است و از این پس هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد. سرلشکر باقری تأکید کرد: اکنون وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره وسیعی از جغرافیای جهان، روش اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریع‌تر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج کنند.


4ـ افزایش قیمت جهانی نفت در پی عملیات تلافی‌جویانه ایران
به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و افزایش احتمال اختلال در عرضه نفت، قیمت نفت به بالاترین رقم در طی ماه‌های گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در دقایق ابتدایی پس از حمله برق‌آسای ایران با افزایش بیش از 3 دلاری به 71 دلار و 75 سنت رسید که بالاترین رقم از اواسط ماه سپتامبر تاکنون بود؛ اما بعدا با اندکی تعدیل و 97 سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 69 دلار و 24 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم که اوایل امروز تا رقم 65 دلار و 85 سنت بالا رفته بود، با اندکی تعدیل و رشد 82 سنتی به 63 دلار و 52 سنت رسید.


▼ اخبار کوتاه
یک مقام مطلع به خبرنگار «نورنیوز» گفت: کلیه شهرک‌های زیرزمینی موشکی در سراسر ایران برای هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده در حالت آماده‌باش صددرصد هستند. هرگونه اقدام نابخردانه در پاسخ به عملیات مقابله‌جویانه بامداد امروز ایران با عملیات بسیار سخت علیه کلیه اهداف تعیین شده مواجه خواهد شد. همچنین انجام عملیات علیه ایران از مبدأ کشورهایی که خاک خود را در اختیار ارتش تروریستی آمریکا قرار داده‌اند، با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.
«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و یکی از نامزدهای پیشتاز در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰ در توئیتر گفت: فعلاً درباره حملات چهارشنبه علیه پایگاه‌های این کشور اظهارنظر نمی‌کنم. وی گفت: تا زمانی که اطلاعات بیشتری منتشر نشود، قصد ندارم درباره این اخبار اظهارنظر کنم. اما یک چیز را خواهم گفت: ما برای سربازان و اتباع آمریکایی در خارج از کشور دعا می‌کنیم.
قرار است امروز چهارشنبه دونالد ترامپ درباره تحولات جاری در زمینه حمله موشکی ایران یک سخنرانی داشته باشد یا بیانیه صادر کند. اما «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه به وقت آمریکا گفت: ما به دنبال آغاز جنگ با ایران نیستیم؛ اما آماده پایان دادن به آن هستیم. وی افزود: آنچه ما تمایل داریم شاهد باشیم، کاهش تنش است. سپاه پاسداران عملیات انتقام ترور شهید قاسم سلیمانی را با شلیک‌ موشک‌های بالستیک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در بامداد چهارشنبه آغاز کرد.
«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و دیپلمات اسبق وزارت خارجه این کشور در پیامی توئیتری در رابطه با حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع آمریکایی‌ها در عراق، به پیام وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و از دونالد ترامپ خواست برای رفع تحریم‌های ایران اعلام آمادگی کند.
«محمدجواد ظریف» در توئیتر خود نوشت: «ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقامات ارشد ما انجام شده بود، هدف قرار داد. ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.»
با انتشار خبر حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه «عین‌الاسد» آمریکا در عراق شاخص‌های بورس آمریکا همه با هم منفی شدند. بر این اساس، شاخص دو جونز 1/4 درصد و شاخص S&P 500 معادل 1/5 درصد ریزش کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات