اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۲۵

ایران هفتمین تولید‌کننده قارچ خوراکی در جهان

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از رتبه هفتم ایران در جهان در زمینه تولید قارچ خوراکی خبر داد.
مهدی رجبی در یک نشست خبری اظهار کرد: ۱۱ میلیون تن قارچ در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید ۱۸۰ هزار تن از این محصول، در رتبه هفتم بزرگ‌ترین تولید‌کننده قارچ قرار دارد.
وی با بیان اینکه روزانه حدود ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود که ۲۵ تا ۲۶ درصد در استان تهران است افزود: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور داریم که از این تعداد بیش از ۸۰ درصد آن‌ها با مجوز لازم از مراجع ذیصلاح به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
رئیس‌هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه به دنبال ساماندهی تولید و عرضه قارچ در کشور هستیم اظهار داشت: این امر از طریق صندوق حمایت از تولید قارچ انجام می‌شود و با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان به صورت تضمینی محصولات تولیدکنندگان را خریداری کرد.
وی اظهار داشت: سرانه مصرف قارچ در کشور ۱/۸ کیلوگرم در سال است که این رقم در تهران به ۲/۲ کیلوگرم می‌رسد؛ اما سرانه مصرف این محصول در برخی استان‌ها به ۱۸۰ گرم می‌رسد و در برخی از آن‌ها نیز مصرفی ندارد.
رجبی گفت: مصرف قارچ در برخی کشور‌های دنیا بیش از دو برابر کشورمان است که با فرهنگ سازی‌های انجام شده به دنبال افزایش سرانه مصرف این محصول در کشور هستیم.
رجبی اظهار داشت: در حال حاضر قارچ ایران به کشور‌های کویت، امارات، عراق، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، عمان، عربستان (به طور غیرمستقیم) و قطر صادر می‌شود.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات صادرات قارچ کشور، صادرات فصلی این محصول است به طوری که در فصل گرما با توجه به فساد پذیر بودن این محصول امکان صادرات نداریم و کشور‌های مصرف‌کننده عربی نیز از مصرف این محصول در فصل گرما خودداری می‌کنند.
رجبی اظهار داشت: با توجه به اینکه قارچ در کشور به صورت ارگانیک تولید می‌شود و حتی برخی از واحد‌های تولیدی نیز توانستند نشان ارگانی دریافت کنند، می‌توان صادرات خود را به کشور‌های بیشتری از جمله کشور‌های اروپایی صادر کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات