صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن چه چیزی را هدف گرفته است؟ من عرض می‌کنم دشمن یک هدف کوتاه‌مدّت دارد، یک هدف میان‌مدّت دارد، یک هدف بلند‌مدّت دارد. هدف کوتاه‌مدّت دشمن به هم زدن امنیّت کشور است، ایجاد آشوب و فتنه در کشور است، از بین بردن این افتخار بزرگ است که جمهوری اسلامی بحمدالله از آن برخوردار است.(1396/2/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

قدرت ملی

پس از شهادت سردار سلیمانی یک حماسه ملی علیه آمریکا شکل گرفت و رئیس‌جمهور این کشور را در وضعیتی قرار داد که به گفته نزدیکانش تا سرحد مرگ ترسیده بود؛ اما شوک دوم هم کمتر از آن تشییع باشکوه نبود؛ بلکه مکمل آن بود که در جریان آن پایگاه نظامی «عین‌الاسد» هدف حمله موشکی سپاه قرار گرفت. این دو پیروزی بزرگ در ۴۱ سالگی انقلاب از بلوغ و توانمندی و افزایش قدرت ایران در سطح جهانی حکایت دارد. سردار سلامی در مجلس تأکید کرد: «ما در این نبرد کوتاه یک هفته‌ای که در سطح آماده‌باش صد درصد بودیم، قابلیت قدرت جهانی خود را در چند بعد به اثبات رساندیم.» که بخشی از ابعاد این قدرت در ادامه می‌آید:
اول،‌ بعد سرمایه مردمی انقلاب اسلامی؛ اگر پشتیبانی و حضور مردم در صحنه نبود شاید جرئت و جسارت آمریکا برای اقدامات بعدی بیشتر می‌شد و حتی نیروی نظامی ما در این تراز نمی‌توانست پاسخ مقتدرانه به آمریکا بدهد.
دوم، بعد فنی و تکنولوژیکی سیلی موشکی؛ بعد فنی حمله موشکی بسیار مهم و شایان توجه است و روز گذشته سردار سلامی درباره این بعد از قدرت که غلبه بر آمریکا از نظر فنی و تکنولوژی است، تأکید کرد که نبرد ما نبرد تکنولوژی، نبرد استراتژیک و نبرد فنی بود.
سوم، بعد استراتژیک؛ این بعد بسیار حساس است؛ زیرا نظام در شرایطی قرار گرفته که قامت آن از سطح منطقه‌ای بالاتر شده و از این پس باید در سطح یک قدرت جهانی ظاهر شود؛ زیرا تاکنون هیچ کشوری جرئت و جسارت مقابله با آمریکا را در سطح نظامی نداشته و چنین اقدام نظامی ناشی از اعتماد به ساختارها و چارچوب‌های پایه‌ای قدرت ملی است. برای نمونه ابعاد قدرت ملی شامل ۱۴۰ متغیر است و حدود ۹ فاکتور دارد که عبارتند از: اقتصادي، سياسي، نظامي، فضايي، فرامرزي، سرزميني، اجتماعي، علمي، فناوري و فرهنگي. اگر چه شاید در برخی از این شاخص‌ها دچار شدت و ضعف‌هایی باشیم؛ اما در مجموع نقش اثرگذار خود را در افزایش قدرت ملی کاهش نداده‌اند و همچنان شاهد افزایش آنها هستیم.
چهارم، بعد استقلال؛ اگر نیروهای مسلح ما دست‌پرورده آمریکا بودند به هیچ عنوان جرئت و جسارت چنین اقدامی را نداشتند. آنها در مکتب امام خمینی(ره) درس آموخته‌اند و ملت‌های مسلمان منطقه تا کوتاه کردن دست آمریکاى جهان‏خوار راحتش نخواهند گذاشت و به مبارزه الهی خود ادامه خواهند داد. این پیروزی‌ها ادامه دارد و توطئه‌های دشمن به منظور خنثی کردن اثرات ماندگار ابعاد این قدرت ملی است.

 

▼ گزارش روز

تنها راه پیروزی

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شدند. در این بیانیه که دفتر رئیس‌جمهور فرانسه منتشر کرده، آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی اقدامات ناسازگار با توافق را بازگردانده و به پایبندی کامل (به برجام) بازگردد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم تا از اقدام خشونت‌آمیز یا اشاعه خودداری کرده و آماده تعامل با ایران درباره این دستورالعمل بوده تا ثبات در منطقه حفظ شود.» در برابر این جملات باید این سؤال‌ها را مطرح کرد اروپایی‌ها که از تعهد سخن می‌گویند، خود تا چه حد به توافق هسته‌ای و آنچه باید انجام می‌دادند متعهد بودند و هستند و در برابر خروج غیرقانونی و وضع تحریم‌های به مراتب شدیدتر نسبت به قبل از برجام از سوی کاخ سفید چه اقدامات سازنده‌ای انجام داده‌اند؟ کدام یک از اقدامات وعده داده شده از سوی مقامات اروپایی در مقابل خروج ترامپ از برجام عملیاتی شد؟ اروپایی‌ها که امروز بیانیه می‌دهند، در فرصت یک ساله پس از خروج ترامپ از توافق و حتی پس از گام‌های پنج‌گانه ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، کدام یک از رویکردهای خصمانه خود را کنار گذاشتند؟ واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران تمام نرمش‌ها را در مسئله هسته‌ای در چند سال اخیر نشان داده و اکنون جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی ‌نمانده است که هر گونه عقب‌نشینی و نرمش در مقابل آمریکا و اروپا دشمنان ملت ایران را گستاخ‌تر کرده و بر مشکلات کشور می‌افزاید. اکنون تنها راه عبور از این مرحله مقاومت و تقویت قدرت درونی و خوداتکایی کشور است که آن نیز محقق و میسور نمی‌شود مگر با عزمی جمعی در میان همه مسئولان و آحاد جامعه. عزمی که به برکت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و در سایه آشکار شدن دشمنی‌ها و کنار گذاشتن دستکش مخملین شیطان بزرگ به حول و قوه الهی در کشور در حال تحقق کامل است.

 

▼ خبر ویژه

ترور سلیمانی بخشی از برنامه گسترده‌تر برای ترور است!

نشریه «نیویورک‌تایمز» نوشت: «در ۱۸ ماه گذشته، کاخ سفید در حال به‌کارگیری مهره‌هایی از فرودگاه‌های دمشق و بغداد و... برای لو دادن اطلاعات منجر به ترور قاسم سلیمانی بود؛ برخی از عواملی که به کار گرفته شدند، اطلاعاتی را در مورد رفت‌وآمدهای قاسم سلیمانی لو می‌دادند. اطلاعات به دست آمده نشان داد، او با چند شرکت هوایی مختلف پرواز می‌کند و در غالب موارد، بلیتش تنها در آخرین لحظات تهیه می‌شود تا به دشمن برای زدن رد او فرصت کافی ندهد. سلیمانی معمولاً آخرین فردی بود که سوار هواپیما می‌شد و در صندلی آخرین ردیف می‌نشست تا با فرود هواپیما زودتر بیرون بیاید. در روز حادثه هواپیما تأخیر داشت و تیم ترور از این بابت نگران شده بود. قرار بود پرواز سردار سلیمانی ساعت 7 و نیم به وقت محلی از دمشق به سمت بغداد حرکت کند که خبرچین‌های فرودگاه دمشق به آمریکایی‌ها اطلاع دادند پرواز با تأخیر انجام خواهد شد و هدف مورد نظر هنوز دیده نشده است.» این رسانه آمریکایی درباره انتخاب زمان و مکان ترور می‌نویسد: «واشنگتن نگران بود که [ترور] سلیمانی در زمانی که با یک مهره ارشد حزب‌الله در بازدیدهایش از سوریه همراهی می‌شود، این سازمان لبنانی را وارد کارزار نظامی زودهنگام با اسرائیل کند؛ به همین خاطر هم در لبنان دست به ترور او نزد.» نیویورک تایمز همچنین افزود: «ترور قاسم سلیمانی بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران و سران نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه است.»

 

▼ اخبار

احتمال تکرار ترورها در عراق وجود دارد!

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از حضور جاسوس‌هایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد که برای آمریکا کار می‌کنند و شخصیت‌های مهم را تحت تعقیب قرار می‌دهند. «کریم علیوی» گفت: «در فرودگاه بین‌المللی بغداد جاسوس‌هایی هستند که ورود و خروج شخصیت‌های مهم به عراق را دنبال می‌کنند تا به آمریکا خدمت کرده باشند و تنها با قطع پای نیروهای بیگانه از عراق می‌توان بر آنها سیطره یافت، به ویژه آنکه پیشتر هم درباره حضور آنها هشدار داده شده بود.» این عضو پارلمان عراق افزود: «آمریکا در هر کجای منطقه، هسته‌های جاسوسی دارد. از جمله در فرودگاه‌های عراق و سوریه که در آنجا افرادی وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا هستند.» وی این جاسوس‌ها را وابسته به رژیم صهیونیستی، عربستان، آمریکا و امارات خواند و گفت: «کشورهای مذکور از جاسوس‌های آمریکا حمایت مالی می‌کنند و هنوز نگرانی‌هایی درباره احتمال تکرار ترورهایی، نظیر ترور سردار سلیمانی و ابومهدی وجود دارد.»

2ـ خسارت 100 تا ۱۵۰ میلیون دلاری هواپیمای اوکراینی

معاون بیمه مرکزی گفت: هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰ـ ۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد؛ اما هواپیمای ساقط شده حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است. جهانگیری افزود: براساس آنچه در بیمه‌های بین‌المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد می‌کنند و برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه‌نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است. وی ادامه داد: با توجه به برآورد‌های اولیه پیش‌بینی می‌کنیم، حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است؛ البته ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.

3ـ تحریم‌های بیشتر علیه مردم ایران اعمال کنید

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از ترور حاج‌قاسم سلیمانی از ترس انتقام ایران سکوت اختیار کرده بود، از تجمع غیرقانونی در تهران که سفیر انگلیس در آن بازداشت شد، حمایت کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی مدعی حمایت از مردم شد که گفت: رئیس‌جمهور ترامپ باید تحریم‌های خیلی شدیدی بر این رژیم اعمال کند. او گفت: باید بگویم که ایران همین اواخر سرعت غنی‌سازی را افزایش داده است. در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران، از ناتو درخواست کرد که در غرب آسیا (خاورمیانه) حضور پررنگ‌تری داشته باشد، نتانیاهو نیز ضمن درخواست وضع تحریم جدید علیه ایران، از کشورهای اروپایی نیز دعوت کرد که به تحریم بیشتر ایران دست بزنند.

4ـ جزئیات دستگیری سفیر انگلیس در تجمع روز شنبه

مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی، جزئیات دستگیری سفیر انگلستان در تجمع روز شنبه در مقابل دانشگاه امیرکبیر را اعلام کرد: «ساعت 18:35 روز شنبه سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع‌کنندگان مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران از تجمع‌کنندگانی که در حال سر دادن شعار‌های ساختارشکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد. با هوشیاری مأموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در ساعت 19:10دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد. لازم به ذکر است، فرد همراه با سفیر انگلیس با مشاهده این صحنه اقدام به فرار کرد و به سفارت انگلستان پناه برد.»

 

▼ اخبار کوتاه

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان گفت: کلاهبرداری و جعل اسناد از جمله تخلفاتی بود که در بررسی بعضی پرونده‌ها به ما گزارش شده بود. وی با بیان اینکه در مواردی سوابق محکومیت در حوزه‌های مختلف را داریم، افزود: این محکومیت‌ها حتی در مورد مصالح امنیتی وجود دارد که البته تعداد آنها کم است. در بررسی‌ها، فردی که در همین دوره جزء نمایندگان شاخص هم بوده، در بررسی‌ها رد صلاحیت شده که البته پس از اعلام نتایج، خودِ آن فرد بهتر متوجه خواهد شد.

پایگاه هوایی «بلد» در جنوب استان «صلاح‌الدین» که میزبان تروریست‌های آمریکایی است، هدف حمله موشکی قرار گرفت. تاکنون میزان خسارت‌های وارده مادی و جانی بر اثر این حمله موشکی مشخص نشده است. پایگاه هوایی بلد که طی روزهای گذشته دومین بار است، هدف حمله موشکی قرار گرفته، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی عراق و میزبان تروریست‌های آمریکایی است که در 64 کیلومتری شمال شهر بغداد واقع شده است.

«وال‌استریت ژورنال» گزارشی را با استناد به منابع خود در بغداد منتشر کرد که از تهدید ایالات متحده نسبت به قطع دسترسی به حساب‌های بانکی عراق در آمریکا حکایت دارد. گفتنی است، پیش از این، آمریکا با این ادعا که وجوه حاصل از فروش نفت عراق برای تأمین مالی داعش استفاده می‌شود و به حساب‌هایی در کشورهای دیگر منتقل می‌شود، دسترسی بغداد را به این حساب‌ها در سال ۲۰۱۵ مسدود کرده بود.

آمار منتشر شده از سوی آژانس دولتی گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی، نشان داد صادرات کره جنوبی به ایران در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹ به ۲۵۹ میلیون دلار رسیده که 88/6 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش را نشان می‌دهد. طبق این گزارش، صادرات امارات متحده عربی به ایران در مدت مذکور 16/8 درصد و صادرات هند 43/8 درصد رشد داشته است.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، در آبان ماه امسال در کل کشور، بیش از 7/6 میلیون فقره چک به ارزش ریالی ۸۳۶ هزار میلیارد ریال مبادله شده است. از این تعداد چک مبادله شده حدود 6/9 میلیون فقره چک به ارزش ریالی ۷۳۵ هزار میلیارد ریال وصول شده است.

 

ترنم زندگی

همسرتان به دوستی شما و تقویت قوت قلب از سوی شما نیازمند است. زن نیاز دارد که شما اعلام کنید حجم عمده‌ای از مسائل زندگی را ایشان به دوش می‌کشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات