فرهنگی >>  فرهنگی >> مصاحبه فرهنگی
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۴۸

سپاه و ستیز با فقر و بیداد

گزارشی کوتاه از قرارگاه محرومیت‌زدایی

سپاه و ستیز با فقر و بیداد

به نقل از شمیم : با پایان جنگ تحمیلی و فراغت واحد‌های مهندسی سپاه پاسداران از موضوع جنگ، این نهاد انقلابی کار سازندگی مناطق محروم را به‌صورت خودجوش و بر اساس تدابیر فرماندهان یگان‌ها به‌صورت غیررسمی آغاز کرد. در سال 1387 با حکم فرمانده وقت سپاه، «قرارگاه سازندگی کوثر» در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا(ص) با هدف عمق‌بخشی داخلی و بالا بردن امنیت پایدار در مناطق محروم، مرزی و حساس صعب‌العبور شروع به کار کرد و به‌صورت محدود به امور محرومیت‌زدایی در استان‌های کم‌برخوردار کشور پرداخت و با اجرای پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه، رسالت خود را آغاز کرد. اجرای این پروژه‌ها که با هدف برطرف نمودن نیازهای اولیه زیرساختی در مناطق محتاج بود، بر اعماق جان مردم محروم می‌نشست و باعث پیوند محکم‌تر میان مردم و سپاه شد. آنان با مشاهده این اقدامات سازنده، سپاه را به‌عنوان فرزند انقلاب که در رفع مشکلات مناطقشان پیشرو و پیشتاز است، می‌شناختند.

با استقبال گسترده مردم مناطق محروم از این حرکت‌های انقلابی و ارزشی، سردار جعفری فرمانده سابق سپاه در سال 1389 دستور تشکیل قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی را صادر نمود و وظیفه اصلی، سیاست‌گذاری‌های راهبردی، برنامه‌ریزی و اعتبارات آن را مشخص کرد. در فاز اول محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های اجرایی این قرارگاه در 9 استان مرزی کشور (آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی) متمرکز بود. این مقر، توفیق داشت با برنامه‌ریزی مدون و بهره‌گیری از ظرفیت و توان تمامی رده‌های سپاه، در مدت کوتاهی خدمت‌رسانی گسترده‌ای را در این مناطق به انجام برساند و مردم این استان‌ها را از برکات ارزشمند اجرای این پروژه‌ها بهره‌مند گرداند.

 موفقیت‌های شایسته تحسین این قرارگاه در استان‌های مرزی باعث شد تا در سال 1395 مأموریت محرومیت‌زدایی در تمامی استان‌های کشور به این قرارگاه‌ ابلاغ شده و این مقر موظف شود با بهره‌مندی از توان و ظرفیت تمامی رده‌های سپاه، مجموعه دولت، سازمان‌های غیردولتی، ائمه ‌جمعه و جماعات و هیئت‌امنای گروه‌های جهادی به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زداییدر 31 استان کشور اقدام کند.

الحمدلله در پرتو الطاف الهی و همت و اخلاص نیروهای متعدد این قرارگاه تابه‌حال بیش از 111 هزار پروژه عمرانی در موضوعات احداث مسکن محرومان، ساخت مدارس، جاده‌سازی، احداث پل روستایی، آبخیزداری کشاورزی و... به فرجام رسیده است.

هم‌چنین 220 هزار برنامه غیر عمرانی شامل اموری چون: تأمین جهیزیه، اشتغال‌زایی، برپایی بیمارستان صحرایی، توزیع البسه، تأمین بسته‌های معیشتی و آموزشی برای دانش‌آموزان، تجهیز مدارس و... به انجام رسیده که در مجموع بالغ بر 321 هزار پروژه عمرانی و برنامه غیرعمرانی در کشور اجرا شده است.

در همین راستا ان‌شاءالله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های عناصر مؤثر در محرومیت‌زدایی، توان گسترده این قرارگاه و انگیزه‌های مبارکی که در مجموعه سپاه برای زدودن فقر و محرومیت وجود دارد، این رسالت بزرگ به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی سپاه در کشور با جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت.

مجله آشنا، شماره 213، صفحه 76

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات