صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بارندگی‌های شدید در استان سیستان‌وبلوچستان و برخی نقاط دیگر در جنوب شرقی ایجاب می‌کند که در کنار خدمات‌رسانی قابل تقدیری که تاکنون صورت گرفته است، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی هر چه بیشتر به یاری مردم عزیز آن سامان شتافته از وقوع خسارت‌های بیشتر جلوگیری نمایند.(1398/10/23)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آمریکا در بن‌بست استراتژیک
حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا سبب تقویت بیش از پیش جایگاه جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه، بلکه در جهان شده است. اقدام تروریستی آمریکا در ترور حاج‌قاسم سلیمانی که با هدف مهار مقاومت و بازسازی قدرت آمریکا صورت گرفت، نه تنها موجب این اتفاق نشد؛ بلکه پیامد این ترور سبب شد قدرت توخالی آمریکا بیش از پیش نمایان شود. قدرتی که طی سالیان دراز از طریق پروپاگاندای رسانه‌ای در افکار عمومی بلامنازع نشان داده شده بود، شاید در چند دهه گذشته همچون امروز دچار بن‌بست استراتژیک نشده بود. متحدان دیروز آمریکا همچون برخی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای مرتجع حاشیه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر در زیر سایه ایالات متحده آمریکا نمی‌توانند منافع خود را تأمین کنند. از سوی دیگر، دوشیدن برخی کشورهای نفت‌خیز به بهانه تأمین امنیت آنها سیاستی شکست خورده است. بنابراین آمریکا نیاز دارد برای فرار از شکست و جلوگیری از نمایان شدن بیشتر ابعاد حمله موشکی سپاه به پایگاه پیشرفته عین‌الاسد، به اقدامات صوری متنوعی دست بزند. البته کاملاً غیر منطقی خواهد بود که ترامپ بخواهد برای فرار از شکست راهبردی که از ایران خورده به اقدام نظامی دست بزند؛ لذا برنامه آمریکا در دو بعد رسانه‌ای و اقتصادی خواهد بود.
1ـ اقتصادی: آمریکا در ضربه زدن به ایران توان راه‌اندازی جنگ نظامی را ندارد، از این رو تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان تنها مسیر باقی مانده برای کاخ سفید است. امید ترامپ برای کشاندن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره که از طریق آن درصدد تهی‌سازی قدرت ایران در عرصه‌های مختلف است، تشدید راهبرد فشار در حوزه اقتصادی است؛ سیاستی که شکست آن از ابتدای سال 2019 با اعتراف اندیشکده‌ها و سیاستمداران داخلی آمریکا، همچنین بانک بین‌المللی توسعه حتمی شده است.
2ـ رسانه‌ای: همه توان غرب به ویژه آمریکا، فکردهی به افکار عمومی داخل ایران است. شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای مهم‌ترین ابزار آنها در جنگ نرم هستند. وقتی تجمع عده معدودی در مقابل دانشگاه امیرکبیر موجب ذوق‌زدگی سفیر انگلیس می‌شود و او بلافاصله در محل حضور پیدا می‌کند تا به تحریک و تهییج تجمع‌کنندگان دست بزند و مستقیم تصاویر آن را به غرب بفرستد، روشن می‌شود که در این مرحله سرمایه‌گذاری غرب در حوزه رسانه و عملیات روانی است.


▼ گزارش روز

شفافیت بی‌مانند
نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران را که بر اساس اطلاعات اولیه با خطای انسانی در شرایط آماده‌باش صد درصد جنگی اتفاق افتاده و در حالی که همچنان فرضیه‌هایی دیگر در این باره مطرح است، پذیرفته و با عذرخواهی رسمی و اعلام آمادگی برای پرداخت غرامت، زمینه تحقیقات دقیق و شفاف را فراهم کرده است. این در حالی است که در کشورهای دیگر نوع واکنش به اتفاقات این‌چینی به گونه‌ای دیگر بوده است؛ برای نمونه وقتی در جولای ۲۰۱۴، هواپیمای MH17 خطوط هوایی مالزی به واسطه برخورد موشک در منطقه شرق اوکراین که درگیر جنگ داخلی است، سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن جان باختند، هیچ یک از طرفین درگیری مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند. در ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز یک هواپیمای باربری خطوط هوایی بلاروس لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه موگادیشو، بر اثر اصابت موشک سقوط کرد که در اثر آن ۱۱ نفر کشته شدند؛ اما همچنان ابعاد موضوع و مقصران این حادثه نامشخص است. در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ هواپیمای توپولف خطوط هوایی سیبری‌ـ روسیه که با 78 مسافر از تل‌آویو به «نوواسیبریسک» پرواز می‌کرد، بر فراز دریای سیاه منفجر شد. یک هفته زمان برد تا کی‌یف پذیرفت این فاجعه محصول شلیک تصادفی یک موشک اوکراینی بوده است. در جولای ۱۹۸۸، ناو آمریکایی، ایرباس خطوط هوایی ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد که در نتیجه آن ۲۹۰ سرنشین جان خود را از دست دادند. آمریکا هرگز بابت این فاجعه عذرخواهی نکرد و بعدها به فرمانده آمریکایی نیز نشان افتخار داد؛ در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین ساقط شد که در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند؛ در فوریه ۱۹۷۳ نیز ایرباس خطوط هوایی لیبی به دلیل نزدیک شدن به تأسیسات نظامی واقع در صحرای سینا، هدف پدافند رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در این سانحه هم ۱۰۸ نفر جان خود را از دست دادند. اعلام خطای انسانی در ۷۲ ساعت اگرچه از سوی بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب و فارسی‌زبان و برخی جریان‌های داخلی به عنوان پنهان‌کاری تلقی شده و قصد ایجاد جو روانی و سیاه‌نمایی در میان مردم را دارند؛ اما واقعیت این است که دولت اوکراین از مسئولیت‌پذیری ایران و سرعت اعلام نظر تهران متعجب شد و اعلام کرد انتظار این سرعت در بیان واقعیت را نداشت و بسیاری از کاربران در کشورهای مختلف با مقایسه رفتار ایران و کشورهای دیگر شفافیت ایران در این مسئله را الگویی برای کشورهای خود دانستند.


▼ خبر ویژه

نیمی از آمریکایی‌ها حامی استیضاح ترامپ هستند
نظرسنجی جدید در ایالات متحده از حمایت نیمی از آمریکایی‌ها از اقدام مجلس نمایندگان در استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور حکایت دارد. به نوشته وبگاه «هیل»، این نظرسنجی که دانشگاه «کویینیپاک» انجام داده، نشان می‌دهد 51 درصد مردم آمریکا از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و تبدیل شدن وی به سومین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور که استیضاح می‌شود، حمایت می‌کنند. بر اساس این، 46 درصد از شرکت‌کنندگان در این پیمایش با استیضاح ترامپ مخالف هستند. نتایج این تحقیق درباره نظر مردم ایالات متحده حول بررسی طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیز تقریباً مشابه است. 46 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند سنا باید ترامپ را استیضاح کرده و 48 درصد می‌گویند این اتفاق نباید رخ دهد. مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، ماه گذشته میلادی به استیضاح ترامپ رأی مثبت داد و قرار است پرونده وی را برای برگزاری محاکمه استیضاح، به سنا ارسال کند. ترامپ متهم است که برای بدنام کردن «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به کی‌یف فشار آورده است تا در مورد فرزند بایدن که عضو هیئت مدیره یک هلدینگ اوکراینی است، تحقیقات قضایی به راه اندازد.

 

▼ اخبار
1ـ نظر مردم آمریکا درباره ترور شهید سلیمانی
بر اساس نظرسنجی‌های جدید، بیشتر مردم آمریکا مخالف ترور سردار سلیمانی هستند و معتقدند پس از این اتفاق امنیت آمریکا کاهش پیدا می‌کند. نظرسنجی جدیدی در آمریکا پیرامون تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا صورت گرفته است که می‌تواند برای مخاطب ایرانی قابل تأمل باشد. این نظرسنجی به صورت مشترک در نشریه USA Today و ایپسوس در میان ۱۰۰۵ بزرگ‌سال آمریکایی از تاریخ ۷ تا ۸ ژانویه به صورت آنلاین انجام شده است. شبکه سی‌ان‌ان با استناد به این نظر سنجی گفته است: از بین هر ۱۰ آمریکایی، فقط ۴ نفر موافق ترور سردار سلیمانی بوده‌اند. با این حال اکثریت پاسخگویان آمریکایی معتقدند این کار و عواقب این ترور ایالات متحده را ناامن‌تر کرده است. گفتنی است، این نظرسنجی‌ها در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در ایالات متحده و بعد از ترور سردار سلیمانی و هنگام حمله موشکی ایران به سمت عراق با هدف ضربه زدن به پایگاه‌های نظامی نیرو‌های آمریکایی انجام شده است.


2ـ رژیم صهیونیستی سیدحسن نصرالله را به ترور تهدید کرد
«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با تهدید «سیدحسن نصرالله» به ترور گفت: دبیرکل حزب‌الله لبنان مجبور به افزایش تدابیر امنیتی شده است؛ اما اگر به تهدید رژیم اسرائیل ادامه دهد، این تدابیر نمی‌تواند او را نجات دهد. سیدحسن نصرالله دو روز پیش در سخنانی با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، گفت: «پیام این ضربه به صهیونیست‌ها بود. وقتی تهدیدهای رهبر ایران و سران آن را می‌شنوند، باید آن را جدی بگیرند.» «یوسی کوهن» رئیس موساد نیز در ۲۱ مهر ماه در پاسخ به این پرسش که چرا موساد تاکنون از ترور سیدحسن نصرالله امتناع کرده، گفت: «این سؤال، درست نیست. سؤال (درست) این است آیا نصرالله می‌داند ما گزینه‌ای برای نابودی وی داریم و پاسخ به این سؤال، مثبت است.» تهدید برای ترور دبیرکل حزب‌الله مسئله تازه‌ای نیست و بارها مقامات صهیونیستی چنین سخنانی را به زبان آورده‌اند.


3ـ فهرست اصلاح‌طلبان به صورت ائتلافی بسته نخواهد شد
«سیدحسن رسولی» رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان در بررسی و تحلیل نامزد‌های رد یا تأیید صلاحیت شده اصلاح‌طلب حوزه انتخابیه سراسر کشور از سوی هیئت نظارت هر استان، گفت: با اعلام نتایج رسیدگی و بررسی صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب، به این نتیجه رسیدیم که برای انطباق نتایج بررسی و رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح‌طلب ٢٠٧ حوزه انتخابیه کشور با راهبرد تعیین شده مصوب شعسا، نیازمند تکمیل اطلاعات و تحلیل دقیق آن هستیم. رسولی با تأکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش‌رو با دوره گذشته انتخابات مجلس تفاوت دارد، اظهار داشت: بر اساس راهبرد تعیین شده در انتخابات مجلس، لیست اصلاح‌طلبان به صورت ائتلافی بسته نخواهد شد.


4ـ لیست نهایی منتشر شده از ائتلاف نیروهای انقلاب صحت ندارد
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی لیست نهایی منتشر شده برای انتخابات مجلس یازدهم را غیرواقعی عنوان کرد. «محسن پیرهادی» در واکنش به لیست منتشر شده از سوی یک رسانه به عنوان فهرست نهایی ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس گفت: این لیست، جعلی است و حقیقت ندارد. پیرهادی گفت: هنوز سه مرحله از فرایند بررسی وضعیت کاندیداها برای لیست نهایی باقی مانده است. ائتلاف فعلاً به جمع‌بندی درباره 120 نفر برای طی مراحل بعدی رسیده است؛ لذا در این مقطع، انتشار هرگونه لیست با نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وجاهت ندارد و مواضع و تصمیمات این ائتلاف، با شفافیت و به طوری رسمی اعلام خواهد شد.

 

▼ اخبار کوتاه
خانواده جمعی از شهدای حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین ‌ضمن تقدیر از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب، مسئولان ‌‌و مردم فهیم کشورمان، تأکید کردند: ‌پیام فرمانده کل قوا تسلی دل داغدار خانواده‌های شهدا بود‌. خانواده‌های شهید مهدی اسحاقیان، شهید حمزه‌ای، شهید حسنی سعدی، شهید امیرحسین سعیدی‌نیا و شهید امیرحسین قربانی بهابادی ‌از مسئولان خواستند تا طبق قانون و تأکید رهبر معظم انقلاب‌، پیگیر معرفی مقصر و قصور انجام شده باشند‌. آنها ضمن محکوم کردن هرگونه تحرک ضد‌انقلابی از سوی معاندان و سلطنت‌طلبان، تأکید کردند:‌ خانواده‌های داغدیده با هرگونه تجمع و تحریک احساسات مردم با نام همدردی موافق نبوده و آن را تأیید نمی‌کنند‌.
«میثم جعفرزاده» مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰ روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده که برخی از آنها دارای مشکل کدورت منابع آبی و برخی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار است. وقوع سیلاب در استان کرمان نیز حدود ۶۰ روستا را دچار مشکل آبرسانی کرده و علاوه بر اینکه تیم‌های عملیاتی در منطقه مشغول خدمات‌رسانی هستند، از طریق آبرسانی سیار نیز آب مورد نیاز در اختیار مجتمع‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات خود مبنی بر دست‌های پنهان در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، گفت: مصاحبه من پیش از مصاحبه سردار حاجی‌زاده صورت گرفته بود و با مصاحبه فرمانده نیروی هوافضای سپاه ابهامات این موضوع روشن شد. سیدحسین نقوی‌حسینی با حمایت قاطع از سردار موشکی ایران، سردار حاجی‌زاده اعلام کرد: هدف من از بیان اینکه دست‌های پنهان در حادثه هواپیمای اوکراین نقش داشته است، اعلام وجود عامل نفوذی یا خرابکاری در این حادثه بود.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی اکنون در پی ترور سرداران دیگر سپاه، به ویژه سردار حاجی‌زاده است. سیدناصر موسوی‌لارگانی در ادامه گفت: سردار سرافراز قاسم سلیمانی با پهپاد و به صورت شبانه ترور شد. امروز هم تصمیم گرفتند سرداران دیگر ما را به ویژه سردار حاجی‌زاده را با رسانه‌های خود و با مدیریت رژیم صهیونیستی و استکبار پیر انگلستان ترور کنند.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در پی انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره استفاده پلیس از سلاح در تجمعات اخیر، اعلام کرد: تاکنون در هیچ یک از تجمعات و اغتشاشات صورت گرفته، پلیس از اسلحه استفاده نکرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات