بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۶۱

پادشاه جدید عمان

با توجه به آن که پادشاه جدید عمان قصد دارد راه سلطان قابوس را ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران کماکان می تواند از طریق حفظ و ادامه روابط حسنه با مسقط، از ظرفیت های این کشور جهت پیشبرد اهداف منطقه ای خصوصا تقویت محور مقاومت بهره برداری کند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فرزان شهیدی
در پی درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان، شورای خاندان سلطنتی این کشور «هیثم بن طارق آل سعید» را به عنوان نهمین پادشاه عمان انتخاب کرده است.
سلطان قابوس در شامگاه 20 دی 98 به دنبال دوره طولانی بیماری ناشی از ابتلا به سرطان در سن ۷۹ سالگی درگذشت. او فرزندی نداشت و به طور علنی جانشین خود را انتخاب نکرده بود.
پادشاه جدید عمان ۶۵ ساله و پسر عموی سلطان قابوس و از خاندان بوسعید (منتسب به امام احمد بن سعید) است که از قرن 18 میلادی حاکم این سرزمین بوده اند.
گفته می شود هیثم همان کسی است که سلطان قابوس روی او به عنوان جانشین نظر داشته است.
در ساختار حکومتی عمان، سلطان همه کاره است و علاوه بر ایفای نقش شخص اول مملکت همزمان فرمانده کل قوا، نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی هم هست.
سلطان قابوس از سال ۱۹۷۰ که پدر خود را در کودتایی آرام و بدون خونریزی کنار گذاشت و به تبعید فرستاد، زمام امور عمان را در دست داشت.
قابوس در میان حکام کشورهای عربی پرسابقه ‌ترین بود. او در عین حال یکی از محبوب ‌ترین آنها در میان مردمشان به حساب می ‌آمد. شکاف ‌های طبقاتی و اجتماعی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای عربی در سطح محدودتری است و روند مدرن‌سازی با آسیب‌ها و محرومیت‌های اجتماعی شدید توام نبوده است.
خدمات پزشکی و آموزشی در عمان با بیش از 4.6 میلیون جمعیت رایگان است و سالمندان، یتیمان و بیوه‌ها حقوق بازنشستگی ویژه می ‌گیرند. عمان مثل سایر کشورهای منطقه نفت‌خیز است، اما ثروت نفت را برای ثبات و رفاه مردم صرف کرد و همین هم سبب شد که قابوس نیم قرن بر عمان حکومت کند.
انتقال مسالمت آمیز قدرت و سرعت بالا در معرفی پادشاه جدید عمان، حاکی از آن است که اولا ساختار قدرت در این کشور نهادینه و با ثبات است و ثانیا هیثم از تایید و مشروعیت داخلی برخوردار است.
سلطان هیثم در نخستین سخنرانی خود پس از تصدی رسمی امور سلطنت در عمان، اصول و سیاست کشورش در مراحل آتی را تشریح کرد.
سلطان هیثم پس از ادای سوگند ریاست جمهوری اعلام کرد شیوه مرحوم سلطان قابوس را در سطح سیاست خارجی و بر اساس همزیستی مسالمت آمیز میان ملت‌ها و اصل حسن همجواری ادامه می‌دهد.
در سطح داخلی، پادشاه جدید تاکید خاصی روی قشر جوان دارد و قصد دارد برنامه 2040 را برای آینده عمان با به کارگیری جوانان دنبال کند. از طرفی، علاقه او به ورزش (به ویژه فوتبال) موجب رابطه خوب او با جوانان شده است.
سلطان هیثم یک کارگزار اقتصادی بوده و تمایل زیادی به سرمایه گذاری و انجام پروژه های عمرانی دارد، لذا با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و خصوصا بیکاری در این کشور، در صدد اجرای طرح های توسعه در عمان است.
در سطح خارجی، سلطان هیثم اعلام کرد که کار با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس را به منظور پیشبرد همکاری در حمایت از مسائل حوزه خلیج فارس و نیز اتحادیه عرب و همچنین به منظور تحقق اهداف به نفع ملت ادامه خواهد داد. او گفت عمان به نقش خود به عنوان عضوی فعال در سازمان ملل در جهت تحقق صلح و آسایش برای همه کشور‌های جهان ادامه می ‌دهد.
به نظر می آید پادشاه جدید عمان، اهل سیاست و تغییرات تازه نیست و یا حداقل در بدو امر چیزی اعلام نکرده است. ظاهرا وی قصد دارد همان راه سلطان قابوس را در پیش بگیرد. یعنی نقش بی طرفی و میانجیگری این کشور را در منازعات منطقه ای حفظ کرده و رابطه خود را با همه کشورها از عربستان گرفته تا ایران و حتی رژیم صهیونیستی حفظ کند.
عمان در سال ۱۹۷۷ از مذاکرات صلح مصر و اسرائیل حمایت کرد و بعد از امضای قرارداد صلح کمپ دیوید یکی از سه کشور عربی بود که حاضر نشد برخلاف باقی کشورهای عربی روابطش را با قاهره قطع کند.
سلطان قابوس از جمله رهبران عرب بود که بارها از مذاکرات مستقیم فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حمایت کرده و در دهه ۹۰ میلادی و در حالی که کشورهای عربی خلیج فارس مواضع سرسختانه ضداسرائیلی داشتند، اسحاق رابین نخست‌وزیر چپ‌گرای اسرائیل را در مسقط پذیرفت و با او دیدار کرد.
البته روابط عمان و اسرائیل هرگز به سطح  روابط رسمی دیپلماتیک نرسید، با این حال در فضای تبلیغاتی رایج جهان عرب که شعارهای ضد اسرائیلی همواره محبوبیت دارد، عمان به کلی راه دیگری برگزید. به همین دلیل سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی اسرائیل در آبان 97 به عمان چندان شگفت انگیز نبود.
در باره ایران نیز به نظر می رسد پادشاه جدید عمان قصد دارد رابطه حسنه با جمهوری اسلامی ایران و سیاست میانجی گری را ادامه دهد.
عمان تاکنون بارها در مناقشات جدی نقش میانجی و موثر بازی کرده است. از جمله آزادی ملوان‌های انگلیسی و زندانیان‌ آمریکایی در ایران و بالاخره پیغام‌ رسانی مخفیانه و مقدمه‌چینی برای مذاکرات ایران و آمریکا در باره پرونده هسته ای که نهایتا به توافق برجام منجر شد.
با توجه به آن که پادشاه جدید عمان قصد دارد راه سلطان قابوس را ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران کماکان می تواند از طریق حفظ و ادامه روابط حسنه با مسقط، از ظرفیت های این کشور جهت پیشبرد اهداف منطقه ای خصوصا تقویت محور مقاومت بهره برداری کند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات