صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۸۳

مگر ماشه را نچکانده بودند!


سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس موسوم بهE3 با انتشار بیانیه‌ای از فعال سازی مکانیسم ماشه به دلیل آن چه که عدم پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای خواندند، خبر دادند.
به گزارش اسکای نیوز، فرانسه، انگلیس و آلمان دیروز  سه شنبه ۲۴ دی، با انتشار بیانیه‌ای از فعال شدن مکانیسم موسوم به ماشه که در توافق برجام گنجانده بود، خبر دادند.
این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.
در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بند‌های ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آن‌ها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده است.
با این حال دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریم‌های سازمان ملل.
 بوریس جانسون نخست وزیر دولت انگلیس که با توجه به دستگیری سفیرش در تهران و  این که با امریکا در عملیات روانی علیه ایران تقسیم کار کرده است همصدا با آمریکا و ترامپ پیشنهادی گستاخانه داد و  صبح روز سه شنبه بیان کرد«در صورت خروج از برجام به جایگزینی برای این توافق نیاز داریم.»
 در رابطه با  مکانیسم ماشه، شبکه ریانووستی روسیه به نقل از منبعی در وزارت خارجه این کشور گزارش داد مسکو آغاز مکانیسم حل اختلاف برجام را غیرقابل قبول می‌داند.
این منبع، آغاز فرایند مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه را محکوم کرد.
این منبع دیپلمات روس همچنین توضیح داد: ما اقدامات ‌تروئیکای اروپایی را که با اهداف و روح توافق هسته‌ای در تضاد هست، قبول نمی‌کنیم.
اجرایی شدن مکانیسم ماشه در این مرحله تنها یک بعد جدید از عملیات روانی غرب است که علیه ایران کلید خورده است و تحریم های آمریکا دیگر به حد یقف خود رسیده است و حتی آمریکا به  دارو بیمارهای خاص هم رحم نکرده است .پس باید از خود پرسید مگر ماشه ای هم مانده است که آمریکا و دول غربی علیه ملت ایران نچکانده باشند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات