صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من در یک کلمه عرض می‌کنم: ملت عزیز ایران باید همت‌شان این باشد که قوی بشوند. تنها راه در پیش پای ملت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم.(1398/10/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دست قدرت خدا در یوم‌الله
جمعه ۲۷ دی ماه امام جمعه تهران پس از سال‌ها در حالی خطبه‌های نماز جمعه را ایراد کردند که ایران اسلامی در هفته‌های اخیر یکی از پیچیده‌ترین ایام خود را پشت سر گذاشت. شهادت حاج‌قاسم سلیمانی هرچند شوک ناگهانی و غم عظیمی برای ملت ایران به حساب می‌آید؛ اما تشییع میلیونی این فرمانده دلاور در چندین استان نشان داد برخلاف تصور دشمن، وحدت کلمه‌ای شکل گرفت که به فرموده رهبر معظم انقلاب به سوخت حقیقی موشک‌های سپاه برای نابودی پایگاهی تبدیل شد که در منطقه، به پایتخت نظامی آمریکا معروف بود؛ دستاوردی که به اعتراف تحلیلگران، تاریخ منطقه را بازنویسی می‌کند.
یکی از حوادثی که بر پیچیدگی تحولات دو هفته اخیر افزود، سقوط هواپیمای اوکراینی بود که متأسفانه سبب شهادت جمعی از هموطنان‌مان شد و کام ملت را تلخ کرد و البته حواشی بسیاری در پی داشت تا بهانه‌ای برای دشمنان باشد؛ به همین منظور دستگاه تبلیغاتی دشمن با همه ابزارهای خود به‌کار افتاد تا با هجمه‌های روانی، سپاه را هدف قرار داده و افکار عمومی را از دستاورد بزرگ شکستن هیمنه آمریکا غافل کند.
در این میان، برخی داخلی‌ها هم خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و در آتش این توطئه دمیدند؛ اما سخنان رهبر حکیم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه باطل‌السحر این توطئه بود؛ چرا که معظم‌له روز تشییع میلیونی و باشکوه حاج‌قاسم سلیمانی را که سبب تحکیم وحدت ملی و افزایش‌دهنده سرمایه اجتماعی نظام است و همچنین روز حمله موشکی به پایگاه آمریکایی را «یوم‌الله» نامیدند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: «یوم الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می کند.» تشییع میلیونی پیکر شهدای مقاومت سبب ایجاد فصل جدیدی از وحدت ملی شد که دال مرکزی آن مقاومت است و حمله به پایگاه عین‌الاسد نیز نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران و ورود به سطح قدرت ضربت متقابل است. همه این برکات از جنس همان فتح‌الفتوح آزادی خرمشهر است که ملت ایران تجربه کرده و دست خدا را همان‌طور در این ایام‌الله مشاهده کرده است.
تأکید ویژه امام خامنه‌ای بر اینکه ملت ایران باید قوی شود، در واقع بار دیگر راه را نشان داد و این واقعیت را نمایاند که جایگاه ملت ایران رفیع‌تر از گذشته است و این ابهت و اقتدار که نعمت خداوند است، باید بستر فتح خرمشهرهای پیش‌ رو شود... .

 

▼ گزارش روز

خطر فراموش‌کاری!
«جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند.» این عبارت یکی از مهم‌ترین فرازهای سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز آخرین جمعه دی ماه است؛ جمله‌ای که نه تنها توصیفی دقیق از واقعیت آمریکایی‌ها و ژست مذاکره مقامات کاخ سفید است، بلکه می‌توان از آن به منزله نقشه راه دستگاه دیپلماسی کشور و آینده سیاست خارجی یاد کرد. رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش این موضوع را هنگام مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به صراحت گفته بودند و هشدار داده بودند که دیپلمات ما هنگام مذاکره «فراموش نكند كه طرفش كیست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار می‌كنند، بدانند كه با چه كسی مواجهند، با چه كسی طرفند، آماج حمله ‌طرف آنها كجای مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند.» اما متأسفانه نتیجه آن مذاکرات امروز پیش روی ماست! آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند بدون آنکه تاوانی بپردازند و تحریم‌هایی به مراتب سخت‌تر و گسترده‌تر علیه ایران وضع کردند، تا جایی که در روزهای اخیر ترامپ فرمان تحریم تمام اقتصاد ایران را امضا کرده است و فراتر از آن اروپایی‌ها نیز پس از دو سال لفاظی و بازی با کلمات، حالا اعلام کرده‌اند مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد و پرونده هسته‌ای ایران را یک بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد. فراموش‌کاری و نسیان از این مسئله مهم که مذاکره‌کنندگان کت و شلواری در حقیقت همان تروریست‌ها و تحریم‌کنندگان ملت ایران هستند، همان‌هایی هستند که دولت قانونی دکتر مصدق را ساقط کردند، همان‌هایی هستند که از صدام در حمله به ایران عزیز حمایت صد درصدی کردند، همان‌هایی هستند که قحطی بزرگ را در بحبوحه جنگ جهانی بر ایران تحمیل کردند و...، شرایط امروز را رقم زده است و عمیقاً باید از تکرار این تجربه تلخ تاریخی و فراموش کردن این مسئله جلوگیری کنیم. راه پیش روی ما، راه کسب قدرت با اتکا بر توان داخلی و دیپلماسی هوشمندانه و فعالی است که باید بر اساس درس‌های تاریخی ملت ایران طراحی شود.


▼ اخبار ویژه

به رهبر معظم انقلاب قول داده‌ایم
«حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری» رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نماز جمعه پدیده‌ای منحصر به فرد است که ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد، درباره تغییر ائمه جمعه اظهار داشت: ناچار به تغییرات هستیم بخشی به اقتضای سن خود و به دلیل مأموریت‌های جدیدی که دارند، باید جای خود را به جوانان بدهند و بعضی‌ها هم تناسبی با جایگاه امامت جمعه ندارند که ناچار به تغییر هستیم. وی با اشاره به تغییرات زیادی که تاکنون ایجاد شده است، افزود: از کسانی که ارادت عمیق به امام و رهبری دارند، انتظار کمک می‌رود تا این هدف بزرگ محقق شود؛ چرا که برای این هدف‌گذاری در افق ۱۴۰۴ به رهبر معظم انقلاب قول داده‌ایم که شبکه امامت جمعه را در اوج کیفیت و مطلوبیت قرار دهیم.


بیش از 100 نظامی آمریکایی در عین‌الاسد کشته شده‌اند
«کاترین شاکدام» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی گزارشی در پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «سیتیزن تروث» نوشت: به گفته مقامات نظامی عالی‌رتبه، نظامیان آمریکایی پیش از حمله مجبور بودند تجهیزات خود را از سراسر عراق به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار بیاورند تا امنیت آنها را تأمین کنند. «سیتیزن‌تروث» در این گزارش ادعا کرد، به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند و به زودی ویدئو‌ها و مدارک بیشتری از پایگاه عین‌الاسد را در دسترس عموم قرار می‌دهد.

 

▼ اخبار
1ـ ترور سردار سلیمانی برای امارات و عربستان خوشایند نبود
پایگاه شبکه «المیادین» درباره دیدگاه کشورهای عربی پیرامون سیاست‌های ضدایرانی ترامپ و ترور سردار سلیمانی نوشت: «اقدام آمریکا در مورد ترور سلیمانی، باعث ناخوشایندی امارات متحده و عربستان سعودی شده است؛ چرا که این اتفاق درست در زمانی به وقوع پیوست که تفاهم‌ها و میانجی‌گری‌هایی برای رسیدن تفاهم با ایران، در حال انجام بود. ضمن اینکه هیچ‌گونه هماهنگی با سران دولت‌های عربی خلیج‌فارس نشده بود و آنها هیچ اطلاع قبلی از این عملیات نداشتند. به نظر نمی‌رسد نظر عربستان سعودی در این باره متفاوت باشد؛ همان‌طور که پس از ترور سلیمانی، به سرعت سعودی‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و تأکید کردند که هیچ نقشی در جریان این عملیات نداشته‌اند. نمی‌توان از سفر شیخ تمیم‌بن‌حمد، به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، پس از ترور سلیمانی به آسانی گذشت؛ بدین معنا، امنیت، بیش از هر چیز برای دولت‌های عربی خلیج‌فارس اهمیت دارد و این دولت‌ها، با تمام توان خود برای جلوگیری از وقوع جنگ تلاش می‌کنند؛ چرا که در صورت وقوع جنگ، این کشورها خارج از معرکه نخواهند بود و حتی ممکن است در قلب مقابله‌ای قرار گیرند که آمادگی نظامی و اقتصادی ورود به آن را ندارند.»


2ـ دستان ترامپ به خون قربانیان هواپیما آغشته است
نشریه آمریکایی «لاس‌وسگاس ریویو ژورنال» در یادداشتی نوشت: «ترور سردار سلیمانی، آمریکا را به تقابل مستقیم نظامی با ایران سوق داد که این مسئله بدترین چیزی است که می‌توان برای آمریکا تصور کرد. به همین دلیل بود که تنش‌ها به شدت بالا گرفت و ایران در تلافی ترور سردار سلیمانی پایگاه آمریکا را موشک‌باران کرد. ایران همچنین به اشتباه یک هواپیمای مسافربری را با تصور موشک کروز با یک موشک پدافندی هدف قرار داد و 176 نفر کشته شدند. سؤال اینجاست که اگر ترامپ در توافق هسته‌ای با ایران باقی می‌ماند و از ترور سردار سلیمانی خودداری می‌کرد، آیا این 176 نفر الآن زنده نبودند؟ درست است یک ایرانی به هواپیما شلیک کرد، اما چه کسی در حقیقت ماشه تنش را کشید؟ آیا دستان دولت ما به خون قربانیان هواپیما آغشته نیست؟»


3ـ بهانه جدید پنتاگون برای توجیه پنهان‌کاری درباره عین‌الاسد
پس از آشکار شدن پنهان‌کاری وزارت دفاع آمریکا درباره تلفات انتقام موشکی ایران، سخنگوی این وزارتخانه به بهانه‌ای جدید برای توجیه این پنهان‌کاری متوسل شده است. «جاناتان هافمن» مدعی شده است، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جریان زخمی‌شدن ۱۱ نظامی این کشور در پی حمله به عین‌الاسد قرار گرفته و چند ساعت بعد، این موضوع به اطلاع عموم رسیده است. ترامپ، وزیر دفاع آمریکا و سایر مقامات دولت این کشور در ۹ روز گذشته بارها مدعی شده بودند ضربه موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد هیچ تلفات یا زخمی‌ای نداشته است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد حمله به عین‌الاسد ده‌ها کشته بر جای گذاشته، اما پنتاگون فعلاً برنامه‌ای برای افشای آن ندارد.


4ـ توافق مطلوب رئیس‌جمهور آمریکا چیست؟!
«برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران ویژگی‌های توافق جدیدی را که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جایگزین کردن آن با «برجام» است، تشریح کرد. او گفته است: اولین مورد اینکه، ما استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر اینکه رژیم ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد، مجدداً بازخواهیم گرداند. مورد دوم این است، هر توافقی که به آن دست پیدا کنیم، تحویل مجلس سنا خواهیم داد تا به معاهده تبدیل شود. اگر این توافق به تصویب سنا برسد به قانون بین‌المللی تبدیل می‌شود. وی درباره سومین مورد نیز گفته که توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائلی فراتر از مسائل هسته‌ای، از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود!


▼ اخبار کوتاه
بنابر اخبار رسیده، پس از واکنش سرد جامعه هنری و نکوهش عمومی و همچنین اعلام صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه با افرادی که رسانه ملی یا جشنواره‌های فجر را برای فضاسازی سیاسی تحریم کرده‌اند، برای همیشه قطع همکاری می‌کند، برخی از این افراد، آشکارا یا پنهانی، ابراز پشیمانی کرده‌اند. از جمله بعضی از داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر که قبلاً به نشانه اعتراض، از این جشنواره انصراف داده بودند قصد بازگشت به این رویداد را دارند. برخی از گروه‌های تئاتری هم که از جشنواره تئاتر فجر کنار کشیده بودند، اعلام کرده‌اند که پشیمان هستند.
پس از آنکه روزنامه‌نگاری به نام «طاها بوهافس» از داخل سالن تئاتر «بوف دو نورد» از حضور امانوئل و برژیت مکرون برای تماشای این نمایش خبر داد، ده‌ها نفر از مخالفان و معترضان به سیاست‌های او خود را به جلوی این سالن تئاتر رساندند و تلاش کردند خود را به داخل سالن نمایش برسانند که با حضور نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش ناکام ماندند. پلیس فوراً مکرون و همسرش را از سالن تئاتر خارج و طاها بوهافس را دستگیر کرد. اکنون اعتصابات سراسری و گسترده‌ای علیه سیاست‌های دولت فرانسه در این کشور در حال انجام است که عملاً دولت مکرون را فلج کرده است.
«فاطمه راکعی» دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: ما همان روالی را که قبلاً اعلام کردیم ادامه خواهیم داد؛ یعنی هر جا از میان اصلاح‌طلبان شاخص و شناخته‌شده و دارای پیشینه سیاسی اصلاح‌طلبی افرادی داشتیم، لیست خواهیم داد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: مهم این است که نمی‌خواهیم لیست استیجاری یا ائتلافی بدهیم، چون قبلاً این کار را کردیم و نتیجه آن را دیدیم.
«بهرام قاسمی» سفیر ایران در فرانسه، در واکنش به برخی اظهارنظر‌های مقامات اروپایی‏ درباره مذاکره مجدد در ارتباط با برجام در توئیتی نوشت: «هیچ خردورز سیاسی آشنا به مباحث ‎برجام تردیدی ندارد که این تفاهم تنها و یگانه راه‌حل ممکن تلقی می‌شود. طرح مذاکرات مجدد به هر دلیل صرفاً اقدامی بهانه‌جویانه برای توجیه ناتوانی و بدعهدی طرف‌های اروپایی است.»
رئیس سازمان غذا و دارو درباره اظهاراتی مبنی بر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی که به صف‌های طولانی برای انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌ها منجر شده است، گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر دارویی و تجهیزات تخصصی در کشور در شرایط بی‌نظیری قرار دارد.
کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌متحد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم‌رزمانش به دست ارتش آمریکا شکایت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات