صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 29 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران نشان داد که از خط مجاهدت شجاعانه دفاع می‌کند، طرفدار مقاومت است و طرفدار تسلیم نیست. ملت طرفدار ایستادگی در برابر زورگویی دشمنان است.(1398/10/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راه میانبر!

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه‌ها را تنها راه ادامه مسیر عزت‌آفرین مردم انقلابی ایران دانستند. بی‌تردید، همه نیروهای انقلابی و جبهه بزرگ مقاومت باید این پیام را به مثابه فرمانی از سوی فرمانده کل و امام المسلمین تلقی و لوازم و زمینه‌های اجرا و محق‌سازی آن را فراهم کنند. حال این پرسش مطرح می‌شود که قدرتمند شدن ملت ایران چه لوازمی دارد؟
این نوشته کوتاه نه می‌خواهد و نه می‌تواند به این پرسش راهبردی پاسخ در خور و جامعی دهد؛ اما می‌توان در این نوشتار موجز یک راه میانبر را نشان داد و آن، اقتدا به کسانی است که خود را وقف عظمت و گشودن شاهراه انقلاب اسلامی کردند. بازخوانی مختصات فردی و سلوک اجتماعی زندگی این افراد نشانه‌ها و درس‌هایی را در اختیار نسل امروز برای پیمودن راه فردا قرار می‌دهد؛ راه آنهایی که از «هیچ» ما را امروز به «همه چیز» رسانده‌اند!
حاج قاسم‌ها، تهرانی‌مقدم‌ها، شهریاری‌ها، عمادها، حججی‌ها و هزاران سرو قامتی که ایستادند و با خط خون خود راه را نشان دادند. حاج قاسم دو حوزه نظامی‌گری و دیپلماسی را که ظاهراً به تعبیر برخی‌ها از هم دور است و ورود در یکی مانع از دیگری است، در هم آمیخت و جبهه‌ای به سترگی مقاومت در برابر زر، زور و تزویر سلطه‌گری و ظلم به مردم منطقه غرب آسیا را ایجاد کرد.
البته این راه‌گشایی در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها باید انجام شود تا برآیند آن برداشتن گام به جلو باشد. عرصه اقتصاد و ساماندهی امور معیشتی مردم بیشتر از دیگر حوزه‌ها به این انقلاب و راه انقلابی نیازمند است؛ چرا که وسیله و ابزار امروز دشمن شده و دشمنان می‌پندارند از طریق ضعف‌ها و نقایصی که در این حوزه وجود دارد، می‌توانند ضربات کاری به نظام جمهوری اسلامی و مردم وارد کنند.
از لوازم اصلی برای موفقیت در این راه، مقبولیت نخبگانی و مردمی گفتمان انقلابی و تبیین دقایق و ظرایف آن است که خود بسترساز الزام بعدی، یعنی افزایش وحدت در جامعه خواهد بود. همت ملی برای قوی‌تر شدن ایران نه تنها در بعد نظامی، بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری تنها راه ادامه مسیر عزت و استقلال ایرانیان است که در پرتو حضور مردم در عرصه‌های مختلف، صبر و استقامت ملت و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم ایجاد خواهد شد.

 

▼ گزارش روز

دوگانگی آقای نخست‌وزیر!

سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی که با اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح به صورت علنی مشخص شد، موجب سوء‌استفاده بسیاری در داخل و خارج از کشور شد. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا یکی از مقاماتی بود که در این باره موضع‌گیری کرد. وی در این مدت تمام تلاش خود را به کار برد تا خود را طرفدار حقوق بشر و فردی نشان دهد که صرفاً به دلیل احقاق حقوق جانباختگان تلاش می‌کند. رفتار نخست‌وزیر کانادا سبب شد عده‌ای از وی در فضای مجازی تمجید کنند.
این در حالی است که رفتار وی با موضع‌گیری‌اش در سال 2018 در تناقض آشکار بود. زمانی که دیده‌بان حقوق بشر و تعداد زیادی از سازمان‌های حقوقی از ترودو خواستند فروش سلاح به عربستان را متوقف کند و در کشتار مردم بی‌دفاع یمن شریک نشود، وی اعلام کرد: «نمی‌توانم قرارداد فروش سلاح به عربستان را لغو کنم و مردم کانادا را از دلار حاصل از آن محروم سازم.»
بنابراین در نگاه اول باید گفت، تعریف از حقوق بشر در میان دولتمردان کشورهای غربی و امثال ترودو بر اساس منافع خودشان است. وقتی کشتار صدها هزار نفر از مردم یمن به دست آل‌سعود برای نخست‌وزیر کانادا اهمیت ندارد و ارزش دلار برایش بیشتر از کرامت انسانی است، حال چه شده است که نخست‌وزیر کانادا حامی حقوق بشر و دلسوز جانباختگان هواپیمای اوکراینی شده است؟!
به نظر می‌رسد کشورهای دنباله‌رو آمریکا در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، گوی سبقت از هم می‌ربایند و این ‌بار هم نوبت به کانادا و نخست‌وزیر این کشور رسیده است. اگرچه تاریخ درباره رفتار دوگانه غرب قضاوت خواهد کرد، اما فعالان فضای مجازی باید در این زمینه هوشیار باشند که جای دوست و دشمن جابه‌جا نشود. فراموش نکنیم اذعان سپاه به خطای انسانی و تأکید بر جبران آن، رفتار درخور و شایسته‌ای بود که مشابه آن در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است.

 

▼ اخبار ویژه

پرونده‌هایی از نمایندگان داشتیم که به دادگاه ارسال کردیم

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس به دلیل فساد مالی گفت: پرونده‌هایی از نمایندگان داشتیم که به دادگاه ارسال کردیم و براساس آن اعلام شد این مورد جزء وظایف نمایندگی تشخیص داده نشده است که آنها هم محاکمه را شروع کردند. «محمدجواد جمالی نوبندگانی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند بررسی پرونده نمایندگان متخلف در قوه قضائیه اظهار داشت: پرونده‌هایی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیده که شاکی اعم از حقیقی یا حقوقی داشته است. وی افزود: ما در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حکم صادر نمی‌کردیم، بلکه بحث این بوده که آیا این جزء وظایف نمایندگی بوده است یا خیر.

برخی اخبار حاکی است، توئیت‌های فارسی و مربوط به ایرانِ دونالد ترامپ و مایک پمپئو را «فاطمه حقیقت‌جو» نماینده دوره ششم مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت می‌نویسد تا با ذائقه ایرانی سازگار باشد. حقیقت‌جو پس از فرار از ایران و کشف حجاب موضع‌گیری‌های مختلفی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و بار‌ها نسخه حکومت غیردینی در ایران را پیچیده است. وی چندی پیش اعلام کرد، از همسرش جدا شده و به سبک ازدواج سفید زندگی می‌کند.

 

▼ اخبار

1ـ درگيرى نظامى ايران و آمريكا، اروپا را بى‌ثبات مى‌كند

«يوشكا فيشر» وزير خارجه پيشين آلمان با بیان اینکه در بهترین حالت ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که در قبال ایران چه می‌کنند، گفت: با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش اتفاقات بعدی را در نظر نگرفته بودند. وی گفت: واشنگتن بايد بداند هر درگیری نظامی با ایران نه تنها تلفات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت؛ بلکه نسبت به جنگ‌های عراق و افغانستان احتمال کمتری برای پیروزی دارند. فیشر در ادامه گفت: ترامپ به نوبه خود بیشتر خواستار اجتناب از جنگ است، در عین حال فشار را بر نظام ایران بیشینه می‌کند. مشکل اینجاست که در فضای سیاسی خلیج‌فارس، مرز بین این دو مشخص نیست و تجربه ثابت کرده است فشار حداکثری اغلب به تقابل نظامی منجر شده است. وزير خارجه پيشين آلمان خاطرنشان کرد: درگيرى نظامى با ايران بسیار خطرناک است، اگر تنش‌ها به یک رویارویی نظامی بينجامد، هر آنچه را که در مورد خاورمیانه می‌دانیم، تغییر خواهد داد. یک درگیری نظامی دیگر به بی‌ثباتی عظیمی در منطقه می‌انجامد که پیامدهای آن گریبانگر اروپایی‌ها نیز می‌شود.

2ـ مدارک محکم استیضاح‌کنندگان درباره سوءاستفاده ترامپ از قدرت

قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی ۱۱۱ صفحه‌ای درباره ادله خود برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را برای مجلس سنا شرح دادند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دموکرات‌ها در این گزارش تأکید کردند ترامپ با شکستن سوگند خود به اعتماد عمومی خیانت کرده و باید از قدرت کنار گذاشته شود. در این گزارش اظهارات و شهادت‌های علنی و خصوصی ده‌ها شاهد، از جمله سفرای آمریکا در کشورهای مختلف، مسئولان امنیتی و دولتی عالی‌رتبه ذکر شده که همگی نگرانی‌های خود را از تعاملات ترامپ با اوکراین و درخواست عمل متقابل بیان کردند. هدایت‌کنندگان طرح استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش آورده‌اند که مدارک محکمی از ترامپ در زمینه «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره» وجود دارد.

3ـ تحریم‌های سازمان ملل کم‌اثرتر از تحریم‌های آمریکاست

«حسین حاجیلو» کارشناس مسائل تحریم و دیپلماسی اقتصادی درباره فعال شدن «مکانیسم ماشه» و آثار اقتصادی آن گفت: مکانیسم ماشه یا مکانیسم حل اختلاف که در برجام تعبیه شده است، مکانیسمی است که بر اثر فعال شدن آن و طی کردن مراحلش که در مجموع حدود 65 روز طول می‌کشد، موجب بازگشت قطعنامه‌های گذشته‌ای می‌شود که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده بود. در واقع، مکانیسم ماشه به بازگشت چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران منجر می‌شود که مهم‌ترین آنها قطعنامه 1929 است که در سال 2010 صادر شده است. وی تأکید کرد: تحریم‌های سازمان ملل از نظر عمق و تأثیر اقتصادی در مقایسه با تحریم‌های آمریکا، بسیار بسیار کم اثر است.

4ـ حذف چهار صفر کار ظاهری و تشریفاتی است

«الیاس حضرتی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه احتمال رد لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی کشورمان در این کمیسیون وجود دارد، گفت: تاکنون سه جلسه برای بررسی این لایحه با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های تهران و قم و بانک مرکزی در این کمیسیون تشکیل شده است. وی افزود: فضای کلی کمیسیون اقتصادی نسبت به حذف ۴ صفر که یک موضوع صرفاً ظاهری بوده و زیربنای اساسی ندارد، زیاد موافق نیست؛ زیرا نمایندگان فکر می‌کنند حذف ۴ صفر در شرایط کنونی هیچ تأثیری در بحث تورم، اصلاح ساختاری، درآمد ارزی و پایین آمدن قیمت ارز ندارد و لایحه دولت تنها می‌خواهد یک کار ظاهری و تشریفاتی را انجام دهد.

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» درگزارشی با عنوان «شر ترامپ، واگیر است» نوشت: «رئیس‌جمهورِ قدرتمندترین دموکراسی جهان به ارتکاب جنایت جنگی تهدید می‌کند‌؛ هدف قرار دادن اماکن فرهنگی. بربریتی که فقط از عهده گروهک‌هایی مانند طالبان بر می‌آید. ترامپ انسانی نادان، کینه‌جو و خودشیفته است. وقت آن رسیده که سخنان جسورانه آن افسر نیروی دریایی را تکرار کنیم که گفت، تحت مدیریت ترامپ، ایالات متحده یک اتحادیه فساد است که هزاران نقطه شر محرک آن هستند و آن شر، واگیر است.»

«هاشمی‌فرد» عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بخش بزرگی از ECU (کامپیوتر خودرو) را داخلی‌سازی کرده‌ایم، گفت: در سال جاری نسل چهارم ECU با داخلی‌سازی بالای ۸۰ درصد به تولید رسیده است. وی با بیان اینکه ECU تولیدی در کشور تحت لیسانس و کپی شده نیست، گفت: ۱۰۰ درصد بخش سخت‌افزاری و کالیبراسیون داخلی‌سازی شده و در زمینه نرم‌افزاری نیز بیش از ۸۰ درصد خودکفایی صورت گرفته که این رقم نیز تا پایان سال آینده به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به استفاده امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از نام جعلی برای خلیج‌فارس در توئیت‌هایی به فرانسوی، انگلیسی و فارسی نوشت: «به جناب مکرون یادآور می‌شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج‌فارس است.» وی افزود: «حضور نظامی شما در خلیج‌فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ، اما قابل جبران است.»

«افسانه اروجی» معاون بازار فرابورس ایران از آغاز عملیات بازار باز برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور از ۲۸ دی ‌خبر داد و گفت: برای نخستین بار عملیات بازار باز آغاز شد که این معاملات از درگاه بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران رقم می‌خورد. وی در ادامه افزود: امروز معامله تعداد 10/000 برگه اسناد خزانه اسلامی در این بازار بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز به منظور تأمین کمبود نقدینگی این بانک انجام شد.

 

شماره 931 صبح صادق

همراه با پرونده ویژه «مکر روباه» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

باید قوی شویم؛ نگاهی به توصیه‌های راهبردی امام خامنه‌ای و انعکاس آن در رسانه‌های جهان/ پشت پرده بازی بزرگ/ آنچه رهبری درباره حاج  قاسم نگفت/ ماشه چکانده می‌شود؟/ جان‌نثاران مردم در نبرد با سیلاب.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات