صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۸۶۱

از تحلیل قابل تأمل تا ادعای ساختگی

1ـ تحلیل قابل تأمل یک اصلاح‌طلب از ترور سردار سلیمانی!

«احمد نقیب‌زاده» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز درباره چشم‌انداز روابط تهران‌ـ واشنگتن گفت: «رفتار غیر قانونی و برخلاف عرف بین‌المللی مبنی بر ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و تبعاتی در پی خواهد داشت، اما معتقدم دیپلماسی با نظر به شرایط و واقعیت‌ها جریان می‌یابد. می‌دانیم که سردار سلیمانی در منطقه مانعی بر سر راه منافع آمریکا و سربازان این کشور در منطقه خاورمیانه بود و ضدیت آمریکایی‌ها با چنین چهره‌ای جای تعجب ندارد، اما در نهایت می‌توان انتظار داشت با پدید آمدن زمینه‌هایی و با گذشت زمان کاهش تنش اتفاق بیفتد. بحران میان دو کشور در روابط بین‌الملل، هرچند عمیق اما نمی‌تواند دائمی باشد. جایی که منافع ملی و کلان یک کشور ایجاب کند، امکان تغییر در برخی سیاست‌ها وجود دارد. به عقیده من نباید برای همیشه راه‌های کاهش تنش را مسدود فرض کرد.» تلاش برای تقلیل ترور سردار سلیمانی به یک حادثه و بی‌اهمیت جلوه دادن آن در سیاست خارجی و روابط ایران و آمریکا بسیار تعجب‌برانگیز است.

2ـ ادعای ساختگی ترامپ درباره تهدید سردار سلیمانی

نشریه «دیلی بیست» نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که اوایل ماه جاری میلادی از تهدید قریب‌الوقوع سردار سپهبد قاسم سلیمانی علیه چهار سفارت آمریکا خبر داد، همه را در شوک فرو برد. این ادعای ترامپ برای برخی مقامات آمریکایی این سؤال را پیش آورد آیا ترامپ این اطلاعات را به درستی منتقل کرده است یا خیر. یک مقام کاخ سفید در این‌باره گفت: قطعاً این سؤال مطرح بود آیا او همان لحظه این ادعا را از خودش ساخته یا خیر.» به گفته دیلی بیست مقامات امنیتی تنها به ترامپ گفته بودند امکان حمله ایران به دارایی‌های آمریکا در منطقه وجود دارد. مقامات امنیتی، سفارت‌های آمریکا را یکی از نقاط احتمالی حملات ایران می‌دانستند، اما در واقع هیچ‌گونه تهدید قریب‌الوقوعی این سفارت‌ها را در خطر قرار نمی‌داد.

3ـ سفیر انگلیس بنا بر دلایلی شخصی از کشور خارج شده است

«سید عباس عراقچی» درباره حضور سفیر انگلیس در یک تجمع غیر قانونی در گفت‌‌وگویی اظهار داشت: «ما سفیر را احضار کردیم. برخورد بسیار تندی با وی صورت گرفت و بعد از آن وزارت امور خارجه هم بیانیه داده است و در سطر آخر این بیانیه تأکید کردیم که اگر چنین اقدامی مجدداً تکرار شود، فقط به احضار بسنده نمی‌کنیم.» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: «فکر می‌کنم این پیام بسیار روشنی است که درخصوص این اقدام نامتعارف به طرف انگلیسی داده شد.» عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه‌ آیا همین سفیر به کشور بازمی‌گردد، اظهار داشت: «انگلستان هنوز سفیر خود را تغییر نداده است. وی بنا بر دلایلی شخصی خودش از کشور خارج شده است و مجدداً برمی‌گردد.»

4ـ سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی برای رونق تولید و اشتغال

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی گفت: «نرخ سود سپرده الان یک مقدار تعادل پیدا کرده و سود بانکی حدود 18/5 درصد است و سال گذشته 20/5 درصد بود و الان دو واحد درصد کاهش یافته و بالای ۲۰ درصد وجود ندارد. این سیاست یک شبه نیست و یک محصول یک‌ساله است.» وی در ادامه گفت: «در نه ماهه امسال بانک‌ها ٦٢٦ هزار میلیارد تومان وام داده‌اند. تنها ٧٥٠ هزار نفر ٢٤ هزار میلیارد تومان وام ازدواج گرفته‌اند. در نه ماهه امسال ١٠ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار پرداخت شده است. علاوه بر اینها در این مدت ٨٥ هزار نفر از سوی کمیته امداد و ٧٥ هزار نفر از سوی بهزیستی با تسهیلات دریافتی توانمند شده‌اند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات