صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۸۹۴

خروج لبنان از بن بست سیاسی

سرانجام حسن دیاب نخست وزیر جدید لبنان با تائید میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، دولت جدید را تشکیل داد.  کابینه جدید 20 عضو داشته و به گفته دیاب شامل افرادی تکنوکرات و غیر سیاسی، متشکل از ۱۰ مسیحی و ۱۰ مسلمان هستند.
دیاب در شرایطی دولت را تشکیل داده است که حدود سه ماه از استعفای نخست قبلی (سعد الحریری) می گذرد و صحنه داخلی لبنان کم و بیش شاهد اعتراضات مردمی علیه شرایط وخیم اقتصادی و فساد حکومتی است. این اعتراضات در مقاطعی به خشونت انجامیده و طی روزهای گذشته، بیش از ۴۶۰ نفر در درگیری های بیروت مجروح شدند.
حسان دیاب که خود به عنوان یک چهره تکنوکرات و بدون حاشیه سیاسی شناخته می شود، از هیات دولت جدید با عنوان "گروه نجات" یاد کرده و امیدوار است با سرعت و البته بدون سراسیمگی به بهبود اوضاع اقتصادی بپردازد.
حسان دیاب پس از معرفی اعضای کابینه خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفت: به رغم فشارها و اتهامات بسیار من طبق قانون عمل کرده و دولت تشکیل داده ام؛ من خواهان کار کردن هستم و به دنبال جر و بحث نیستم. 
دیاب تاکید کرد این دولت بر اساس خواست و آرمان کسانی که در سه ماه گذشته در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند، تشکیل شده و ابراز امیدواری کرد خواسته تظاهرکنندگان برای قوه قضاییه مستقل محقق شود و وجوه اختلاس شده بازگردانده شود.
گمانه زنی و ادعای رسانه های وابسته به جریان 14 مارس حاکی از آن است که دولت دیاب به رغم ادعای استقلال، وابسته به جریان 8 مارس (حزب الله و متحدانش) بوده و به حذف جریان طرفدار غرب و متحدان کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد پرداخت.
این در حالی است که حزب الله طی ماه های گذشته، علاوه بر تایید و همراهی با خواسته های معترضان، تلاش زیادی کرد تا لبنان از خلا سیاسی خارج شده و ثبات و آرامش به این کشور بازگردد.
با آن که مخالفان نخست وزیر جدید لبنان همچنان در پی تصفیه حساب های سیاسی هستند، اما خواست اصلی مردم لبنان حل مشکلات لبنان به ویژه معضلات اقتصادی است. 
دیاب در حالی بر کرسی ریاست دولت نشسته که بحران اقتصادی لبنان از دوران جنگ داخلی این کشور بی‌سابقه محسوب می ‌شود. 
باید دید که نخست وزیر و هیات دولت جدید در شرایط دشوار کنونی و در سایه فشارهای سیاسی داخلی و خارجی، آیا موفق به اداره و بهبود اوضاع می شوند یا این که بار دیگر بیروت و سایر شهرهای عروس خاورمیانه، شاهد اعتراضات و درگیری ها و صفیر گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌ آور خواهد بود؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات