صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۱۹

از اعتراف پنتاگون تا اظهارات جو بایدن

1ـ حاج‌قاسم چطور پوتین را برای آوردن نیرو به سوریه راضی کرد؟
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: «حاج‌قاسم استعداد عجیبی در مذاکره داشت. خیلی نمی‌توانم درباره‌اش صحبت کنم. بدون شک یکی از یل‌های سیاست در دنیا پوتین است، ولی سردار سلیمانی توانست پوتین را قانع کند که تو باید در سوریه نیرو بیاوری کنار ما بجنگی. این خیلی کار است.» حسین شیخ‌الاسلام افزود: «گاهی پیامی می‌دهی به کسی، اما گاهی او را به خط خود می‌آوری. این یعنی دیپلماسی. اینکه اردوغان را قانع کنی، اردوغانی که می‌گویی من می‌خواهم در مسجد امویان نماز بخوانم و با این استدلال با آمریکایی‌ها و جنایتکاران همراه شد، چون تمام تروریست‌ها و اسلحه‌های‌شان از مرز ناتو رفتند. حالا تو اردوغان را قانع کنی که باید بیایی در راه‌حل سیاسی‌اش و جنایت‌ها را متوقف کنی. اگر نه همه چیز را از دست می‌دهی. یک وقتی اردوغان به حاج‌قاسم می‌گفت: تو روی اسب بازنده شرط بسته‌ای و بعد دید که عملاً این طور نیست. خیلی مذاکره‌کننده قوی بود و کمبودش حتماً احساس می‌شود.»


2ـ اعتراف جدید پنتاگون درباره مصدومان حمله موشکی به عین‌الاسد
«جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری تأیید کرد، تاکنون ۳۴ نفر از نظامیان آمریکایی طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار صدمات مغزی شده‌اند. وی افزود: «۸ نفر از آنها به آلمان اعزام شده و برای ادامه درمان وارد آمریکا شده‌اند؛ ۹ نفر به آلمان اعزام شده و هنوز در آنجا تحت ارزیابی یا درمان هستند؛ یک نفر به کویت اعزام شده که اکنون به عراق بازگشته است و ۱۶ نفر از آنها نیز در همان عراق باقی ماندند و اکنون به محل خدمت خود بازگشته‌اند.» پنتاگون پس از چند روز پنهان‌کاری درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، به‌تازگی اعلام کرده بود ۱۱ نفر از نیروهای آمریکایی بر اثر این حمله موشکی دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند و حتی دونالد ترامپ این آسیب‌دیدگی‌ها را تا حد «سردرد» تقلیل داده بود.


3ـ رئیس‌جمهور شوم، به برجام بازمی‌گردم
«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» وعده داد اگر رئیس‌جمهور شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند. بایدن در این یادداشت مفصل سیاست‌های کلی دولت خود را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا تبیین کرد و با تأکید بر اینکه دیپلماسی اولین اولویت دولتش در سیاست خارجی خواهد بود، نوشت: در موضوع عدم اشاعه و امنیت هسته‌ای، ایالات متحده نمی‌تواند هم از توافق‌هایی که خود آن را مذاکره کرده خارج شود و هم صدایی قابل اتکا باشد. معاون رئيس‌جمهور پیشین آمریکا افزود: ترامپ در سیاست‌هایش در قبال ایران تا کره شمالی، روسیه و عربستان سعودی، چشم‌انداز عدم اشاعه را به یک رقابت تسلیحاتی جدید تبدیل و حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای را محتمل‌تر کرده است.


4ـ مجمع با خواست دولت برای تعویق در رأی‌گیری موافقت کرده است
«سردار وحیدی» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: پیوستن به FATF هیچ ربطی به مشکلات اقتصادی و تحریمی کشور ندارد، ما هفت سال در لیست سیاه آن بودیم؛ در همین شرایط بود که افرادی بدون داشتن هیچ گونه مجوزی مذاکراتی با آنها انجام دادند و تخفیفی از آنها گرفتند، ولی پس از آن هم هیچ تغییری در وضع کشور ایجاد نشد. وی افزود: مجمع تا یک سال فرصت نظر دادن راجع به مسائل را دارد؛ در غیر این‌صورت اگر نظری نداد، نظر شورای نگهبان حاکم می‌شود. حال اگر مجمع رأیی به این مسئله می‌داد قطعاً آن رأی منفی بود، پس با خواست دولت که تعویق در رأی‌گیری بود، موافقت کرد و رأی‌گیری را به تعویق انداخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات