صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۲۱

تظاهرات ضد آمریکایی مردم عراق تعبیر به دومین «انقلاب عشرین» می شود

ملت عراق یک ملت زنده و بیدار است؛ و همین موجب شد که آمریکائی ها بدون هیچ دستاوردی، آنچه که می خواستند، نشد، و از عراق خارج بشوند. البته دخالتهای نفتی دارند، دخالتهای امنیتی دارند؛ که لابد ملت و دولت عراق ان‌شاءاللَّه در آینده برای آن هم فکری خواهند کرد. 
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / سلیمان غفاری
پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی دولت عثمانی، انگلستان و فرانسه بخش‌های زیادی از متصرفات عثمانی را تحت سلطه خود قرار دادند و اشغال عراق توسط دولت انگلیسی‌ها سرآغازی برای شکل‌گیری جنبش‌های ضداستعماری در تاریخ معاصر عراق شد. نارضایتی مردم و فعالیت‌های ضدانگلیسی علمای شیعه سبب پیدایش قیام بزرگ مردم عراق در سال 1920میلادی شد؛ قیامی که در طول پنج ماه تمام مناطق آن کشور را فرا گرفت و به «ثورة ‌العشرین» مشهور شد.
دیدار برهم صالح با ترامپ در حاشیه نشست داووس پس از اینکه نیروی هوایی آمریکا در القائم شمار زیادی از رزمندگان حشد شعبی را به شهادت رساند و پس از آن در فرودگاه بغداد هم سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی را به شهادت رساند، موجی از انتقاد در میان گروههای مقاومت عراق ایجاد نمود..رئیس جمهور عراق در یک نشست خبری با دونالد ترامپ شرکت کرد و وقتی ترامپ در حال حرف زدن بود میانه حرف او پرید و سخنش را قطع کرد که این در رسانه ها بازتاب زیادی داشت تا جایکه بعضی از رسانه های آمریکایی نوشتند که رئیس جمهور عراق بعد از ولادیمیر پوتین دومین رئیس جمهوری بوده است که سخنان ترامپ را قطع کرده است.وقتی یک خبرنگار آمریکایی از ترامپ پرسید که آیا آمریکا بعد از رفتارهای اخیر دولت عراق آنها را تحریم خواهد کرد، ترامپ اینگونه پاسخ داد:باید ببیینیم که چه خواهد شد. همه چیز بستگی به… وقتی ترامپ می خواست که سخنان خود را ادامه دهد برهم صالح رئیس جمهور عراق سخنش را قطع کرد و گفت:ما با آمریکا منافع مشترک زیادی در مبارزه با تعصب گرایی و تحجر در منطقه و همچنین حفظ امنیت در خاورمیانه و منطقه داریم.این اظهارات برهم صالح باعث شد تا ترامپ هم سبک سخن گفتن خود را درباره اعمال تحریم ها تغییر دهد و بگوید: بله ما مصالح مشترک و مثبت زیادی با هم داریم.
پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج آمریکایی‌ها از عراق تظاهرات میلیونی مردم عراق هجمه بین المللی  و همچنین فشار داخلی بیشتری را بر آمریکاییها برای خروج از این کشور وارد خواهد کرد.با توجه به اینکه محور شعار‌های مردم عراق که علیه اشغال گری سر داده می‌شد بیان گر این بود که مردم عراق یک پارچه خواستار خروج نیرو های آمریکایی از عراق هستند. عراقی‌ها با این تظاهرات به همه کسانی که به اختلافات درونی جامعه عراقی چشم دوخته‌اند،  سیلی فراموش نشدنی زده اند که تبعات آن اتحاد و همدلی در بین عراقی ها علیه تروریست آمریکایی خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه راه‌پیمایی مردم عراق را اتفاقی دانسته که در تجمعات خیابانی هفته‌ گذشته در این کشور، «لرزه افکنده است». این پایگاه نوشت: «راه‌پیمایی (روز جمعه) امروز، در جنبش جداگانه و چندماهه‌ای که پایتخت عراق و جمعیت شیعیان آن را از ماه اکتبر درگیر کرده و خواستار ایجاد تغییرات اساسی در دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام و مسئولیت‌پذیری بیشتر شده، لرزه افکند.»
در نهایت می توان به این جمع بندی تحلیلی دست یافت که بارزترین پیام و پیامد دست و پا زدن آمریکا برای ماندن در عراق، این شعار مردم عراق نمود و نماد یافته است که« ترک کنید تازنده بمانید.» (Leave to live ) . بنابراین تا زمانی که جهاد کبیر با محوریت شعار و شعور «هیهات من الذله » در پیشران بصیرتی مردم عراق اعم از شیعه و سنی عراق وجود دارد، عناصر اجنبی و مواجب بگیران نفوذی شان در وجهه داخلی نخواهند توانست گامی در راستای جدایی این خطه بزرگ از جهان اسلام را در معرض تجربه قرار دهند. طبق  برآوردهای تحلیل گران منطقه ای ، از تظاهرات ضد آمریکایی جمعه تعبیر به دومین «انقلاب عشرین»  یاد می شود. و در این راستا، چه زیبا امام انقلاب و زعیم قافله ی صبر و بصیرت در متن عربی خطابه نماز جمعه 27 دی ماه 98 به ملت های منطقه و ملت عراق اشاره پیامبرگونه داشتند که : ملت عراق یک ملت زنده و بیدار است؛ و همین موجب شد که آمریکائی ها بدون هیچ دستاوردی، آنچه که می خواستند، نشد، از عراق خارج بشوند. البته دخالتهای نفتی دارند، دخالتهای امنیتی دارند؛ که لابد ملت و دولت عراق ان‌شاءاللَّه در آینده برای آن هم فکری خواهند کرد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات