صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 6 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوه‌ الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند.(1397/11/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پویایی انتخابات و مجلس تراز انقلاب

کمتر از یک ماه به انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مانده و هنوز تنور انتخابات داغ نشده است. دو عامل می‌توان برای آن اقامه کرد؛ یک، از فرصت زمانی شورای محترم نگهبان برای رسیدگی ثانویه به شکایات و اعتراض کسانی که رد صلاحیت شده‌اند یا به هر دلیل صلاحیت آنها احراز نشده، چند روزی باقی مانده است. دو‌، ائتلاف‌های انتخاباتی شکل نگرفته است. عامل اول همواره در همه انتخابات‌ها بوده است و در روند قانونی خود انجام می‌شود و البته بر اساس تجربه انتخابات‌های گذشته می‌توان امیدوار بود شورای محترم نگهبان با بررسی دقیق و مجدد وضعیت برخی از رد یا احراز صلاحیت نشده‌ها، آنها را تأیید کند که مسلماً در رونق‌ انتخابات و افزایش مشارکت مردمی تأثیر خواهد داشت؛ اما عامل دوم که برای فعال‌تر شدن صحنه انتخابات مهم‌تر از اولی به نظر می‌رسد، اجماع و ائتلاف‌های لیستی برای انتخابات است. در این باره به دلیل پاره‌ای عوامل و علل با کم‌کاری یا بی‌تصمیمی احزاب و گروه‌های سیاسی مواجه هستیم؛ البته این امر در وهله اول به رویکردها و عملکردهای جریانی و گروهی بر می‌گردد. اختلافات، سهم‌طلبی‌ها، بازی پدرخواندگی برخی احزاب برای پاره‌ای از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کوچک‌تر یا فقدان برنامه و رویکرد جدی برای فهرست گزینی را می‌توان به عنوان بخشی از عوامل و علل این موضوع دانست. دیروز جلسه شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان نتوانست به جمع‌بندی برای لیست انتخاباتی برسد و قرار شد جلسه دیگری در این باره برگزار شود. در اردوگاه رقیب نیز «حجت‌الاسلام پورمحمدی» دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در یازدهمین نشست هم‌اندیشی جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل‌های ارزشی و انقلابی بیان کرد، ما به دنبال این هستیم وحدت و ائتلاف در مجموعه نیروهای انقلابی حفظ شود. به نظر می‌رسد در این باره باید زودتر به تصمیم رسید و اگر در هر دو اردوگاه افراد، احزاب یا تشکل‌هایی نمی‌خواهند در فهرست‌ها قرار بگیرند یا شروط سخت‌گیرانه‌ای برای حضور در فهرست‌ها و شکل‌دهی وحدت حداکثری دارند، نباید خیلی منتظر آنها ماند، بلکه با لیستی که به اصطلاح به صورت حداقلی بسته شده، اما از ویژگی‌های ارزشمندی، چون کارآمدی و برنامه‌محوری برخوردار است، وارد فرایند انتخابات شد. این دوره از انتخابات از حیث ورود به چله دوم انقلاب، اجرای مانیفست گام دوم انقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های فزاینده دشمنان انقلاب برای کشور اهمیت زیادی دارد و همه اینها در گرو مجلس تراز انقلاب است که پویایی صحنه انتخابات به تکوین آن کمک می‌کند.

 

▼ گزارش روز

مذاکره با آمریکا ذلت است

وزیر خارجه آمریکا گفته است: «نارضایتی مردم ایران ثمره سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.» وی در ادامه چنین می‌گوید: «بازدارندگی اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک که ما به وجود آورده‌ایم، به این نتیجه منتهی خواهد شد.» مقامات آمریکایی بعد از ارزیابی غلطی که از وضعیت داخلی کشورمان و منطقه داشته‌اند، دست به ترور حاج قاسم سلیمانی زدند که بررسی اخبار، گزارش‌ها و اظهار نظرهای آمریکایی‌ها و صهیونیستی‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از دیوانگی ترامپ نهایت استفاده را کرده و او را به کشتن حاج قاسم متقاعد کرده‌ است. بی‌دلیل نیست که نتانیاهو می‌گوید: «نباید حضور تاریخی ترامپ در کاخ سفید را از دست بدهیم.» درباره چرایی خوشحالی رژیم صهیونیستی از حضور ترامپ دلایل متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آن دشمنی علنی و پنهان آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است. در این میان یکی از وزیران ایران در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند، مذاکره با آمریکا محتمل است به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود. حال باید چند سؤال پرسید؛ اولاً، آمریکا چه اقدامی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد تا برخی دشمنی آمریکا را باور کنند؟ از ترور آشکار عالی‌ترین فرمانده نظامی کشورمان تا تروریست نامیدن کل مردم ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نمونه کوچکی از دیدگاه آمریکا نسبت به ایران است. ثانیاً، آیا تنها مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورمان با نگاه بیرونی محقق خواهد شد؟ مگر کشورهایی که امروز در حوزه اقتصادی به توسعه رسیده‌اند، غیر از قوی کردن ساختار داخلی خودشان، مسیر دیگری را پیمودند؟ بنابراین با توجه به نفوذ صهیونیست‌ها در بین مقامات آمریکایی که موجب خروج این کشور از برجام شد، نه تنها مذاکره‌ای نباید صورت گیرد، بلکه باید تفکر حاج قاسم مبنی بر قوی‌سازی امنیتی ایران در بیرون از مرزها، داخل کشورمان نیز اجرا شود. فراموش نکنیم به گفته پمپئو آمریکا با مذاکره به دنبال جان ایران است، نه محدود‌سازی ایران.

 

▼ تا انتخابات

پیگیری رد صلاحیت‌ها از سه قوه

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از رایزنی رئیس این شورا با شورای نگهبان، سران دو قوه مقننه و قضائیه و همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای موضوع صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب خبر داد. احمد شریف اظهار داشت: «آقای عارف درباره رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، به نمایندگی از شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید وارد رایزنی شده تا بتوان برای انتخابات ۲ اسفند کاری صورت داد؛ چراکه با این شرایط قادر به ارائه لیست انتخاباتی نیستیم.»

اظهار نظر بر اساس اطلاعات غلط

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره اینکه شورای نگهبان برخی نمایندگان را به دلیل حمایت از برجام و یا دولت رد صلاحیت کرده است، در توئیتر خود نوشت: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد! شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.»

هزینه‌های مالی نامزدها شفاف می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصوب کردند باید هویت افراد کمک‌کننده به نامزدهای انتخابات شفاف باشد. برای تصویب ماده 4 این لایحه، از 218 نماینده حاضر در پارلمان 113 نماینده رأی موافق و 46 نماینده نیز رأی مخالف دادند، ضمن اینکه 7 رأی نیز ممتنع بود.

 

▼ اخبار

1ـ دهن‌کجی ترامپ به مصاحبه ظریف!

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری به سخنان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: «وزیر امور خارجه ایران گفته است ایران خواستار مذاکره با آمریکاست، اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست. نه ممنون!» گفتنی است وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سپهبد سلیمانی گفت: «خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.»

2ـ ضرورت توسعه صادرات با اوراسیا، اکو و دی ۸

«علیرضا حائری» عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران بهترین راهکار مقابله با شرایط رکود را حضور در بازارهای صادراتی اعلام کرد و گفت: «افزایش قراردادهای تعرفه ترجیحی و تعرفه آزاد با اتحادیه‌های منطقه‌ای، مثل اوراسیا، اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و دی ۸ (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه)، امکان توسعه صادرات در شرایط رکود و افزایش ارزآوری بیشتر را فراهم می‌کند.» اتحادیه اوراسیا حدود ۷۵۰ میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارد و با توجه به بازار حدود ۱۹۰ میلیون نفری، عضویت در این اتحادیه برای مبادلات تجاری فرصت مناسبی به شمار می‌رود. تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز از پنجم آبان کلید خورد. موافقت‌نامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شامل ۸۶۲ قلم کالاست که ۵۰۲ قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۳۶۰ قلم نیز ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

3ـ رئیس‌جمهور باید عذرخواهی کند!

گروه موسوم به «کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی» آمریکا که از نظامیان شرکت‌کننده در عملیات‌های خارجی پنتاگون تشکیل شده است، با صدور بیانیه‌ای از تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای بی‌اهمیت نشان دادن مصدومیت نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه «عین الأسد» انتقاد کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی انتظار دارد رئیس‌جمهور بابت اظهارات نادرستش از مردان و زنانی که [در ارتش] خدمت کرده‌اند، عذرخواهی کند.» گفتنی است ترامپ بعد از هدف قرار گرفتن پایگاه «عین الأسد» در پاسخ موشکی ایران، مدعی شده بود هیچ‌یک از نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه آسیب ندیده‌اند؛ پنتاگون اکنون اذعان کرده است بر اثر این حمله موشکی دست‌کم ۳۴ نظامی آمریکایی دچار «ضربه مغزی خفیف» شده و به مراکز درمانی خارج از عراق انتقال یافته‌اند.

4ـ تأیید همراه با تکذیب دیدار خاتمی، روحانی و ناطق‌نوری!

«جواد امام» مدیرعامل بنیاد باران درباره خبر‌های منتشرشده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری می‌گوید: «متن‌هایی که در فضای مجازی درباره این جلسه منتشر شده کذب محض است و مطلقاً مطالبی که به آقای خاتمی نسبت دادند، حقیقت ندارد.» امام در ادامه بیان می‌کند: «آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند، اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته ‌است. در واقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدار‌ها اتفاق می‌افتاده‌ است.» مدیر عامل بنیاد باران درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، توضیح می‌دهد: «معمولاً افرادی که نام‌برده می‌شوند، در جلسات حضور دارند، اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.»

 

▼ اخبار کوتاه

رسانه‌های صهیونیستی، سعودی و آمریکایی از جمله «العربیه» و «الحره»، پس از آنکه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق از معترضان خیابانی خواست، از تظاهرات ضد دولتی دست بکشند، عصبانی و خشمگین شدند و به او حمله کردند. «العربیه» رسانه وابسته به دربار آل‌سعود نوشت: «صدر به «آزادی‌خواهان» خیانت کرده است.» «الحره» از رسانه‌های نزدیک به ترامپ نیز مقتدی صدر را خیانتکار خواند. گفتنی است حضور میلیونی مردم عراق در تظاهرات ضد آمریکایی و به موازات آن پایان یافتن اعتراضات ضد دولتی، توطئه‌های غرب برای عراق را کاملاً نقش بر آب کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی نه ماهه سال 1398 به بخش‌های اقتصادی، مبلغ 626 هزار و 270 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 143 هزار و 870 میلیارد تومان (معادل 29/8 درصد) افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی نه ماهه سال جاری مبلغ 340 هزار و 840 میلیارد تومان معادل 54/5 درصد کل تسهیلات پرداختی است.

رئیس‌جمهور آمریکا ابلاغیه‌ای را امضا کرد که به موجب آن تعرفه‌های مشتقات محصولات فولادی 25 درصد و عوارض بر مشتقات محصولات آلومینیومی را 10 درصد دیگر افزایش می‌دهد؛ البته وی گفته است آرژانتین، استرالیا، برزیل، مکزیک و کره جنوبی از تعرفه‌های اضافی بر مشتقات محصولات فولادی معاف هستند. ترامپ برای کمک به تقویت تولید در آمریکا این تعرفه‌ها را اعمال کرده که به گفته وی یک موضوع امنیت ملی است.

«علی‌اصغر زارعان» دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «وزن اورانیوم خارج‌شده از کشور حدوداً 8/5 تن بوده که به کشور روسیه تحویل شده است و به ازای آن ۴۰۰ تن کیک زرد یا 8O3U تحویل گرفتیم که مواد اولیه تولید اورانیوم غنی‌شده است. هم اکنون بعد از گام پنجم، ذخایر اورانیوم تولیدشده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی‌شده اضافه می‌شود.»

 

شماره 932 صبح صادق

همراه با پرونده «کارنامه مجلس» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:
یوم‌الله عراق/ آمریکا راهی جز فرار ندارد/ بازی با سایه جنگ/ اولتیماتوم هسته‌ای به غرب/ حاج قاسم نگذاشت فیلمش را بسازیم/ خط تخریب سردار/ اتحادیه اروپا در کجا ایستاده است؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات