صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 7 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شهادت‌ها، قدرت‌نمایی‌های نظامی، حضور بی‌نظیر مردمی، روحیه‌ قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعه‌ فعال در عرصه‌ دانش و فناوری، و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیده‌ یکتا در جهان امروز خبر می‌دهد و نشانه‌ عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است.(1398/11/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

وارونه‌انگاری از جنس ترامپ!
سردار سلیمانی یکی از نمادهای انقلاب اسلامی در خارج از ایران است، اثرگذاری ابعاد شخصیتی سردار دل‌ها آنقدر زیاد است که پس از ترور او بیش از 50 کشور جهان علیه آمریکا راه‌پیمایی برگزار کردند؛ در اصطلاح آکادمیک و دانشگاهی به چنین حرکت‌های خودجوش و مردمی که برای سردار سلیمانی صورت می‌گیرد، دیپلماسی عمومی می‌گویند و با دیپلماسی سنتی یا دولتی تفاوت‌هایی دارد.
دیپلماسی سنتی شامل تعاملاتی است که بین حکومت‌ها و دولت‌ها جریان می‌یابد یا به تعبیری «دیپلماسی کشور به کشور» است؛ در حالی که دیپلماسی عمومی ارتباطات معطوف به منافع ملی یک کشور از طریق ارتباط با مردم خارج از مرزهای جغرافیایی است. دیپلماسی عمومی در خارج از کشور منجر به قدرت نرم می‌شود. این قدرت فرایندی متوالی، دائمی، ریشه‌ای و سرایت‌کننده و غیرقابل سرکوب دارد.
در هفته‌های اخیر، قدرت معنوی جمهوری اسلامی به خوبی خود را نشان داد؛ هنگامی که پس از شهادت سردار سلیمانی در 40 نقطه از آمریکا تظاهرات ضد آمریکایی برگزار شد که این نشان می‌دهد قدرت نرم جمهوری اسلامی دیوارهای ترامپ بر اطراف آمریکا را هم شکسته است و به چند قدمی دولتمردان آمریکا رسیده است.
در چنین وضعیتی، افکار عمومی کشور خودمان نیز در نظرسنجی‌های انجام شده دارای یک خروش ضد آمریکایی شده است و همراهی بیشتری از آنان برای مقابله با آمریکا دیده می‌شود. در همین حال، مسئولان باید از این شرایط در «دیپلماسی کشور به کشور» استفاده کنند و مقامات جهان را به اردوگاه ضد تروریسم بکشانند و آمریکا را به دلیل اعمال تروریسم دولتی محکوم کنند.
موضع‌گیری‌ها و توئیت‌پراکنی‌های رئیس جمهور آمریکا در واکنش به مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان که در آن شرط مذاکره را بازگشت آمریکا بر سر میز 1+5 دانسته بود و القای این مطلب نادرست که ایران تقاضای مذاکره کرده است، نشان می‌دهد مسئولان کشور باید مراقبت بیشتری داشته باشند؛ چرا که ترامپ به دلیل شکست در میان افکار عمومی آمریکا و جهان، به گونه‌ای پیام می‌دهد که گویا ایران خواستار مذاکره با آمریکاست و با این وارونه‌انگاری به دنبال احیای حیثیت از دست رفته خویش است.
مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان این جمله رهبر معظم انقلاب را فراموش نکنند: «آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند؛ آنها همان افراد هستند تفاوتی نمی‌کنند، فقط لباس خود را تغییر می‌دهند.»


▼ گزارش روز

جایی برای مانور آمریکا نمانده است
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر «بنی گانتس» و «بنیامین نتانیاهو» به واشنگتن گزارش داد، تلاش‌هایی برای برگزاری دیدارهایی با وزیران خارجه کشورهای عربی با این دو مقام رژیم صهیونیستی در حال انجام است و قرار است دونالد ترامپ در جریان سفر مقامات رژیم صهیونیستی از سند معامله قرن رونمایی کند. «محمد الوندی» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی اعلام کرد: «سخن گفتن از معامله قرن در این برهه زمانی با هدف نابودی «آنچه از مسئله فلسطین باقی ‌مانده» است و احتمالاً وضعیت به سمت تنش پیش خواهد رفت. مقدمات امروز برای معامله قرن، مقدمات منطقه‌ای میان کشورهایی که معتدل خوانده می‌شوند و اسرائیل است و تمام مطالبات مبنی بر اعطای دولتی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه بر باد رفته است.» «خالد البطش» از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین هم از کشورهای عربی و اسلامی خواست هرگونه هماهنگ‌سازی با سیاست‌های آمریکا را متوقف کنند. به نظر می‌رسد، برخی حکام کشورهای عربی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال خیانت بزرگ به سرزمین‌های عربی هستند که بحرین، عربستان و امارات متحده عربی مهم‌ترین آنها هستند. اما اینکه معامله مد نظر آمریکا اتفاق خواهد افتاد یا نه، باید گزاره‌های متعددی را در نظر گرفت. «فیصل الفایز» رئیس مجلس سنای اردن اعلام کرد: «معامله قرن از نظر این کشور مردود است. اردن هیچ زمانی بر سر مواضع ملی و عربی خود چانه‌زنی نکرده، حالا این موضوع هر بهایی داشته باشد.» «عبدالله دوم» شاه اردن اولین کسی بوده که تصمیم دولت آمریکا برای شناسایی قدس به‌ عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مردود دانسته است. «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب نیز معتقد است: «معامله به اصطلاح قرن موجب فروپاشی تشکیلات خودگردان و توافق اسلو و تحکیم جبهه مقاومت می‌شود.» با این حال حتی نزدیک‌ترین افراد به ترامپ نیز معتقدند، با توجه به تبلور گفتمان مقاومت در منطقه و شکست‌های متعدد واشنگتن، جایی برای مانور بانیان معامله قرن باقی نمانده است.


▼ تا انتخابات

به پیگیری‌ها با شورای نگهبان خوش‌بینم
«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه من به تعاملات و پیگیری‌ها با شورای نگهبان خوش‌بینم، گفت: منتظریم که در ١٢ بهمن که نتایج رسیدگی به صلاحیت‌ها اعلام می‌شود لیست خود را ببندیم. وی افزود: راهبرد اصلی ما تشویق مردم به شرکت در انتخابات است و هرجا که کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم، لیست می‌دهیم. عارف گفت: میثاق‌نامه جدید طوری است که طبق آن اگر کسی امضا کند، دیگر نمی‌تواند عضو فراکسیون دیگری شود.


قدم مثبت و بزرگ مجلس برای انتخابات
«احمد توکلی» با اشاره به انتخابات مجلس، گفت: مسئله شفاف کردن منابع مالی داوطلبان انتخابات و قانونمند کردن آن قدم مثبت بزرگی است که برداشته می‌شود. او ادامه داد: ممکن است به دلیل کمبود وقت (مدت زمان باقی مانده تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس) و همچنین ابتدایی بودن این مسئله (شفاف‌سازی منابع مالی انتخاباتی) در کشور اشکالاتی هم وجود داشته باشد؛ اما نفس اینکه مجلس به این موضوع پرداخته، قابل استقبال است.


برگزاری مجمع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به‌صورت الکترونیکی
مجمع عمومی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای رأی‌گیری از میان نامزدهای معرفی‌شده به مجمع، با مشارکت نمایندگان، احزاب، اقشار، اصناف، اقوام و اعضای منتخب شورای ائتلاف در محلات تهران، امروز به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. مشارکت‌کنندگان در این مجمع باید با توجه به رزومه‌های بارگذاری شده، به یک فهرست 30 نفره از میان نامزدهای معرفی شده به مجمع عمومی در مدت زمان 24 ساعت، رأی دهند.

 

▼ اخبار
1ـ برخی دلایل ردّ صلاحیت‌ها از زبان سخنگوی شورای نگهبان
«عباسعلی کدخدایی» درباره ردّ صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و پاسخ به این پرسش که «چرا این افراد به دادگاه معرفی نمی‌شوند؟» اظهار داشت: برخی نمایندگان در طول دوره نمایندگی خطاهایی داشته‌اند که صلاحیت نمایندگی را برای دوره بعد از دست داده‌اند. شاید این خطاها مساوی با ارتکاب جرم یا منجر به محکومیت قضایی افراد نشود، ولی برای اثبات عدم شایستگی نمایندگی از جانب مردم در خانه ملت کفایت می‌کند. وی افزود: فردی که رؤسای آموزش و پرورش و ارشاد و مدیر چند مدرسه در یک شهر را با اعمال نفوذ از میان لیدرهای انتخاباتی خویش منصوب کرده، شاید در هیچ دادگاهی محکوم نگردد؛ اما چنین فردی شایسته نمایندگی است؟ برخی دیگر از افراد نیز دچار مسائل اقتصادی و مال‌اندوزی حرام شده‌اند که اینها نیز ردّ صلاحیت شده‌اند. فردی که ۲۷۰ میلیارد تومان در یک پروژه ساختمانی در یک شهر سرمایه‌گذاری کرده و امتیاز تأسیس یک کارخانه آب معدنی را از طریق اعمال نفوذ برای برادر کوچکش که زیر سی سال دارد گرفته، چنین فردی باید تأیید شود؟ فردی که در پوشش مؤسسه عام‌المنفعه با ارز دولتی گوشت وارد کرده و با قیمت آزاد در بازار عرضه کرده و مخارج انتخاباتی خود را از این طریق به ‌دست آورده، باید تأیید شود؟ آیا فردی که برای قاچاق سیگار رشوه‌های کلان پرداخت کرده و جزئیات این اقدام در پرونده سوابق او موجود است، باید (از سوی شورای نگهبان) تأیید شود؟


2ـ تهدید تشکیلات خودگردان به خروج از «معاهده اسلو»
«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: اقدامات ما در واکنش به رونمایی از معامله قرن عبارت خواهد بود از اجرای مصوبه‌های شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش که مهم‌ترین آنها اعلام پایان مرحله انتقالی است. وی تصریح کرد: اعلام معامله قرن وضعیت جدیدی را به وجود خواهد آورد و اشغالگری موقت را به اشغالگری دائمی تبدیل خواهد کرد. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، دونالد ترامپ طی روزهای گذشته بارها قصد گفت‌وگوی تلفنی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را داشته؛ اما عباس به تماس‌های او پاسخ نداده است. فلسطینیان از تصمیم ترامپ برای رونمایی از معامله قرن در روز سه‌شنبه آینده به شدت شاکی هستند و ممکن است چنین اقدامی به تیره‌تر شدن هرچه بیشتر روابط این تشکیلات با دولت آمریکا بینجامد. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بنت جلسه‌ای فوری را با فرماندهان ارتش در کرانه باختری برگزار کرده و به آنها دستور داده است خود را برای درگیری‌های احتمالی پس از رونمایی از معامله قرن در روز سه‌شنبه آماده کنند.


3ـ سرباز فراری تجربه سربازان عین‌الاسد را درک نمی‌کند!
«پت بوته‌جج» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری آمریکا به شدت از تلاش «دونالد ترامپ» برای کم اهمیت جلوه دادن آسیب‌های مغزی نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد پنتاگون در عراق انتقاد کرد. وی در مصاحبه با برنامه «Face the Nation» شبکه سی‌بی‌اس توضیح داد، آسیب‌های مغزی تهدید کننده زندگی فرد هستند، نه تنها در زمان آسیب دیدن، بلکه برای همه زندگی فرد. این آسیب‌ها کاملاً می‌تواند فردی را که به این کشور خدمت کرده است، ناتوان کند. این چهره دموکرات که از فعالان نظامی این کشور در افغانستان نیز بوده است با طعنه به ترامپ گفت: برای رئیس‌جمهوری که چنین فداکاری‌هایی را کوچک می‌شمارد و کسی که از خدمت کردن به ارتش آمریکا فرار کرده، غیرممکن است که بتواند تجربه این سربازان را درک کند. پیش از این منابع آمریکایی فاش کرده بودند دونالد ترامپ در زمان جنگ ویتنام با استفاده از مدارک پزشکی از خدمت سربازی در رفته است.

 

▼ اخبار کوتاه
«محمدجواد ظریف» در پیامی توئیتری نوشت: «دونالد ترامپ هنوز در رؤیای دیدار دوجانبه‌ـ برای ارضای شهوتش در خصوص «توافق ترامپ»‌ـ است. تنها مسیر ممکن برای مذاکرات میز 1+5 است‌ـ که او (ترامپ) آن را ترک کرد‌ـ بازگشت به پیش از سال 2017 و جبران خسارت‌های ایران.» گفتنی است، پس از پاسخ ترامپ به توئیت ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، رئیس‌جمهور آمریکا را به مصاحبه خود با نشریه «اشپیگل» ارجاع داد که در آن گفته بود مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد، آنچه مهم است، نوع رفتار آنهاست.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به حمله راکتی شب گذشته به سفارت آمریکا در بغداد، مدعی شد: وضعیت امنیتی همچنان وخیم است و گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران تهدید باقی مانده‌اند! این وزارتخانه همچنین در این بیانیه افزود: از سپتامبر سال 2019 میلادی (مهرماه) 14 حمله از سوی «ایران و شبه نظامیان تحت حمایت ایران» به نیروهای آمریکایی عراق انجام شده است. «جنیفر هانسلر» خبرنگار شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز در پیامی توئیتری نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخی درباره تلفات احتمالی این حمله به او نداده است.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه ایران شش ماهواره آماده دارد، گفت: یکی از برنامه‌های مهم این سازمان این است که در سال آینده بتوانیم برای هر فصل یک ماهواره آماده پرتاب داشته باشیم. «مرتضی براری» با تأکید بر اینکه این سازمان در حال توسعه مراکز فضایی و زیرساخت‌های زمینی در مناطق مختلف کشور است، اظهار داشت: این سازمان به دنبال ایده‌های جریان‌ساز بوده و از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درخواست می‌کنم طرح‌های جدید خود را در حوزه اکتشافات فضایی به این سازمان بدهند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره همراهی رژیم صهیونیستی با طرح ترامپ برای پایان دادن به مناقشه فلسطین گفت: «تنها در صورتی که اسرائیل بتواند اراضی کرانه باختری را به خاک خود ضمیمه کند، از معامله قرن پیشنهادی ترامپ حمایت می‌کنیم.» «نفتالی بنت» با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم یک اینچ زمین به اعراب واگذار شود، گفت «استتل آویو» به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تشکیل دولت فلسطین را نخواهد پذیرفت.

 

ترنم زندگی
اگر خالق ما، حق ارتکاب اشتباه را به ما داده است، ما نیز به نوبه خود به دیگران از جمله به همسر خود، باید این حق را بدهیم که در برخی از زمینه‌ها بدون غرض‌ورزی اشتباه کند.
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@
در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش مراجعه کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات