صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۳۹

رونمایی از طرح ناکام معامله قرن

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد از طرح مورد ادعای خود مبنی بر حل نزاع هفتاد ساله اسرائیل ـ فلسطین، موسوم به "معامله قرن" رونمایی کند.
آن چه تا کنون از معامله قرن به طور غیر رسمی منتشر شده حاکی از نادیده گرفتن حقوق مسلم فلسطینی ها و ارائه امتیازات یک جانبه به طرف اسرائیلی است.
حقوق اولیه فلسطینی ها همان حقوقی است که از طرف مجامع حقوقی بین المللی مانند سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، اما طی 70 سال گذشته با توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت های آشکار و پنهان غرب خصوصا آمریکا مورد اهمال قرار گرفته است.
حق بازگشت آوارگان و حق تشکیل دولت در سرزمین فلسطین، از مهمترین حقوق مسلم فلسطینی هاست، اما متاسفانه در طرح معامله قرن این حقوق به صراحت رد شده است.
از این منظر، معامله قرن و رونمایی آن، تنها یک حرکت سیاسی و تبلیغاتی است که به گفته ناظران، هدف اصلی‌اش نجات نتانیاهو در شرایط بغرنج سیاسی در داخل اسرائیل است.
هدف دیگر ترامپ از اعلام معامله قرن، اعمال فشار بر محور مقاومت و تقویت جبهه سازش است.
در واقع ترامپ نگران نفوذ فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان است، لذا تلاش دارد معادلات منطقه را جابجا کند، روابط کشورهای منطقه با وصله نارنگ و دشمن دیرین یعنی رژیم اشغالگر قدس عادی شود و در مقابل، با پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی، جمهوری اسلامی تبدیل به دشمن و تهدیدگر کشورهای منطقه شود!
اما تلاش های مذبوحانه ترامپ ره به جایی نخواهد برد، زیرا قضیه فلسطین به عنوان مهمترین مساله جهان اسلام، از چنان عمق و قداستی برخوردار است که با طرح های ناشیانه و ناعادلانه ای همچون معامله قرن، نه تنها به فراموشی سپرده نمی شود، بلکه بار دیگر در معرض اهتمام و اولویت افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
با این نگاه، می توان گفت طرح معامله قرن، که رهبر انقلاب از آن به "توطئه قرن" تعبیر کرده اند، پیشاپیش محکوم به شکست است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات