صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه‌ فجر؛ یک پدیده‌ منحصربه‌فرد است. همه‌ انقلاب‌های دنیا، سالگردهایی داشتند و دارند. اینی که این سالگردها به وسیله‌ همان عامل و عنصری تجلیل بشود که اصل آن حادثه را به وجود آورد، در تاریخ نظیر ندارد.(1388/10/29) * فرارسیدن سالروز بازگشت امام خمینی(ره) و آغاز دهه مبارک فجر گرامی باد * *۱۲ بهمن، روز «ولایت‌مداری، انقلابی‌گری، پیوند ناگسستنی امت و امام»*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انقلاب زنده و اثرگذار

امروز 12 بهمن ماه و آغاز دهه فجر چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است؛ در حالی که این پدیده مهم و تأثیرگذار همچنان مورد توجه محافل سیاسی بین‌المللی قرار دارد. این رخداد و ماهیت موجود در آن، تعیین‌کننده و تأثیرگذار در بسیاری از تحولاتی است که در محیط سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی رخ می‌دهد. صرف نظر از هرگونه قضاوت و ارزشیابی در حوزه کارکردی، باید این واقعیت را بیان کرد که به اذعان کارشناسان مسائل سیاسی ایرانی و غیر ایرانی که انقلاب اسلامی را مورد تحقیق قرار داده‌اند، از نگاه آنها انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 یکی از رخدادهای کم‌نظیر، مهم و اثرگذار جهانی در دوره معاصر محسوب می‌شود. حال این واقعه مهم قرن، در حالی قدم در سال چهل‌ویکم خود می‌گذارد که برخی سیاستمداران آمریکایی مدت‌ها قبل آرزو می‌کردند سال چهلم انقلاب اسلامی، سال براندازی و تغییر رژیم در ایران باشد.
یک دلیل مهم تقابل با انقلاب اسلامی آن است که این رخداد پس از گذشت چهار دهه در عمل ثابت کرده است که توانسته برخی آرمان‌هایش را تحقق ببخشد و نیز در مسیری قرار گرفته که آرمان‌های اولیه اعلام شده‌اش را همچنان سر دست نگه داشته و در جست‌وجو و تلاش برای تحقق آنهاست. هسته مرکزی آرمان انقلاب اسلامی پیشرفت مادی و معنوی ملت ایران بر اساس الگوهای ملی و رویکردهای بومی و نفی استکبار است.
شروع سال چهل‌ویکم انقلاب با شرایطی تقارن پیدا کرده که بر اساس آن تحولات مهمی را پشت سر گذاشته و رخدادهای مهم دیگری نیز در پیش‌روی‌مان قرار دارد. انقلاب اسلامی با نشاط بیشتر از پیش در حال گسترش تفکرات الهام‌بخش، آزادی‌خواهانه و ضد استکباری خود است. ایران اسلامی به منزله ام‌القرای جهان اسلام با غلبه موازنه به نفع خود همچنان با اقتدار ظاهر می‌شود. درست چند روز پیش بود که جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور حاج‌قاسم سلیمانی پایگاه تروریست‌های آمریکایی را در هم کوبید تا به دنیا و قدرت‌های زورگو نشان دهد، گذشت زمان و اعمال تحریم‌های ظالمانه قدرت اعمال اراده ایران را ذره‌ای کم نکرده است. رخداد مهم پیش‌رو «انتخابات مجلس» است که با حضور حداکثری و شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی و متمرکز شدن بر روی اولویت‌ها و مسائل اصلی کشور می‌تواند شتاب‌دهنده حرکت انقلاب و برطرف‌کننده معضلات اقتصادی مردم باشد.

 

▼ گزارش روز

بازی شکست‌خورده!

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «به یاری خداوند نیروهای مسلح ما موفق به دفع حمله بزرگ به صنعا، پایتخت یمن شد. نیروهای ما در پاتکی، موفق به آزادسازی همه مناطق نِهم و وارد کردن خسارات سنگین به دشمن شدند. یگان موشکی و پهپادی عملیات ویژه‌ای انجام دادند و شرکت آرامکو در جیزان و فرودگاه‌های ابها، جیزان و پایگاه خمیس مشیط و اهداف حساس در عمق عربستان با موشک و پهپاد هدف قرار گرفتند. نیروهای ما به دنبال فروپاشی نیروهای دشمن به پیشروی ادامه دادند و به غرب شهر مارب رسیدند و مناطقی از مارب و الجوف را هم آزاد کردند. در جریان عملیات بنیان مرصوص مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد شد.» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: «در جریان این عملیات هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. نیروهای دشمن در منطقه نِهم در استان صنعا مرکب از ۱۷ تیپ نظامی و ۲۰ گردان نظامی منهدم و تجهیزات آنها به طور کامل به غنیمت گرفته شد. در صرواح در مارب دو تیپ دشمن و در منطقه ششم در الجوف هم سه تیپ دشمن منهدم شد. نیروهای ما به صدها نفر از نیروهای دشمن در راستای دستورات فرماندهی و به منظور حفظ جان کسانی که تصمیم به ترک جنگ می‌گیرند، اجازه فرار دادند.» حالا تأمل کنید و ببینید این حجم از خسارت و شکست رژیم سلطنتی عربستان در کدام یک از رسانه‌های جهان بازتاب داشته است؟ کدام یک از شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری پر تعداد وابسته به دربار سعودی که کوچک‌ترین اتفاقات در ایران را چنان بازنمایی می‌کنند که گویا در آستانه فاجعه قرار گرفته‌ایم، از ذلت مزدوران سعودی یا ضعف سامانه‌های دفاعی آمریکایی که شاهزادگان سعودی میلیاردها دلار برای آن خرج کرده‌اند، حرفی به میان می‌آورند؟ درست مانند آنچه در موشک‌باران عین‌الاسد رخ داد و با بازی رسانه تلاش شد ویرانی‌ها و آسیب‌ها پنهان بماند؛ بازی‌ای که البته نشانه‌های شکست آن در حال آشکار شدن است!

 

▼ تا انتخابات

تأیید ملاقات تکذیب شده!

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: ملاقات هفته گذشته روحانی با خاتمی، ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی، دیداری برای انتخابات مجلس بوده است. در حالی که برخی اطرافیان رئیس‌جمهور، اصل ملاقات و برخی دیگر محتوای انتخاباتی آن را تکذیب کرده بودند، علی صوفی اظهار داشت: این نشست قطعاً تأثیرش را بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد گذاشت؛ اما محور اصلی‌اش حتماً انتخابات مجلس بود تا با تلاش و پادرمیانی برای گرم کردن تنور انتخابات، مقداری در موضوع ردّ صلاحیت‌ها تجدیدنظر صورت گیرد. وی درباره ائتلاف اعتدال، اصلاحات و اصولگرایان میانه‌رو بعد از دیدار روحانی، خاتمی و ناطق‌نوری گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات راهبردی کاملاً اصلاح‌طلبانه را برای انتخابات مجلس تصویب کرد و هیچ مجال و امکانی برای ائتلاف در این راهبرد دیده نشده بود.

نتایج اولیه انتخابات درون‌گروهی جبهه نیروهای انقلاب

لیست اولیه 90 نفره ائتلاف جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران پس از انتخابات اولیه اعضای مجمع عمومی این ائتلاف مشخص شد. این انتخابات بین حدود 8000 نفر از اعضای مردمی این ائتلاف و به صورت الکترونیکی با سامانه‌ای که برای این موضوع طراحی شده بود، انجام شد. در این سامانه هر فرد عضو مجمع عمومی، به ازای کد ملی و شماره موبایل خود می‌توانست 30 گزینه را انتخاب کند. قرار است از میان این 90 نفر در روزهای آینده، 30 نفر به عنوان لیست نهایی در تهران با سازوکارهایی، نظیر نظرسنجی و مصاحبه انتخاب شوند.

 

▼ اخبار

1ـ ارتش سوریه در آستانه آزادسازی یک شهر استراتژیک در ادلب

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای ارتش سوریه در آستانه به دست گرفتن کنترل شهر استراتژیک «سراقب» در شمال غربی این کشور هستند که از حدود یک هفته پیش درگیری‌هایی میان این نیروها و گروهک‌های تروریستی در این منطقه در جریان است. گفتنی است، از ماه دسامبر گذشته و با آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه، جبهه النصره و گروهک‌های تروریستی هم‌پیمان با آن نفوذ خود را در استان ادلب و اطراف آن به صورت چشمگیری از دست داده‌اند. گروه موسوم به «مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان‌ می‌گوید نیروهای ارتش وارد درگیری‌های شدید با گروه‌های تروریستی، به ویژه جبهه النصره در محورهای سراقب در حومه جنوبی ادلب و «الراشدین» در حومه غربی حلب شده‌اند. ارتش سوریه اکنون بیش از 40 درصد از مناطق استان ادلب را که از آن به عنوان آخرین پایگاه شورشیان سوری یاد می‌شود، به تصرف خود درآورده‌ و در صورت تصرف سراقب، به پیروزی بزرگ دیگری در این منطقه دست پیدا خواهد کرد.

2ـ معامله قرن نقشه‌ای برای تلافی شکست‌های داخلی ترامپ

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که از غزه برای شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی گسترده محکومیت معامله قرن در صنعا سخنرانی تلویزیونی ایراد کرد، گفت: «عرصه یمن امروز گواه این است که شما از صهیونیسم عربی وابسته به صهیونیسم یهودی برائت جسته‌اید و ما به پروردگار و ملت یمن وعده می‌دهیم که تفنگ‌مان را کنار نمی‌گذاریم تا وقتی که در مسجدالاقصی نماز گزاریم و پرچم اسلامی را در همه فلسطین به اهتزاز درآوریم و وقتی زمان پیروزی و آزادی فرارسید از یمن خوشبخت و بزرگ هم قدردانی خواهیم کرد.» عضو دفتر سیاسی حماس ارائه طرح معامله قرن را نقشه ترامپ برای تلافی شکست‌های داخلی خود در آمریکا دانست و گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به قیمت سرزمین و مقدسات ما دوره ریاست‌جمهوری خود را تمدید کند.» الزهار نبرد پیش روی وعده آخرت را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: «این قول و عهد ماست و ما کنار نخواهیم رفت و به اذن پروردگار دیدار ما در مسجدالاقصی است.»

3ـ تعداد تلفات انتقام موشکی ایران به ۶۴ نفر افزایش یافت

به گزارش «سی‌ان‌ان»، مسئولان آمریکایی که با اعلام تدریجی افزایش تلفات انتقام موشکی ایران سعی در تقلیل اهمیت حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد را دارند، بار دیگر آمار تازه‌ای مربوط به تلفات نظامیان آسیب‌دیده خود در حمله سپاه اعلام کردند. در همین ارتباط، دو مقام آمریکایی بامداد جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اعلام افزایش مجدد تعداد تلفات نظامیان آمریکایی پایگاه عین‌الاسد، خبر دادند تعداد نیروهای آمریکایی که در انتقام موشکی ایران و حمله ایرانی‌ها به پایگاه هوایی عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند، به 64 نفر رسیده است. این در حالی است که در آخرین آمار اعلام‌ شده پنتاگون، این تعداد 50 نفر و پیشتر از آن 11 نفر اعلام شده بود.

4ـ اتفاق جدیدی که سبب جلوگیری از پولشویی می‌شود

«مجید شاکری» با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر اخذ اسناد مثبته برای نقل و انتقال‌های بیش از یک میلیارد تومان در درون شبکه بانکی، اظهار داشت: این اتفاق بسیار مهمی است که اثرات مهمی هم در حوزه ارز و هم در حوزه مالیاتی خواهد داشت. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این چارچوب جدید سبب جلوگیری از پولشویی می‌شود، تصریح کرد: ما وارد دوره جدیدی از مبادلات پولی و دوره ثبات در بازار ارز خواهیم شد و بخش مهمی از نگرانی‌های ارزی برطرف خواهد شد. این موضوع مستقل از اتفاقاتی است که در حوزه عرضه ارز اتفاق می‌افتد؛ چون این اقدام ناظر بر بخش ریالی مبادلات مالی است.

 

▼ اخبار کوتاه

«ابراهیم فیاض» گفت: محور اصلاح‌طلبان زمانی تکنوکرات‌هایی مثل کرباسچی بوده‌اند؛ یعنی کارگزاران سازندگی. حتی خاتمی اگر رأی آورد به خاطر کرباسچی و روزنامه همشهریش بود، الآن کارگزاران هم از اصلاح‌طلبان دوری کرده‌اند؛ یعنی دیگر کار به بن‌بست رسیده است. این جامعه‌شناس درباره شعار‌های اصلاح‌طلبان در این دوره و تأثیر این وعده‌ها و شعار‌ها روی آرای خاکستری گفت: اصلاح‌طلبان پیر شده‌اند و جوان ندارند و جوان‌ها اصلاح‌طلبان را ول کرده‌اند، یعنی اصلاح‌طلبان مرجعیت جوانی را ندارند و جوان‌ها از اصلاح‌طلبان بریده‌اند.

«حسن قلی‌پور» سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به طرح تخصیص 6500 میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها گفت: طبق این مصوبه قرار است یک میلیون و 464 هزار خودرو با بودجه‌ای که از محل صرفه‌جویی دوگانه‌سوز کردن خودروها به دست می‌آید، یعنی از محل نصف شدن سهمیه بنزین‌شان دوگانه‌سوز شود. وی همچنین تأکید کرد: فعلاً بین قیمت بنزین و گاز پنج برابر اختلاف است و امیدواریم این اختلاف قیمت باقی بماند تا به توسعه صنعت CNG کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است شکایت کردن از طرح معامله قرن به سازمان ملل فقط تکرار مسیر ناموفق سال‌های پیش خواهد بود! رویترز به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی هم نوشت، هر قطعنامه‌ای ضد معامله قرن در شورای امنیت با وتوی ایالات متحده مواجه خواهد شد؛ به این ترتیب فلسطین می‌تواند این طرح را در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی بگذارد و آنجاست که تعداد کشورهای مخالف یا حامی معامله قرن مشخص خواهد شد.

«علیرضا صالح» رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره ارزش اسمی هر ورق سهام عدالت گفت: ارزش واقعی سهام عدالت تقریباً پنج برابر شده است. صالح در ادامه افزود: 49 میلیون و 150 هزار نفر مشمول سهام عدالت هستند. همچنین 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیربورسی به عنوان سرمایه‌پذیران سهام عدالت هستند.

برآوردها نشان می‌دهد، با وجود تحریم‌های آمریکا، چین در سال گذشته میلادی 14/77 میلیون تن نفت از ایران خریده است؛ این در حالی است که به علت جنگ تجاری با آمریکا، خرید نفت از این کشور نصف شده و در ماه دسامبر چین هیچ نفتی از واشنگتن نخریده است.

 

اطلاعیه

هشتمین کنگره شعر پاسدار برگزار می‌شود

زمان: یک‌شنبه 13 بهمن‌، ساعت 8 صبح

مکان: تهران‌، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات