صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۶۸

تابلوی سیاسی 14 بهمن 1398

راز تامین سلاح انصارالله / مرگبارتر از کرونا / روایتی از یک دیدار خصوصی / تعداد واجدین شرایط در انتخابات و...

تابلوی سیاسی 14 بهمن 1398   تابلوی سیاسی 14 بهمن 1398

آموزش تحلیل سیاسی/   باز شدن چشمهای غبارگرفته

یکی از واقعیت‌های ایران اسلامی طی این سالها اثرگذاری توطئه‌های فرهنگی و تبلیغاتی دشمن در برخی از افراد بوده است. حجم گسترده‌ی جنگ روانی و تهاجم فکری و فرهنگی، خواه ناخواه موجب برخی مسمومیت‌های ذهنی و فرهنگی شده بود که اینها نیز به نوبه‌ی خود اثرات سوء سیاسی و اجتماعی داشت اماحاج قاسم سلیمانی با شهادتش موجب یک «بیداری و بصیرت» عمومی و فراگیر شد و شبهات و توطئه‌گری‌‌های دشمن در این زمینه نابود شد؛ در حقیقت «شهید سلیمانی چشمهای غبارگرفته‌ را باز کرد با این شهادت.» 18/10/98
راز تأمین سلاح انصارالله

کیهان: سفیر یمن در واکنش به اتهاماتی که از سوی برخی کشورها به انصارالله مبنی بر دریافت سلاح از ایران‌زده می‌شود گفت که یمنی‌ها همواره در طول تاریخ سازنده سلاح بودند و شمشیر حضرت علی(ع) معروف به ذوالفقار، هدیه مردم یمن به پیامبر اکرم(ص) بوده است. وی حتی تاکید کرد در تاریخ معاصر نیز مردم یمن از 120 سال پیش توپ‌های جنگی می‌ساختند.

 به گفته «الدیلمی»، سلاح‌هایی که انقلابیون یمن در اختیار دارند در درجه اول مربوط به دوران قبل از انقلاب 2014 است. علاوه‌بر این مردم یمن در سایه تحریم‌ها دست به کار شده و دست به اختراعات و اکتشافات نظامی زده‌اند. همچنین دیلمی تاکید کرد بخش اعظم سلاح‌هایشان توسط عربستان تامین می‌شود به این معنا که پس از هر پیروزی ارتش یمن، سلاح‌های مدرن زیادی از نیروهای ائتلاف سعودی به غنیمت گرفته می‌شود. سفیر یمن این را هم گفت که با توجه به حملات ائتلاف سعودی، مردم یمن از هر راهی که بتوانند سلاح تامین می‌کنند تا بتوانند در برابر متجاوزان مقابله کنند. آنها مرد جنگند و اگر لازم شود، با دندان می‌جنگند.

کشور بیشتر از همیشه به عنصر مؤمن حزب‌اللهی نیاز دارد

خبرگزاری تسنیم: در سی‌امین سالگرد تأسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور پیامی را از سوی رهبر انقلاب خطاب به تشکل‌های دانشجویی قرائت کردند. در این پیام  آمده است: «اولاً سلام من را به آنان برسانید، ثانیاً بگویید امروز بیشتر از همیشه کشور به عنصر مؤمن حزب‌اللهی احتیاج دارد. هرچه می‌توانند بر روی مبانی پافشاری کنند.»

۵۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات مجلس

خراسان: رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات گفت: طبق بررسی‌های مستمر و تخصصی کمیته‌ای ویژه در ستاد انتخابات کشور با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، ثبت احوال کشور و مشاوران متخصص جمعیت شناس، واجدین شرایط شرکت در انتخابات اسفند ۱۳۹۸،تعداد  ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر هستند. جمال عرف افزود: از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۷۶ نفر رأی اولی محسوب می‌شوند.وی همچنین اعلام کرد: از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و تعداد ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و شش نفر زن هستند.

خاطره‌ خواندنی از یک دیدار خصوصی با رهبرانقلاب

مشرق: مهدی نصیری پژوهشگر حوزه دین و اندیشه و مدیرمسؤول سابق روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت:

هیات نویسندگان و هنرمندان مسلمان که من نیز عضو آن بودم و در سال 1368 تاسیس شده بود و جلسات آن در دفتر مجلات رشد در خیابان ایرانشهر هفته ای یک بار تشکیل می شد، در سال 1370 دیداری خصوصی با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب داشتند.

در این جلسه حدود 6 یا 7 نفر از اعضا صحبت کردند و اغلب آنان نسبت به سیاستهای اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی کردند.رهبری در واکنش به انتقادات و ابراز نگرانی های مطرح شده در باره سیاست های اقتصادی دولت مرحوم هاشمی گفتند: «من نسبت به سیاستهای اقتصادی دولت نگرانی نداشته و خاطر جمع هستم و عمده نگرانی و دغدغه ام پیرامون مسائل فرهنگی و جریان تهاجم فرهنگی است.» (نقل به مضمون)  .

از نکات مهم مطرح شده در این جلسه صحبت خانم ثقفی سردبیر وقت نشریه «شاهد بانوان» (وابسته به بخش فرهنگی بنیاد شهید) ناظر به انتقادی بود که شهید آوینی از کیهان در مجله سوره مطرح کرده بود. خانم ثقفی بدون نام بردن از مجله سوره از رهبری پرسید: در شرایطی که این جمع در جبهه ای واحد مشغول به فعالیت و نوعی جهاد فرهنگی است، آیا صحیح است که به انتقاد از همدیگر بپردازند؟

آوینی در پاورقی یکی از سرمقاله های سوره که به نقد وزارت ارشاد آقای خاتمی پرداخته بود، چنین اشاره کرده بود که «سوره چون کیهان از سر سیاست زدگی به نقد ارشاد نمی پردازد» که البته از منظر نگاه مبنایی و تئوریک آوینی سخنی درست بود، هر چند که کار روزنامه اقتضای آمیختگی مباحث فرهنگی با سیاسی را داشت و گریز ناپذیر بود.

نگارش همین یک سطر در شرایطی که کیهان و سوره هر دو در خط مقدم انتقاد از سیاست های فرهنگی دولت آقای هاشمی و نقد جریان روشنفکری متمایل به غرب و مقابله با هجوم فرهنگی بودند، بازتاب گسترده ای در محافل فرهنگی آن روز داشت. از طرفی جریان وزارت ارشاد و طیف روشنفکران ابراز خرسندی از این شکاف می کرد و از سوی دیگر موجب دلخوری بخشی از جریان انقلابی و منتقد شده بود. 

پیش از آن که رهبری وارد صحبت شوند، نوبت به صحبت من رسید. من با اشاره به سئوال خانم ثقفی گفتم: «به نظر من ایرادی ندارد که ما بعضا از یکدیگر انتقاد کنیم. ما یک حزب و تشکیلات سیاسی نیستیم که ملزم به هماهنگی حزبی باشیم. ما می توانیم بعضا دیدگاههای خاص خودمان را داشته باشیم و در مواردی هم به نقد سازنده و دوستانه یک دیگر بپردازیم.»اما مقام رهبری در پاسخ به سئوال خانم ثقفی و اظهارات من گفتند: «شما که دارید در جبهه و خاکریزی واحد جهاد فرهنگی می کنید، سزاوار نیست سلاحتان را به روی یکدیگر بگیرید»

چند روز پس از این جلسه مرحوم آوینی در گفتگو با برخی از دوستان مشترک، نسبت به برخورد من در دیدار با رهبری پیرامون صحبت های خانم ثقفی و واکنش رهبری که در واقع نقد سوره از کیهان را تخطئه کرده بودند، سخت ابراز تعجب ورضایت کرده بود.

شاید آوینی انتظار داشت که من در همان جلسه و یا پس از آن از اظهارات مقام رهبری به عنوان شاهدی از انتقاد ایشان به سوره و حمایت از کیهان بهره برداری کنم اما چنین نشد و بلکه از نقد سوره به کیهان دفاع کرده بودم و آن را امری طبیعی و سازنده دانسته بودم.

مرگبارتر از کرونا

وطن امروز: ویروس کرونا تاکنون در 26 کشور جهان منتشر شده و 304 نفر از 14 هزار و 380 مبتلا به آن را به کام مرگ فرستاده است. تصاویر و ویدئوهای هوایی از شهر ووهان، نقطه آغاز انتشار این ویروس، آنقدر حیرت‌آور و تکان‌دهنده است که بعضی آن را «آخرالزمان» نامیده‌اند. سازمان بهداشت جهانی اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» کرده و در بسیاری از کشورها، مراکز قرنطینه در پایانه‌های مرزی، بندرها و فرودگاه‌ها ایجاد شده تا این ویروس کنترل شود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هرگونه ابتلا به این ویروس در کشور را رد کرده گفت نباید مردم را ترساند. پرسش اساسی همین‌جاست. چه چیزی کرونا را ترسناک می‌کند؟ نزدیک به یک هفته است کرونا در صدر اخبار جهان قرار دارد. ویدئوها و تصاویر مرتبط با این ویروس مثل خود این ویروس، فراگیر شده و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های موبایلی منتشر شده است.

زمستان 2 سال پیش یعنی فوریه 2018، بیماری آنفلوآنزا در آمریکا باعث مرگ 61 هزار آمریکایی شد. زمستان 2019، 34 هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری آنفلوآنزا از دست دادند. بر اساس اعلام مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس، این میزان تلفات در 40 سال گذشته در ایالات متحده سابقه نداشته است. در واقع آمار تلفات آنفلوآنزا در آمریکا در 2 سال گذشته، 422 برابر تلفات ویروس کرونای چینی است. چرا ما از کرونای چینی می‌ترسیم و از آنفلوآنزای آمریکایی نه؟

باید به جرات گفت که این تاثیر رسانه است که کرونای چینی اینقدر وحشتناک تصویر می‌شود و هیچ تصویر و خبری از حجم گسترده انتشار بیماری آنفلوآنزا در آمریکا نیست. تصور اولیه این بود که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این انحصار رسانه‌ای مورد پسند غرب را بشکنند و حقایقی از جهان را به مردم برسانند. اما پلتفرم‌های پرمخاطب همچون فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر و حتی یوتیوب نشان داده‌اند استانداردها و قواعد خود را براساس منافع و مبانی اثبات‌کننده برتری غرب تدوین و تنظیم کرده‌اند. کافی است یک لحظه تصور کنید همین ویروس کرونا در آمریکا شیوع می‌یافت! چه میزان تصاویر یا ویدئو به جهان مخابره می‌شد؟

در واقع باید گفت ترس جهان از ویروس کرونا عمدتاً بیشتر به دلیل جغرافیای بروز آن است تا میزان و تعداد تلفات آن. شبکه‌های اجتماعی در جریان ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی، بسیاری از اکانت‌های توئیتری و حساب‌های اینستاگرامی را مسدود و تعلیق کردند. این تعلیق و مسدودسازی بدون هیچ توضیح شفاف و آشکاری که حقوق کاربر در آن رعایت شده باشد، انجام شد. این پلتفرم‌ها در توضیح هر گونه سانسور محتوا درباره حاج قاسم را انکار کردند و گفتند این اتفاق یعنی حذف پست‌ها و محتواها «عدم انتشار» است و نه سانسور. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد الگوریتم‌های بررسی محتوا در این پلتفرم‌ها هرگونه محتوایی که تعبیر «ترور» در آن به کار رفته بود راحذف می‌کردند. کافی بود شما به جای لفظ «ترور» از «قتل» استفاده می‌کردید!

موشک‌باران قدرتمندانه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و سانسور هرگونه اخبار و تصاویر از میزان تلفات و مجروحان، گواه دیگری است از اینکه نمی‌توان همه چیز را پنهان کرد. از بمباران صحرا و زمین بایر رسیده‌ایم به ضربات مغزی ملایم و انتقال مجروحان به آلمان و احتمال اینکه ممکن است مانند سال‌های 2004 تا 2008 که آمریکا جنازه 274 نظامی خود از جنگ افغانستان و عراق را همراه با زباله‌ها دفن کرد؛ باز هم چنین کند.

هر فصل یک ماهواره جدید ایرانی در مدار

جوان: ۱۴ بهمن سال ۸۷ بود که راه تسخیر فضا را با «امید» آغاز کردیم. امروز با سپری‌شدن ۱۱ سال ایران با پیوستن به جمع ۹کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی، دهمین کشور فضایی جهان است. حالا آنطور که رئیس سازمان فضایی کشور می‌گوید، می‌توانیم طی مدت ۹ ماه ماهواره بسازیم و ایران جزو پنج کشور دنیاست که ایستگاه فضایی دارد. برنامه سازمان فضایی کشور برای سال آینده هم از این قرار است، هر فصل یک ماهواره به فضا فرستاده می‌شود. وزیر ارتباطات هم چند روزی می‌شود در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوید پرتاب ماهواره «ظفر» را می‌دهد؛ ماهواره‌ای که بناست بر دوش موشک ماهواره بر سیمرغ سوار شده و ظرف مدت هشت دقیقه این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین برساند که مأموریت این ماهواره جمع‌آوری تصاویر است. این اطلاعات بناست تا برای مطالعه زمین‌لرزه‌ها، جلوگیری از بلایای طبیعی و توسعه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. هزینه ساخت دو ماهواره ظفر ۱ و ۲ کمتر از ۲ میلیون یورو شده است ، اما تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از ۱۰ میلیون یورو ارزش دارد.

 سال ۸۴ وقتی پروژه ساخت نخستین ماهواره کاملاً ایرانی کشور با نام امید کلید خورد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد ایران بتواند تنها چند سال بعد جزو ۱۰ کشوری قرار بگیرد که به عضویت باشگاه فضایی جهان در آمده باشد. ماهواره امید سه سال بعد یعنی در سال ۸۷ به عنوان نخستین گام ایران برای تسخیر فضا در روز ۱۴ بهمن‌ماه با موفقیت به فضا پرتاب شد، تا این روز به نام روز ملی فناوری فضایی نامگذاری شود. امروز تنها پس از یک دهه از آغاز فعالیت‌های علمی ایران در حوزه هوافضا، ما توانسته‌ایم با پیوستن به جمع ۹کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی، دهمین کشور فضایی جهان شویم. ایران از جمله کشور‌های دارنده شش رکن مهم چرخه فناوری فضایی شامل طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه پرتاب ماهواره، ایستگاه کنترل مأموریت ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت داده و پردازش و تحلیل این داده‌هاست.

فتاح: ۸۵ هزار سند به نام مردم زده‌ایم

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان  گفت: همه اموالی که از رژیم پهلوی رسیده است مال مردم است و ۲ هزار و ۱۰۰ فقره پارچه روستا و آبادی باید به مردم بازگردد که تاکنون ۸۵ هزار فقره سند به دست مردم داده‌ایم. در ۴۱ سال گذشته بنیاد مستضعفان از افرادی که در زمین‌هایی که از رژیم پهلوی رسیده است زراعت کردند ریالی دریافت نکرده است و به زودی برای تمامی این اموال سند شش دانگ داده می‌شود.فتاح ادامه داد: بزودی در گرگان نیز ۷ هزار فقره به صورت ویدئوکنفرانس به مردم واگذار می‌شود و سازمان املاک و اسناد هم در این خصوص به جد فعال است و این خواسته مردم است و اموال نیز برای مردم است و منتی هم نداریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات