صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۱۵

از نمایش رسواکننده تا هواپیمای ساقط شده

1ـ مقام بالاتر از آیت‌الله مایک هم در هواپیمای آمریکایی بوده!
بر اساس اطلاعات به دست آمده، فردی که از لحاظ امنیتی در رده بالاتری نسبت به «مایک دی‌‌آندرا» (آیت‌الله مایک) قرار داشته هم از جمله سرنشین‌های هواپیمای آمریکایی ساقط شده در افغانستان بوده و کشته شده است. اطلاعات به دست آمده درباره جزئیات حادثه منتهی به سقوط هواپیما نشان می‌دهد، «11AـE» به‌دلیل نقص فنی در حال پرواز در ارتفاع پایین‌تری نسبت به حالت معمول بوده و با شلیک موشک «استرلا‌ــ‌1» که یک سلاح دوش‌پرتاب روسی است از سوی اعضای طالبان هدف قرار گرفته و ساقط شده است. گفتنی است، هفته گذشته برخی منابع خبری بدون ارائه جزئیات بیشتر گزارش داده بودند «آیت‌الله مایک» که از جمله عوامل دخیل در طراحی نقشه ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه بود، در جریان سقوط این هواپیما کشته شده است. این هواپیما حامل دست‌کم 18 نفر از مقامات نظامی آمریکا بوده است.


2ـ نمایش رسواکننده آمریکایی‌ها درباره کانال واردات دارو
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی از سوی سفارت سوئیس گفت: میزان دارو و ملزومات پزشکی که بانک مرکزی تأمین ارز کرده و در ۱۰ ماهه امسال وارد کشور شده است بیش از ۴ میلیارد دلار بوده و ۲ هزار برابر حجم واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس است. «عبدالناصر همتی» اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور به تصمیمات و اقدامات دیگران وابسته نیستیم و در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است. ضمن اینکه نفس اعلام صدور مجوز از سوی آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد، علی‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملاً از سوی آمریکا تحریم شده است وگرنه به مجوز نیازی نداشت.


3ـ جریانِ اصلاح‌طلبی «واقعاً موجود» نیازمند یک تعطیلات تاریخی است
«محمدرضا تاجیک» از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبان درباره حضور این جناح در انتخابات در روزنامه «اعتماد» نوشت: جریانِ اصلاح‌طلبی «واقعاً موجود» نیازمند یک تعطیلات تاریخی است. باید عزم رفتن کند و از سرزمین قدرت به در آید و ببیند که آسمان آیا همه‌جا همین رنگ است و آیا اصلاح‌طلبی همه‌جا به همین رنگ است؟ حتی اگر اصلاح‌طلبان در تسابق‌های بزرگ پیشاروی (مجلس و ریاست‌جمهوری و...) پیروز هم بشوند، از امکان و استعدادی بیش از دولت کنونی برای بهبود امور (داخلی و خارجی) برخوردار نیستند. می‌توانم از هم‌اکنون تصویری از اصلاح‌طلبانی که هم کت بر تن دارند و هم زیرشلواری ترسیم کنم که توأمان نقشِ حضور و ناحضور، در قدرت و بر قدرت، مشارکت و عدم‌مشارکت را بازی می‌کنند و تا فردای انتخابات هنوز تصمیم نگرفته‌اند (به اجماع نرسیده‌اند) که چه باید و چه نباید کرد.»


4ـ ظرفیت صادرات 31 میلیارد دلاری به عراق، افغانستان و پاکستان
«یحیی آل‌اسحاق» رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به ظرفیت دو برابر کردن صادرات غیرنفتی به 15 کشور همسایه گفت: این کشورها ظرفیت صادراتی بین 200 تا 250 میلیارد دلار برای ایران را فراهم می‌کنند؛ بنابراین اگر در جهت تسهیل روابط تجاری و برقراری بیشتر روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قدم برداریم و مشکل بوروکراسی‌های اداری و حمل و نقل را حل کنیم، می‌توانیم حداقل به ظرفیت 50 میلیارد دلاری صادرات به این کشورها دست یابیم. آل‌اسحاق افزود: زمینه توسعه صادرات به عراق تا 20 میلیارد دلار و صادرات به کشور افغانستان تا شش میلیارد دلار و کشور پاکستان تا 5 میلیارد دلار امری دست‌یافتنی است؛ اما برای رسیدن به این اهداف باید برخی زیرساخت‌های لازم را ساماندهی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات