سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۲۱

سیاست عوام یا سیاست خواص

نظام اسلامی نظامی طبقاتی و متعلق به قشر خاصی نیست که در آن به عنوان مثال روحانیت از جایگاه ممتازی برخوردار باشد. سیاست و سیاست ورزی هرچند کاری تخصصی است که هر که بیشتر تلاش علمی کرده باشد، با آگاهی و بصیرت و دقت بیشتری تشخیص و تصمیم خواهد گرفت

نظام اسلامی نظامی طبقاتی و متعلق به قشر خاصی نیست که در آن به عنوان مثال روحانیت از جایگاه ممتازی برخوردار باشد. سیاست و سیاست ورزی هرچند کاری تخصصی است که هر که بیشتر تلاش علمی کرده باشد، با آگاهی و بصیرت و دقت بیشتری تشخیص و تصمیم خواهد گرفت، اما امری عمومی و متعلق به همه اقشار جامعه بوده و ممنوعیت و انحصاری در آن وجود ندارد. این سخن مستند به رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی است. حضرت امام(ره) در عباراتی حکیمانه در برابر جریان انحرافی که در آستانه انتخابات دوم مجلس مدعی شده بود از آنجا که در اسلام سیاست امری تخصصی است تنها اسلام‌شناسان باید در آن دخالت کرده و دیگران باید از آنها تبعیت کنند، چنین هشدار می‌دهند:
«از قراری كه من شنیده ‏ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته‏اند گفته‏اند كه دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا می‏گفتند كه مجتهدین در سیاست نباید دخالت بكنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شكست خورده‏اند، حالا عكسش را دارند می‏گویند. این هم روی همین زمینه است، اینكه می‏گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یك ملت را دارد تعیین می‏كند، انتخابات بر فرض اینكه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می‏كند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگی‌شان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این طور نیست كه انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل كنند، این معنی دارد كه مثلاً یك دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یك صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها هم بیایند انتخاب كنند، دیگر مردم بروند كنار؟! ... دانشگاهی‏ها بدانند این را كه همانطوری كه یك مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت كند، یك دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت كند. فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه‏ای و اینها نیست، همه‏شان با هم هستند. اینكه در دانشگاه رفتند و یك همچو مطلبی را گفتند، این یك توطئه‏ای است برای اینكه شما جوان‏ها را مأیوس كنند.»(9/12/1362)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات