تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۲۵

این سه نفر «معامله قرن» را طراحی کردند+تصاویر

طراحان «معامله قرن» حداقل سه ویژگی مشترک و قابل توجه دارند؛ هر سه نفر یهودی ارتدکس (افراطی ترین شاخه یهود) هستند، پیش از کسب مقام در دولت ترامپ هیچگونه تجربه سیاسی و دیپلماتیک نداشته اند و دیگر اینکه رابطه ای قوی و بسیار نزدیک با صهیونیست های افراطی در رژیم اسرائیل دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ایمان ایرانی
این سه نفر «معامله قرن» را طراحی کردند+تصاویرواکنش ها به طرح دولت آمریکا موسوم به «معامله قرن» همچنان ادامه دارد و این طرح کماکان در مرکز توجه محافل بین المللی است. یکی از مسائل مهم درباره «معامله قرن»، طراحان آن است. آنطور که آمریکایی ها می گویند سه نفر در طراحی این توطئه بزرگ علیه فلسطین، نقش اساسی داشته اند؛ جراد کوشنر، دیوید فریدمن و جیسون گرینبلات.
طراحان «معامله قرن» حداقل سه ویژگی مشترک و قابل توجه دارند؛ هر سه نفر یهودی ارتدکس (افراطی ترین شاخه یهود) هستند، پیش از کسب مقام در دولت ترامپ هیچگونه تجربه سیاسی و دیپلماتیک نداشته اند و دیگر اینکه رابطه ای قوی و بسیار نزدیک با صهیونیست های افراطی در رژیم اسرائیل دارند.
کوشنر و فریدمن از طریق خیریه های خانوادگی به شهرک سازی های غیرقانونی متصل بوده و کمک می کنند و گرینبالت هم که در دهه 80 میلادی در منطقه یشیوا در نزدیکی بیت المقدس مشغول تحصیل بوده و سابقه نگهبانی مسلح از شهرک های صهیونیستی را در کارنامه خود دارد.
سپردن پرونده پیچیده ترین مناقشه 70 سال گذشته در جهان به چنین افرادی از سوی ترامپ، نشانگر نوع نگاه کاخ سفید به ماجراست. در حالی که طرح های پیشین آمریکا برای این مناقشه سعی داشتند خود را بی طرف و حامی صلح نشان دهند، اما طراحان «معامله قرن» این ظاهرسازی را هم کنار گذاشته و رویکرد دیگری را دنبال کردند. آنان با طراحی نشست اقتصادی منامه که پیش زمینه ای برای رونمایی از «معامله قرن» بود، سعی کردند به این پرونده پیچیده و مزمن، رویکردی اقتصادی بخشیده و با وعده سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری –آنهم از جیب اعراب- به خیال خود ماجرا را فیصله دهند.
در این گزارش با طراحان «معامله قرن» آشنا می شویم؛

جراد کوشنر؛ میزبان اختصاصی نتانیاهو
این سه نفر «معامله قرن» را طراحی کردند+تصاویرکوشنر 38 ساله، مشاور ارشد کاخ سفید و همسر ایوانکا دختر دونالد ترامپ است. ایوانکا در میان 5 فرزند ترامپ، برای پدر از بقیه عزیزتر است و همین مسئله در سپردن پست فرستاده کاخ سفید برای صلح در غرب آسیا، نقشی قابل توجه داشته است. کوشنر همچنین به عنوان مشاور اصلی رئیس جمهور در روابط با چین، مکزیک و کانادا فعالیت می کند.
او پیش از ورود به دنیای دیپلماسی با پدر خود چارلز کوشنر در زمینه املاک و مستغلات کار می کرد. شغلی که پدر همسرش و رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز پیش از رفتن به کاخ سفید، داشت. کوشنر همچنین رئیس و ناشر موسسه «آبزور مدیا» بوده که در سال 2006 خریداری کرد.
وی پس از اینکه پدرش 2.5 میلیون دلار کمک مالی به دانشگاه اهدا کرد ، در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. تردیدهایی در مورد اینکه آیا کوشنر جوان براساس شایستگی پذیرفته شده است، یا به دلیل کمک مالی سخاوتمندانه پدرش، مطرح شده است.
خانواده کوشنر با خانواده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روابط گرم و بسیار نزدیکی دارند. نتانیاهو در سفرهای خود به آمریکا، به خانه آنها نیز می رود و حتی شب نیز آنجا می ماند. منابع خبری می گویند نتانیاهو شب را در اتاق خواب جراد می خوابد.
جراد در حالی داماد ترامپ جمهوریخواه شده است که والدین او از حامیان مالی معروف حزب دموکرات در ساحل شرقی آمریکا شناخته می شوند. البته این موضوع چندان هم عجیب نیست. چرا که خود ترامپ هم سابقه حمایت از دموکرات ها را دارد.
جراد کوشنر معتقد است فلسطینی ها در حال حاضر توانایی اداره خود را ندارد. او به تازگی گفته است برای طراحی «معامله قرن» 25 کتاب درباره مسئله فلسطین و اسرائیل مطالعه کرده است.

 جیسون گرینبلات؛ عاشق رژیم اسرائیل
این سه نفر «معامله قرن» را طراحی کردند+تصاویرگرینبلات یک وکیل تجاری است و سابقه دو دهه همکاری با موسسه تجاری ترامپ را دارد. وی توسط ترامپ به عنوان فرستاده ایالات متحده در مذاکرات بین المللی و مشاور ویژه ترامپ در امور رژیم اسرائیل منصوب شد. در سال 2016 ، ترامپ به خبرنگاران گفت كه گرینبلات «فردی است كه واقعاً عاشق اسرائیل است.»
ترامپ گفت: «من دوستدار مشاوره گرفتن از افرادی هستم که اسرائیل را می شناسند، اما از افرادی که واقعاً عاشق اسرائیل هستند، مشاوره می گیرم.»
گرینبلات گفته است كه منابع اصلی اطلاعات او در مورد مناقشه فلسطین، از طریق ایمیل های روزانه  گروه قدرتمند لابی صهیونیستی كمیته روابط عمومی اسرائیل (AIPAC) و برنامه هفتگی رادیویی یهودیان است. گرینبلات درباره نحوه آشنایی خود با قضیه گفته است: «من همچنین با کسانی صحبت می كنم كه در دولت اسرائیل در سطوح معینی سمت دارند و حرف های آنها را می شنوم.»
او قبل از انتصاب خود توسط ترامپ اعتراف كرد كه هیچگونه تماسی با فلسطینیان ندارد و آخرین باری كه با یک فلسطینی ملاقات كرد، زمانی بود كه بیش از 30 سال پیش در یك کالج صهیونیستی در کرانه غربی مشغول به تحصیل بود.
گرینبلات با راه حل دو کشوری برای پرونده فلسطین مخالف است چرا که به عقیده وی، دو طرف تفسیر متضادی از این موضوع دارند. وی معتقد است تمرکز بر شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل جنجال بی مورد و مانعی برای دستیابی به صلح است و نباید در این مورد وسواس داشت.
او همچنین آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد ، UNRWA را به دلیل طولانی شدن مشکل پناهندگان فلسطین مقصر می داند. سال گذشته، آمریکا کمک مالی سالانه 300 میلیون دلاری خود را به UNRWA قطع کرد.
گرینبلات روند صلح خاورمیانه را به یک معامله تجاری تشبیه کرده است. وی سال 2016 در این مورد گفته است: «اگر بخش عاطفی و تاریخی آن را جدا کنید، این یک معامله تجاری است. زمین مورد مذاکره قرار خواهد گرفت، حق آب مذاکره می شود، مسائل امنیتی هم در حال مذاکره است.»

دیوید فریدمن؛ منبع مالی شهرک سازی
این سه نفر «معامله قرن» را طراحی کردند+تصاویرفریدمن در سال 2017 به عنوان سفیر واشنگتن در سرزمین های اشغالی منصوب شد، او پیش از این وكیل ورشكستگی وابسته به موسسه تجاری ترامپ بود. او همچنین مشاور مبارزات انتخاباتی ترامپ بود.
حمایت شدید وی از رژیم اسرائیل و شهرک سازی آن را می توان در کمک های مالی وی از طریق موسسه «دوستان آمریکایی بِت» به شهرک سازی صهیونیست ها دید. این سازمان که بطور جدی از گسترش شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی حمایت می کند، متعهد است که با راه حل دو کشوری مخالفت کند.
مواضع فریدمن در حمایت از اسرائیل خاص است. در آستانه 71 سالگی روز نكبت - برای بزرگداشت پاكسازي قومي بيش از نيمي از جمعيت فلسطيني  در سال 1948 توسط شبه نظاميان صهيونيستي و تشکیل دولت جعلی اسرائیل - فريدمن ادعا كرد كه سلاح مخفي اسرائيل اين بود كه «در كنار خدا» بود!
در اوایل ماه جاری، فریدمن با گفتن اینکه: «تحت شرایط خاص، فکر می کنم اسرائیل حق دارد بخشی از کرانه غربی و بعداً همه آن را داشته باشد»، فلسطینی ها را عصبانی کرد. وزارت امور خارجه دولت خودگردان فلسطین بیانیه ای صادر كرد و فریدمن را «نادان در كار سیاسی» خواند؛ اظهارات فریدمن در راستای سیاست دولت آمریكا است كه کاملاً به نفع اشغال و سیاستهای استعماری آن است.»
فریدمن باعث شد دولت ترامپ کلمه «اشغالی» را از منابع رسمی ایالات متحده درباره سرزمین های فلسطین حذف کند و دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در واشنگتن را سال گذشته ببندد.
وی همچنین در واشنگتن لابی كرد تا به جای استفاده از عبارت «کرانه غربی» برای سرزمین های اشغالی شرق فلسطین، از عنوان «یهودا و سامره» که در تورات آمده، استفاده شود.
 
* ترجمه و تالیف: ایمان ایرانی
* منبع: الجزیره انگلیسی 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
زفره ای
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
0
معامله ای دلال وخریدار 2 روح هستند در یک جسد _فروشنده ابدا حاضربه فروش نیست_جنس مورد معامله مشخص نیست _وجه انرا هم خریدار نباید بپردازد _چه معامله ای شود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات