صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۶۰
دیدار جنجالی رئیس شورای حاکمیتی سودان و نتانیاهو؛

صهیونیست ها در عادی سازی روابط با سودان چه چیزی را دنبال می کنند؟

انتشار خبر ملاقات بین عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در اوگاندا یکی از خبرهای جنجالی در دو روز گذشته بوده است. برهان که برای دیدار با مقامات اوگاندایی و گفتگو درخصوص مسائل مشترک منطقه  ای به انتبه رفته بود در آنجا دیداری غیرمترقبه با نتانیاهو داشت. دیداری که طبق گفته مقامات صهیونیستی دستاوردهایی هم برای آنها داشته است که از جمله آن صدور مجوز استفاده از حریم هوایی سودان برای هواپیماهای مسافربری اسرائیلی بوده که مسیر آنها به سمت قاره افریقا را تا حد زیادی کوتاه می کند.

حرکت سودان درجهت عادی سازی روابط با اسرائیل که ظاهرا با هماهنگی امارات متحده عربی و نیز اطلاع کشورهایی مثل عربستان سعودی، ایالات متحده امریکا و مصر صورت گرفته، از این حیث اهمیت دارد که خارطوم در طول دهه ‌ها دشمن اسرائیل بود و پس از جنگ سال ۱۹۶۷ اسرائیل و اعراب، کنفرانس کشورهای اسلامی و عرب که در سودان برگزار شد؛ کنفرانسی که به واسطه «سه نه بزرگ» به اسرائیل معروف شده است: نه به عادی سازی مناسبات، نه به صلح و نه به مذاکره با اسرائیل.

در هر صورت، به رغم واکنش های تندی که به دیدار بین برهان و نتانیاهو نشان داده شده است، درخصوص اهداف حقیقی صهیونیست ها از روابط با سودان، موارد زیر قابل ذکر است:

  1. به باور صهیونیست ها یکی از مسیرهای اصلی انتقال سلاح برای مقاومت اسلامی فلسطین در نوار غزه از شمال افریقا بوده و بخشی از این مسیر هم از سودان و لیبی می گذرد. از همین رو برای نزدیک شدن مقامات تل آویو و خارطوم می تواند روی انتقال سلاح به غزه تاثیرگذار باشد.
  2. پس از استقلال سودان جنوبی (2011) رژیم صهیونیستی که در ناآرامی منتهی به تجزیه سودان هم نقش داشت، اولین کشوری بود که این کشور تازه تاسیس را به رسمیت شناخت و در فاصله کوتاهی سلواکر رهبر سودان جنوبی به اسرائیل سفر کرد. ضمن اینکه حمایت های نظامی اسرائیل از سودان جنوبی با فعالیت موساد در این کشور افریقایی همراه بوده است. با این حال روابط اسرائیل با سودان باعث می شود تا با توجه ناآرامی های سودان جنوبی، سودان گزینه بهتری برای فعالیت سرویس اطلاعاتی اسرائیل باشد.
  3. یکی دیگر از فواید روابط با سودان برای اسرائیل به تحولات لیبی ارتباط پیدا می کند و اسرائیل در از طریق ایفای نقش سودان به دنبال حمایت از خلیفه حفتر در لیبی است تا نسبت به ساقط شدن دولت طرابلس مطمئن شود؛ چرا که از این طریق توافق امضا شده بین ترکیه و دولت طرابلس که تهدید کننده توان اسرائیل در زمینه صادرات گاز است ملغی می شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات