صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 20 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما امروز شاهد یک حرکت جدی به سمت استقلال سیاسی و استقلال صنعتی در کشور هستیم. آینده ایران اسلامی به‌ مراتب درخشان‌تر از گذشته است و در آن تردیدی نیست.(1397/8/12) *20 بهمن؛ روز « مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد »*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

یوم‌الله‌ها

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه 27 دی ماه 1398 تهران، حضور معجزه‌گونه ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج‌قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عین‌الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین‌کننده خواندند و افزودند: «ملت باطن خود، یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت‌آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه‌هاست.» این دو یوم‌الله که نمایش‌گر آشکار دست قدرت الهی در امور مادی و ماورای آن بود، بسترهای مطمئنی در آینده برای تداوم دارد. تداوم «یوم‌الله‌ها» خود مؤلفه قدرت در برابر دشمنان و ایادی داخلی آنهاست که تلاش پرزحمت اما بی‌ثمری دارند تا در روزهای آتی حضور مردم را در تظاهرات ۲۲ بهمن کم‌اثر و بی‌رونق جلوه دهند و به تبع آن، چون سدی مقابل مشارکت سیاسی ملت در مردمی‌ترین انتخابات، یعنی انتخاب مستقیم نمایندگان خانه ملت قرار گیرند. بی‌تردید، حضور تمام‌کننده مردم در تظاهرات و راهپیمایی میلیونی ۲۲ بهمن و همچنین انتخابات دوم اسفند جاری صیانت‌بخش بوده و می‌تواند موجب تداوم‌ خنثی‌سازی توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان باشد؛ زیرا آنها به خوبی می‌دانند توسعه روندهای دموکراتیک نظام مردم‌سالاری دینی و تعمیق مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی و اجتماعی‌شان، زمینه قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران و مردم عزیزمان را بیش از پیش فراهم می‌کند.
رهگذر صندوق‌های رأی، مسیر بی‌هزینه یا کم‌هزینه‌ای است که می‌تواند در پرتو انتخاب مردم استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت و امنیت مردم و کشور را حفظ کند. البته آمریکایی‌ها با راهبردها و تاکتیک‌هایی، چون خرابکاری، بی‌ثبات‌سازی، القای ناامیدی به آینده و بی‌حیثیت‌سازی نهادها و قوای کشور دنبال اهداف و انگیزه‌های دیگری هستند که فرسنگ‌ها با نیازها، اولویت‌ها، ترجیحات و مطلوب‌های مردم ایران فاصله دارد و اگر از حمایت از رأی و صندوق‌های رأی ناگزیر شوند، اولاً با هدف حفظ پرستیژ دموکراتیک سیاسی خود آن را انجام می‌دهند و ثانیاً، دنبال فرستادن نمایندگانی همسو با خود به خانه ملت هستند تا از طریق آن بتوانند خواسته‌های خصمانه خود را پیگیری کنند. به فضل الهی و مبتنی بر تجارب شگفتی‌ساز رفتارهای مردم ایران، نقشه دشمنان نقش بر آب خواهد شود و مردم کار را تمام خواهند کرد.

 

▼ گزارش روز

نگذارید ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه کند!

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «عامل عمده‌ و مهم مشکلات اقتصادی ما این است: وابستگی به نفت که موجب شده برای درآمد کشور به نیروی داخل و جوشش داخلی، به استعدادهای گوناگون و ظرفیت‌های گوناگون داخلی توجه چندانی نشود. خاطرمان جمع باشد که نفت می‌فروشیم، درآمد کشور تأمین خواهد شد؛ عامل عمده‌ مشکلات کشور این است. چنانچه بتوانیم ما این کار را انجام بدهیم، بهترین فرصت را از تهدید دشمن‌ـ یعنی از همین تحریم‌ـ توانسته‌ایم برای خودمان به دست بیاوریم. کما اینکه باهوش‌های‌شان توجه به این نکته دارند. در گزارش‌هایی بنده دیدم که توصیه می‌کنند که نگذارید ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه کند؛ بین خودشان این گفته می‌شود که نگذارید ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه کند. یک راه پشتی‌ای درست کنید، حالا تحریم‌ها را برنمی‌دارید، امّا یک راهی را پیدا کنید، درست کنید که ایران به کلّی منقطع نشود؛ چون اگر منقطع شد، می‌رود سراغ اقتصاد غیرنفتی.»
سال‌هاست غرب در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران مسیرهای گوناگونی را آزمایش کرده است. زمانی تهدید نظامی را علیه ایران عزیز به کار می‌گرفتند و حالا نیز تهدید اقتصادی را در قالب تحریم برای جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند. تهدید نظامی با تفکر سرداران پرافتخاری، چون شهید تهرانی‌مقدم و شهید سلیمانی از بین رفته است و حالا تنها مسیر دشمنی آمریکا و هم‌پیمانان‌شان تحریم‌های اقتصادی است. علاج غلبه بر توطئه‌های دشمن، طبق نظر اکثر اقتصاددانان نگاه به داخل و تقویت تولید ملی است. متأسفانه در شش سال گذشته رویکرد دولت و مجلس در جهت تقویت جبهه داخلی نبوده است و کلید حل مشکلات اقتصادی در بیرون و در قالب مذاکره دنبال شده است. شاید در هیچ برهه‌ای از تاریخ 41 ساله انقلاب اسلامی، به اندازه امروز دشمن جرئت تحریم اقتصادی نداشته است؛ بنابراین پایان دادن به دشمنی غرب فقط از طریق قوی شدن در اقتصاد است که راه آن نیز در نگاه به داخل است. انتخاب افراد شایسته برای مجلس می‌تواند دشمنی غرب را برای همیشه به خط پایان برساند.

 

▼ تا انتخابات

باید اصلاح‌طلبان واقعی از اصلاح‌طلبان حکومت‌محور مشخص شوند!

تعدادی از اعضای ستاد اصلاحات در ادامه راهبرد «تحریم خاموش انتخابات» (رأی می‌دهیم، ولی لیست نمی‌دهیم) افراد مایل به حضور در انتخابات را در آماج حملات خود قرار داده‌اند. «عبدالله ناصری» عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در همین باره گفته است: «به نظر من اصلاح‌طلبان در این دوره نباید لیست ارائه کنند. در این شرایط لیست ‌دادن شورای سیاست‌گذاری از تهران به معنای همراهی با شورای نگهبان است. درست است که به احتمال زیاد انشقاق ایجاد می‌شود، اما بالاخره یک روزی باید اصلاح‌طلبان واقعی از اصلاح‌طلبان حکومت‌محور و قدرت‌طلب جدا و متمایز شوند.» سعید حجاریان نیز گفته است: «انتخابات آتی معیار خوبی خواهد بود برای تصفیه نیروهای اصلاح‌طلب؛ یعنی شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و خودش، اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا خواهد کرد.» اظهارات این دو عضو ستادی جریان اصلاحات به روشنی گویای حقد و کینه ستاد جریان سیاسی خاص از نظام اسلامی و عزم آنها برای ناامن‌سازی کشور با کم‌رمق‌سازی انتخابات است.

لیست انتخاباتی مستقلین 23 بهمن نهایی می‌شود

«حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی» رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد مستقلین ایران از نهایی شدن لیست تهران این جبهه در ۲۳ بهمن ‌ماه خبر داد و افزود قرار است لیست نهایی جبهه متحد مستقلین از حوزه انتخابیه تهران طی یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رونمایی شود. فومنی خاطر نشان کرد: «جبهه متحد مستقلین بنا دارد در سراسر کشور ۲۹۰ نامزد را معرفی کند و به هیچ عنوان با جریان یا گروه خاصی نیز ائتلاف نخواهیم کرد و از هیچ جناحی نامزدِ عاریه قرض نخواهیم گرفت.»

 

▼ اخبار

1ـ نیروهای نظامی امارات و بحرین خارجی هستند!

اندیشکده «کارنگی» در گزارشی درباره نقش مزدوران خارجی در ارتش کشورهای جنوب خلیج فارس، نوشته است دست کم ۷۰ درصد نیروهای ارتش امارات را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. کارنگی ادامه می‌دهد: «امارات همچنین شرکت‌های آمریکایی نظیر «رفلکس ریسپانسز» [که «اریک پرینس» مؤسس شرکت بدنام «بلک واتر» آن را راه‌اندازی کرده و اداره می‌کند] را به خدمت گرفته است. این شرکت قراردادی به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار دریافت کرده است تا نیروهای نظامی امارات را تقویت کند. نیروهایی که در یمن برای امارات می‌جنگند، سربازان قراردادی از کشورهایی، چون چاد، شیلی، کلمبیا، لیبی، پاناما، نیجر، سومالی، السالوادور و اوگاندا هستند.» این اندیشکده به وضعیت نیروهای نظامی بحرین نیز اشاره کرده و نوشته است: بر اساس آماری مربوط به سال ۲۰۰۹، ۶۴ درصد از نیروهای امنیتی و نظامی بحرین را غیر بحرینی‌ها تشکیل می‌دهند. در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین در سال ۲۰۱۱، اغلب نیروهایی که با معترضان برخورد می‌کردند، پاکستانی بودند.

2ـ معامله قرن طرح جنگی است، نه طرح صلح

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان گفت: «فلسطین نیاز دارد شمشیرها همراه آن شوند، نه علیه آن و معامله قرن، طرح جنگی است، نه طرح صلح.» وی این سؤال را مطرح کرد که بدون قدس، کلیسای قیامت و مهد عیسی مسیح(ع) چه اسلام و مسلمانی و مسیحیتی باقی می‌ماند؟ رئیس پارلمان لبنان همچنین بر مخالفت قاطع با تحمیل پروژه اسکان آوارگان فلسطینی در سرزمینی غیر از فلسطین و در کشورهایی که آواره هستند، تأکید کرد. او افزود: «معامله قرن، کپی برابر اصل پروژه نتانیاهو در یهودی‌کردن سرزمین فلسطین از سال 2011 میلادی به‌ شمار می‌رود. فلسطین امروز با فریاد بلند، ارزش‌های شجاعت، جوانمردی و شهامت را از اعراب طلب می‌کند. وحدت و مقاومت ما را به فلسطین نزدیک می‌کند و از طریق آنهاست که رؤیای فلسطینیان برای آزادی و بازگشت به سرزمین‌شان محقق می‌شود.» نبیه بری تصریح کرد: «من به نام لبنان و پارلمان، طرح معامله قرن با تمام محتویات آن را رد و محکوم می‌کنم.»

3ـ راه گماشته ترامپ در صندوق بین‌المللی پول هموار می‌شود!

بر اساس گزارش رسانه انگلیسی «ایندیپندنت»، یکی از مهم‌ترین مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول در حال کناره‌گیری است. این اقدام موجب می‌شود نفوذ دولت ترامپ برای انتصاب مقام دوم این دیده‌بان مالی افزایش یابد. دیوید لیپتون ۶۶ ساله، ۹ سال به عنوان معاون رئیس صندوق بین‌المللی پول فعالیت کرد و طولانی‌ترین زمان تصدی این سمت را داشت. این اقدام به «کریستالینا جورجیوا» که چهار ماه پیش ریاست صندوق بین‌الملی پول را بر عهده گرفت، اجازه می‌دهد تغییرات دل‌خواه خود را در این سازمان انجام دهد. با توجه به روندی که تاکنون وجود داشته، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول همیشه یک آمریکایی بوده است. به طور سنتی، کاخ سفید فهرستی از نامزدها را معرفی می‌کند و مدیرعامل صندوق، فرد مورد نظر خود را از میان آنها انتخاب می‌کند.

4ـ اگر با ترامپ توافق نکنیم، جنگ می‌شود!

«حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت من از اول پیروزی ترامپ، در تحلیل و مصاحبه‌های متعدد، مکرر بر این نکته تأکید کرده‌ام که ترامپ به ظاهر شخصاً نه به ‌دنبال جنگ است و نه تغییر رژیم. او یک توافق با ایران می‌خواهد که از نظر سیاسی داخلی قابل بهره‌برداری باشد و بتواند به ‌عنوان معامله‌ای بهتر از معامله اوباما بفروشد. موسویان در ادامه گفت: اولویت آنها این است که فشارها و تحریم‌های فعلی که باز هم تشدید خواهد شد، منجر به فروپاشی ایران از داخل شود. اما اگر نشد، سعی خواهند کرد، سه چهار ماه به انتخابات نوامبر آینده آمریکا (آبان ۹۹)، ترامپ را وارد درگیری نظامی علیه ایران کنند.

 

▼ اخبار کوتاه

«شیخ قیس خزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» با بیان اینکه گزینه پاسخ نظامی علیه نظامیان تروریست آمریکایی همچنان پابرجاست، تصمیم پارلمان عراق برای اخراج این تروریست‌ها را «تصمیم شیعی» ولی با انگیزه‌های کاملاً ملی خواند. وی درباره رأی ندادن نمایندگان سنی و کرد به لایحه اخراج نظامیان آمریکا گفت: این اقدام‌ آنها به معنای این نیست که با خروج آمریکایی‌ها موافق نیستند؛ چراکه بعضی از نمایندگان به دلیل فشارهای برخی کشورهای عربی خلیج‌فارس اصلاً در صحن پارلمان حاضر نشدند.

«سیدرحمت‌الله اکرمی» خزانه‌دار کل کشور در نشست هم‌اندیشی در زمینه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: «به دنبال آن نیستیم که اموال خوب دولت را نگهداری و اموال غیر مرغوب را به فروش برسانیم.» وی در پاسخ به این سؤال که عملکرد مولدسازی دارایی‌ها در سال جاری صفر بوده در سال آینده چه میزان از 50 هزار میلیارد تومان مولدسازی محقق خواهد شد؟ تأکید کرد: «تا زمانی که برای دارایی‌های دولت هزاران نفر به غیر از خود دولت تصمیم‌گیری می‌کنند، نمی‌توان روی مولدسازی دارایی حساب کرد.»

«سردار حزنی» دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در حاشیه افتتاح طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج در بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر، با بیان اینکه ۷۵ تا ۸۰ درصد از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سپاه کوچک، عام‌المنفعه و زودبازده هستند، تأکید کرد: «پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کوچک در حال تبدیل شدن به پروژه‌های بزرگ هستند و برای رفع مشکلات اقتصادی در هر روستایی پروژه‌های مختلف و متناسب با شرایط ساکنین روستا اجرا شده ‌است.»

«مجید شاکری» اقتصاددان درباره بهبود وضعیت بغرنج اقتصادی گفت: «در پاسخ به اینکه آیا وضع موجود درست می‌شود، می‌گویم قطعاً؛ فارغ از اینکه بخواهم امید بی‌دلیل بدهم. ما دچار سرگیجه استراتژیک هستیم. برای وضع موجود راه‌حل‌های ایجابی زیادی داریم و از راه‌حل خیلی دور نیستیم.»

«مرتضی رضایی» معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب برای بهره‌گیری و ورود مرغ لاین به چرخه تولید، در سال جاری برنامه‌ای برای این امر تهیه و به شورای ‌عالی امنیت ملی ارائه شده است.»

 

شماره 934 صبح صادق منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

تأکید امام خامنه‌ای بر اهمیت حضور مردم ایران/ دو آزمون بزرگ/ مجلس قوی‌ـ ایران قوی/ سیاست‌ورزان ابتر/ به همراه پرونده ویژه مجلس مطلوب/ در «چله عشق» ضمیمه این شماره به مناسبت پاسداشت اربعین سردار دل‌ها می‌خوانید: الگوی زنده اسلامی و جهانی/ آیینه تمام‌نمای مکتب امام خمینی(ره) و 10شاخصه مکتب سلیمانی برای پاسداران.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات