صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۳۳
ناصر ایمانی پیشنهاد کرد

جریان‌های سیاسی برنامه ارائه دهند

جریان‌های سیاسی برنامه ارائه دهند

مجلس شورای اسلامی عصاره و آیینه تمام‌نمای یک ملت است؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند به مجلس راه پیدا کنند و برای کشور و مردم خود قانون‌گذاری و از حقوق آنها دفاع کنند، باید خود نیز تابع قانون باشند و با رانت و حزب‌بازی به مجلس ورود پیدا نکرده باشند؛ چرا که اگر چنین باشد، نه تنها در خانه ملت سودی برای موکلان خود ندارند، بلکه با اقدامات خود به مردم و کشور ضرر می‌رسانند. در این بین و در آستانه انتخابات، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید تمام دقت خود را به کار گیرند، افرادی را در لیست‌های انتخاباتی خود دهند و به مردم معرفی کنند که حرف‌های‌شان با توانمندی‌های‌شان برابر باشد تا بتوانند بعد از راه‌یابی به مجلس آنها را عملیاتی کنند. در همین زمینه با «ناصر ایمانی» تحلیلگر و جریان‌شناس سیاسی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

به نظر شما کسی که خود را در قامت نمایندگی مجلس می‌داند، برای این امر نامزد می‌شود و در جایگاه برخورداری از رأی مردم قرار می‌گیرد، باید چه ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشد که بتوان امیدوار بود از مجموع این نمایندگان مجلسی در تراز انقلاب شکل بگیرد؟

مجلسی در تراز جمهوری اسلامی است که نمایندگان آن از راه رانت و فساد به مجلس وارد نشده باشند و از آلوده شدن به فسادهای قومی‌ـ قبیله‌ای و زد و بندهای مسئولان دولتی اجتناب کنند. خصوصیت دیگر یک مجلس مطلوب و تراز این است که نمایندگان نسبت به مسائل ملی کشور و حوزه انتخابیه خود جامع‌نگری داشته باشند. همچنین باید نسبت به یکی از حوزه‌هایی که کشور به آن نیاز دارد، مانند حوزه‌ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و مسائل آموزش و پرورش اطلاعات و اشراف کافی و کامل داشته باشند تا بتوانند وارد کمیسیون مربوطه شوند و در صحن علنی مجلس نیز باید به یک حوزه اشراف کافی داشته باشند.

به تعبیر دیگر، اینکه نمایندگان صرفاً مقبولیت مردمی داشته و مورد اعتماد مردم باشند، برای نمایندگی مجلس کفایت نمی‌کند. نکته دیگر اینکه نمایندگان ملت باید بتوانند اطلاعات کافی، لازم، خوب و سالم را از طریق کارشناسان دیگری که خارج از مجلس و در کشور وجود دارند، دریافت کنند؛ چرا که نمایندگان نمی‌توانند به تنهایی در بسیاری از امور کارشناسی نظر بدهند و باید از نظر کارشناسان دیگر کشور، مثل استادان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی و مراکز دولتی استفاده و اطلاعات لازم را دریافت کنند تا تصمیم‌هایی که می‌گیرند پخته و کامل باشد.

مورد بعدی اینکه حتی‌الامکان بخشی از این نمایندگان از نظر سن، باید در شرایطی باشند که بتوانند با انرژی و خلاقیت فکری در مجلس فعال باشند؛ چراکه نمایندگانی که سن آنها بالا است، نمی‌توانند تحرک و پویایی لازم را داشته باشند و قاعدتاً مجلس را کم‌تحرک می‌کنند. مجلس باید پرانرژی و سالم باشد، نه صرفاً سلامت مالی؛ چراکه ممکن است برخی نمایندگان سلامت مالی شخصی داشته باشند، اما از سلامت کافی در حوزه‌های دیگر، مانند ارتباطات در حوزه انتخابیه برای دوستان‌شان یا برای کسانی که فکر می‌کنند حامی آنها هستند، دور باشند. یک مجلس پرتحرک فعال، بدون زد و بند و فساد، هم می‌تواند قانون‌گذار خوبی باشد و هم نظارت کافی بر رفتار مجریان کشور، اعم از قوه مجریه و قوه قضائیه داشته باشد

 

جریان‌های سیاسی برای ورود به انتخابات چگونه می‌توانند وعده‌های انتخاباتی را به برنامه‌های عملیاتی برای حل مسائل کشور تبدیل کنند؟

نکته اول اینکه جریان‌های سیاسی باید در انتخاب کاندیداهایی که به مردم معرفی می‌کنند، دقت کافی داشته باشند و از این‌ بپرهیزند که صرفاً چون یک فرد از حزب و گروه آنهاست، بدون در نظر گرفتن کارآمدی‌های این شخص، او را به لیست انتخاباتی خود، اضافه کنند. همچنین جریان‌های سیاسی باید در مواجهه با مردم صادقانه رفتار کنند و از معرفی افرادی که موجب فضاسازی و آسیب به انتخابات می‌شوند و مردم را مشوش و گمراه می‌کنند، اجتناب کنند.  جریان‌های سیاسی باید در عین حالی که کاندیداهای منتخب خود را به مردم معرفی می‌کنند، برنامه‌های خود برای مجلس ارائه دهند و با در نظر گرفتن مشکلات کنونی کشور و ویژگی کاندیداهای منتخب در برطرف کردن مشکلات مطرح‌شده، صادقانه رفتار کنند تا مردم آنها را بپذیرند. نکته دیگر اینکه نباید با طرح برخی مسائل ژورنالیستی و فضاسازی‌های رسانه‌ای، فضای کشور را آلوده کنند و موجب شوند مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند؛ این رفتار یک خیانت بزرگ است. این جریان‌های سیاسی باید فضای کشور را کاملاً باطراوت و شاداب نگه دارند تا مردم به حضور در انتخابات علاقه‌مند شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات