اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۷۱

دلیل گرفتن مالیات از خانه ها مشخص شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اعلام کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به کاهش قیمت مسکن و رونق معاملات می‌انجامد.
مصطفی قلی خسروی  اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بازارمسکن را در مسیر سالم‌تری قرار می‌دهد؛ به طوری که خریداران، فروشندگان و واسطه‌ها از آن منتفع می‌شوند. گرانی باعث رکود مسکن می‌شود؛ در حالی که این نوع مالیات به کاهش قیمت و رونق معاملات می‌انجامد.
وی با بیان این‌که ۷۷ درصد معاملات بازار مسکن در ایران را تقاضای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد گفت: در چنین شرایطی قیمت‌ها دائماً بالا می‌رود و اقشار متوسط و پایین روز به روز از مسکن مناسب دورتر می‌شوند. کشور‌های جهان برای کنترل تقاضای سوداگرانه در بازار املاک از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می‌کنند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: این پایه مالیاتی در ۱۸۰ کشور جهان اجرا می‌شود. آمریکا، انگلیس، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه، بوتسوانا، قطر، لیبی و... از جمله کشور‌های توسعه‌یافته،  در حال توسعه و توسعه نیافته‌ای هستند که این مالیات را مورد استفاده قرار‌ می‌دهند. قلی خسروی اضافه کرد: از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ در شهر تهران، بهای زمین ۱۲۸ برابر، مسکن ۸۸ برابر و اجاره بها ۱۰۶ برابر شده است؛ در حالی که طی این مدت شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی ۶۷ برابر شده، یعنی بهای زمین دو برابر و مسکن ۱/۴ برابر و اجاره بها ۱/۷ برابر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. وی با بیان این‌که طی دهه‌های اخیر مرتباً شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم، گفت: ارزش ۴/۷ میلیون مسکن مازاد در ایران به عدد افسانه‌ای ۱/۹۰۰ تریلیون تومان رسیده است. یعنی از یک طرف دارایی‌ها در بخش ملک، منجمد شده و از طرف دیگر فشار تقاضای مصرفی برای خرید و اجاره افزایش پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: طبق آمار، قیمت خانه در تهران از سال ۱۳۷۲ تا کنون ۲۶۵ برابر شده و تعداد مستأجران از سال ۱۳۷۵ تاکنون دو برابر شده است؛ بنابراین لازم است به منظور تعادل‌بخشی به بازار مسکن از مالکان این واحد‌های مسکونی مالیات اخذ شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات