اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۹۲

حمله بی سابقه هکر‌ها به زیرساخت‌های کشور دفع شد

هکر‌های اجاره‌ای، روز شنبه، گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند که به گفته مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پیش از این نظیر نداشته است. ماجرا از این قرار است که از قبل ساعت ۱۲ روز شنبه، اینترنت در کشور دچار اختلال شد، به خصوص اینترنت بین‌الملل و بیشترین اختلال مربوط به اپراتور‌های ثابت بود. به گزارش ایسنا، در این باره حمید فتاحی، ‏‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پستی در توییتر اعلام کرد «هکر‌های اجاره‌ای، (شنبه) گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند. میلیون‌ها مبدا، میلیون‌ها مقصد را هدف گرفته‌اند و با حمله SYN flood با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت ایران هستند. حمله دفع‌شده و دارند به دیوار می‌خورند.»

حمله سایبری با شکست مواجه شد
از سوی دیگر نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، حملات سایبری را شکست خورده و ناموفق دانست. سجاد بنابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره اختلال ایجاد شده و قطعی اینترنت اظهار کرد: «قطعی اینترنت روز شنبه ناشی از حمله سایبری و ایجاد اختلال اینترنتی در چند اپراتور بود، که توانستیم تا ساعت ۱۶ تمامی مشکلات را با در دسترس بودن زیرساخت‌های امنیتی در شبکه ملی اطلاعات برطرف کنیم.» وی گفت: «در این حمله سایبری طبیعتا همه اپراتور‌ها درگیر بودند چرا که از بین این اپراتور‌ها ایرانسل، آسیاتل، همراه اول، آسیاتک و شاتل بیشتر مورد هدف قرار گرفته بودند. خوشبختانه این حمله مانند حملات قبلی موفقیت آمیز نبوده است. با تلاش متخصصان اپراتورها، FCP‌ها و همکارانم در شرکت زیرساخت، همه اپراتور‌ها به وضعیت عادی برگشتند. آخرین FCP هم شرکت آسیاتک بود که در ساعت ۱۶ به روند طبیعی بازگشت.» بنابی بیان کرد: «مبدا این حمله سایبری یک نقطه یا یک IP مشخص نیست و تمامی عملکردهایشان توزیع شده و IP‌های بسیاری را درگیر خود کرده بود.»
وی همچنین با اشاره به مطلبی که فتاحی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در حساب توییتریش منتشر و به گسترده‌ترین حمله سایبری در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور اشاره کرده بود، گفت: «مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر از بزرگ‌ترین حمله سایبری تاریخ ایران نام برد، چرا که تا امروز به این شکل وسیع مورد حمله قرار نگرفته بودیم و دربرگیری گسترده اینچنینی نداشتیم» همچنین فتاحی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت بار دیگر در این باره توضیح داد: «با توجه به شناسایی که انجام شد و البته تدابیری که در سطح زیرساخت‌های کشور سامانه دفاعی «دژفا» داشتیم و از قبل برای حمایت از کسب و کار‌های فضای مجازی کشور طراحی کرده بودیم، خوشبختانه آسیب جدی وارده نشده است.» مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه موج دوم حملات آغاز شده است، بیان کرد: «همانطور که اطلاع‌رسانی شده، موج دوم این نوع حملات آغاز شده و ما امیدواریم که بتوانیم آن را مهار کنیم.» بنابی با اشاره به در دسترس بودن شبکه ملی اطلاعات برای حفاظت از زیرساخت‌های اینترنتی تاکید کرد: «در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات در لایه زیرساختی تا حد بسیاری کامل شده است و باید گفت که روی کار آمدن شبکه ملی اطلاعات باعث منع یا قطع اینترنت خارجی نیست، بلکه از زیرساخت‌های داخلی در چنین عملیات‌هایی دفاع خواهد کرد.»
گفتنی است دژفا مجموعه‌ای از سامانه‌ها است که برای رصد وضعیت تهدیدات و افزایش توان مقابله با آسیب‌ها در فضای سایبری کشور توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد‌های رایانه‌ای کشور که نقش cer ملی ایران را بر عهده دارد راه‌اندازی و در دست توسعه است. اجزای این سامانه عبارت‌اند از: سامانه ملی تله افزار، سامانه بومی کاوشگر، سامانه بومی سمات، سامانه بومی بینا، سامانه بومی چکاپ، سامانه بومی سایمان، سامانه بومی دانا، سامانه عمومی سینا (PTAAS)، سامانه بومی سویه (IDS)، سامانه چتر امن.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات