صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۵۱

ترکیه در باتلاق سوریه

این در حالی است که ترکیه از پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش و شکست هم پیمانان خود در ادلب به شدت خشمگین است. رئیس جمهوری ترکیه ضمن تهدید سوریه، به متحدان دمشق یعنی ایران و روسیه هشدار داد که از ادامه عملیات در ادلب خودداری کنند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فرزان شهیدی
گروه های تروریستی به دنبال شکست های سختی که در ریف حلب و ادلب متحمل شده اند، این روزها تلاش دارند با پشتیبانی آتش ارتش ترکیه، مناطق از دست رفته را بازپس بگیرند، اما تا کنون موفق نبوده اند.
ارتش سوریه اکنون با آزاد کردن بسیاری از شهرها و روستاهای جنوب و شرق ادلب به ویژه معرة النعمان و سراقب و بالاخره تسلط بر بزرگراه ام -5 (بزرگراه شمال-جنوب سوریه)، بیش از پیش به ادلب نزدیک شده و تا تصرف آخرین دژ تروریست ها در شمال سوریه زمان زیادی باقی نمانده است.
این در حالی است که ترکیه از پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش و شکست هم پیمانان خود در ادلب به شدت خشمگین است. رئیس جمهوری ترکیه ضمن تهدید سوریه، به متحدان دمشق یعنی ایران و روسیه هشدار داد که از ادامه عملیات در ادلب خودداری کنند.
رجب طیب اردوغان کشته شدن نیروی های ترکیهو در سوریه را محکوم کرده و تهدید کرد در صورت تکرار حملات، ارتش سوریه را حتی اگر لازم باشد در مناطق خارج از توافق آتش بس سوچی، هدف قرار خواهد داد.
وزارت دفاع روسیه در پاسخ به تهدیدات آنکارا گفت ادعای مقامات ترک مبنی بر حمله روسیه به شهروندان در ادلب درست نیست و حضور و فعالیت های روسیه تنها در چهارچوب توافقات سوچی انجام می شود.
از نگاه مسکو دلیل افزایش بحران در منطقه ادلب، عدم پای بندی ترکیه به تعهدات آتش بس و نقل و انتقال زرهی و تسلیحات سنگین به داخل ادلب است. وزرات خارجه سوریه نیز اظهارات اردوغان را توخالی و غیرواقعی خوانده و اعلام کرد ترکیه حامی اصلی تروریسم در سوریه بوده و قصد دارد اشغالگری خود را در سوریه ادامه دهد. ارتش سوریه نیز در بیانیه ای تاکید کرد عملیات نیروهای مسلح تا آزادسازی ادلب ادامه خواهد یافت.
از طرفی، ترکیه دست به دامان آمریکا و ناتو شده است تا مانع ادامه پیشروی ارتش سوریه در ادلب شوند. البته حمایت های غرب از ترکیه تا کنون در حد کلامی بوده است. «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه نیز اعلام کرد کشورش در کنار ترکیه خواهد ایستاد.
در واقع ادلب برای آنکارا حکم آخرین برگه برنده در آینده سوریه خصوصا در روند مذاکرات سیاسی و تدوین قانون اساسی جدید را دارد. لذا اردوغان که خود را در پرونده سوریه بازنده می بیند، سعی دارد به هر نحوی شده تروریست ها را در ادلب از آخرین ضربات ارتش سوریه و متحدانش نجات دهد.
سقوط ادلب توسط ارتش سوریه مقدمه اعمال فشار بر آنکارا جهت عقب نشینی از خاک سوریه خواهد بود. به این ترتیب رویاهای اردوغان در جهت تسلط بر سوریه و نیز مهار کردها برباد خواهد رفت.
البته با توجه به تجریه دخالت ترکیه در لیبی و نیز خسارت هایی که ارتش ترکیه طی روزهای اخیر در سوریه دیده است، اردوغان ترجیح می دهد بدون دخالت نظامی و تنها از طریق حمایت تسلیحاتی، وظیفه دفاع از ادلب را به گروه های تروریستی واگذار کند.
اگر ترکیه موفق به حفظ و نجات تروریست ها در ادلب نشود، به گام بعدی تحت عنوان طرح B روی خواهد آورد. طرح ترکیه آن است که اگر ادلب را از دست بدهد، نوار مرزی استان اسکندرون را حفظ کند تا دست کم ارتش سوریه از مرزهای این کشور بدور باشد.
گزینه دیگر ترکیه، طرح C است که در پیشروی جدید نظامی در خاک سوریه همانند عملیات های «شاخه زیتون» و «سپر فرات» و «چشمه صلح» خواهد بود. طبق گفته «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه این عملیات قرار است به طور خاص در منطقه ادلب انجام شده و در آن جا خارج از سیطره تروریست ها، منطقه امن ایجاد شود.
این طرح در صورتی که اجرا شود، به معنای اعلام جنگ با سوریه است؛ زیرا ارتش سوریه در صورت ادامه عملیات در ادلب، با ارتش ترکیه مواجه خواهد شد.
این در حالی است که با کشته شدن نظامیان ترک در سوریه، معارضان سیاسی در داخل ترکیه علیه اردوغان لب به اعتراض گشوده و او را دعوت به خروج از باتلاق سوریه کرده اند.
شکاف سیاسی در داخل ترکیه کار را بر اردوغان دشوار کرده و حتی اقدامات بعدی یعنی اجرای طرح B و C را در هاله ای از ابهام فروبرده است.
پاسخ اردوغان به افکار عمومی و نیز مخالفان خود این است که می خواهد مانع کشتار و ویرانی گسترده در ادلب شده و در عین حال اجازه ورود موج جدید آوارگان سوری به داخل خاک ترکیه را ندهد.
راهکار دیگر اردوغان روی آوردن به مذاکره و دیپلماسی به ویژه با مسکو است. این تجربه هر چند در گذشته آزموده شده و بی نتیجه بوده است، اما حداقل نتیجه اش این است که شاید تا حدی در آزادسازی ادلب تاخیر ایجاد کند.
و بالاخره آخرین راهکاری که به ترکیه تحمیل خواهد شد تصرف ادلب توسط ارتش سوریه و بسته شدن نهایی پرونده تروریسم در سوریه و تحمیل شکست تازه ای به رئیس جمهور بلندپرواز ترکیه خواهد بود./
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات