صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یكی از بركات حضور مردم همین است كه وقتی دشمنان نگاه می‌كنند و می‌بینند كه مردم پشت سر نظام هستند، احساس می‌كنند كه نمی‌شود با این نظام معارضه كرد؛ چون با یك ملت نمی‌شود معارضه كرد.(1388/12/6) ***سالروز ولادت با سعادت دخت نبی‌اکرم، حضرت فاطمه زهرا(س) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انتخابات مجلس و اقتصاد

بین سیاست و اقتصاد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و این پیوستگی در فضایی مانند ایران که مؤلفه¬های اقتصاد سیاسی در آن پررنگ است، بیشتر دیده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از 18 اردیبهشت امسال رویکرد سیاسی خود را تغییر داد و گزینه مقاومت را بر امید بستن به غرب ترجیح داد. بازار و اقتصاد ایران واکنش مثبتی به این تغییر نشان داد و ثبات نسبی اقتصادی، کاهش قیمت ارز از 18 هزار تومان به کانال 12 هزار تومان، رشد شاخص بورس و... را تجربه کرد.
بدون تردید، تغییر ترکیب مجلس در انتخابات دوم اسفند ماه یکی از بزرگ‌ترین تحولات سیاسی کشور است که نه تنها فعالان اقتصادی در داخل و خارج از کشور آن را دنبال می‌کنند، بلکه قدرت‌های اقتصادی دنیا به دلیل تأثیرگذاری فرایندهای سیاسی ایران بر اقتصاد جهانی، این رویداد سیاسی و حضور ملت ایران در پای صندوق رأی را با دقت بررسی می‌کنند.
در بعد داخلی، بر اساس یک تفکر سنتی که دولت بازار را فقط تا قبل از انتخابات کنترل می‌کند، بخشی از جامعه نگاه مثبتی به اقتصاد ایران در آینده نزدیک ندارند، به ویژه اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم و تورم سالانه نیز کم‌کم آثار خود را نشان می‌دهد. در این شرایط مسئولان باید به مردم اطمینان دهند فرایندهای کنترل بازار ادامه خواهد داشت. این کار می‌تواند مانع احتکار خانگی یا کمبود احتمالی برخی کالاها در بازار شود و این تصور غلط را که آثار منفی آن قابل پیش‌بینی است، کم‌اثر کند؛ اما در درازمدت تغییر ترکیب مجلس می‌تواند با اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور، حمایت از بنگاه‌های تولیدی و اصلاح قوانین مالیات، گمرک، نظام بانکی و... رفاه اقتصادی را افزایش دهد و از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کند؛ از این‌ رو انتخاب هوشمندانه مردم می‌تواند آثار و برکات زیادی را به همراه داشته باشد.
تشکیل مجلسی که رویکرد مقاومت را تحکیم ببخشد، می‌تواند در عرصه بین‌المللی نیز در مقابل تحریم‌های اقتصادی دشمن با تکیه بر فرصت‌های داخلی و منطقه‌ای تصمیم بگیرد و تأثیر تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد و در مواردی به صفر برساند. بازار جهانی نفت به انتخابات ایران چشم دارد و کشورهای اروپایی نیز در آرزوی تشکیل مجلسی هستند که ایران را به قبل از 18 اردیبهشت 1398 برگرداند. این موارد گوشه‌ای از اهمیت انتخابات مجلس یازدهم و نتایج تصمیم مردم بر اقتصاد را نشان می‌دهد.

 

▼ گزارش روز

گزیده وصیت‌نامه سردار شهید حاج‌‌قاسم سلیمانی

خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم./ خدایا ثروت دستانم وقتی است که سلاح برای دینت به دست گرفتم./ خدایا سپاس که مرا از اشک بر فرزندان فاطمه(س) بهره‌مند نمودی./ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی شماست./ خدایا سپاس که سرباز خمینی کبیر(ره) شدم./ سربازتان از یک برج دیده‌بانی دید که اگر نظام آسیب ببیند، دین از بین می‌رود./ خدایا شکرگزارم که مرا در مسیر حکیم امروز اسلام، خامنه‌ای‌ عزیز قرار دادی./ امام، اسلام را پشتوانه ایران کرد./ خدایا مرا بپذیر آن‌چنان که شایسته تو باشم./ در رقابت‌ها و مناظرات، دین و انقلاب را تضعیف نکنید./ با فرزندان و پدر و مادر شهدا همیشه مأنوس بودم./ در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید./ دوست دارم کرمان همیشه با ولایت بماند./ امروز به تقدیر الهی از میان شما رفته‌ام./ نیروهای مسلح را برای دفاع از اسلام و کشور احترام کنید./ به فرزندان شهدا به چشم ادب و احترام بنگرید./ فرزندان‌تان را با نام و تصاویر شهدا آشنا کنید./ فشار دشمنان، شما را دچار تفرقه نکند./ خدایا ثروت چشمانم، گوهر اشک بر حسین ‌فاطمه(س) است./ حرمت ولایت فقیه را حرمت مقدسات بدانید./ اگر خیمه جمهوری اسلامی آسیب ببیند، بیت‌الله‌الحرام و قرآن آسیب خواهد دید./ برای نجات اسلام، خیمه ولایت را رها نکنید./ امروز، قرارگاه حسین‌بن‌علی(ع) ایران است./ خدایا می‌دانی که دوستت دارم./ خدایا از بی‌قراری جاماندگی سر به بیابان‌ها گذارده‌ام./ خدایا همیشه خواستم که سراسر وجودم را از عشق به خودت پر کنی./ خدای عزیز سال‌هاست از کاروان شهدا جامانده‌ام./ خدایا برای دفاع از دینت، خندیدم و خنداندم، گریستم و گریاندم./ خدایا مرا به قافله‌ای که به سویت آمدند، متصل کن./ خداوندا مرا پاکیزه بپذیر، آن‌چنان که شایسته دیدارت شوم.

 

▼ تا انتخابات

لیست نهایی اصلاح‌طلبان تا یکی دو روز آینده

«احمد شریف» دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه آیا قرار است اصلاح‌طلبان در تهران یک لیست واحد برای انتخابات مجلس ارائه کنند، گفت: «طبق مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، احزابی که برای انتخابات مجلس نامزد دارند، می‌توانند نامزد خود را معرفی کنند.» او ادامه داد: «قرار است حداکثر تا یک یا دو روز آینده احزاب اصلاح‌طلبی که نامزد‌های آنها مورد تأیید قرار گرفته، لیست نهایی خود را عرضه کنند.»

هدف «ایران سربلند» نجات اقتصاد ایران است

«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره انتخابات یازدهمین دوره مجلس، در نامه‌ای خطاب به مردم حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس تأکید کرد: «فهرست «ایران سربلند» که از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس به حضورتان معرفی شده‌اند، هدفش تشکیل مجلسی است که بتواند شعار «نجات اقتصاد ایران» را محقق سازد.»

رقابت 45 نامزد به ازای هر کرسی در تهران

«محسنی بندپی» استاندار تهران گفت: «در استان تهران به ازای هر کرسی، ۴۵ نامزد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند که این رقم بسیار بالاتر از میانگین کشوری در این انتخابات است. وجود تعداد بالای نامزد‌ها در حوزه‌های انتخابیه استان تهران می‌تواند بر رقابتی کردن آن و افزایش مشارکت مردم تأثیر ارزشمندی داشته باشد.»

 

▼ اخبار

1ـ ابراز نگرانی اروپا درباره معامله قرن

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با طرح خاورمیانه‌ای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن افزود: «برای این منظور به طرحی نیاز است که هم‌سو با قوانین بین‌المللی باشد.» به‌گفته وی، هدف باید این باشد که اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی دموکراتیک و پایدار کنار هم و با به ‌رسمیت شناختن متقابل هم زندگی کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد اروپا شدیداً نگران این مسئله است که این طرح ترامپ به الحاق بخش‌های بیشتری از کرانه باختری به اسرائیل منجر شود. به‌ گفته وی این در تناقض با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. وی از رژیم صهیونیستی خواست از هرگونه اقدام یک‌جانبه و تصمیم‌گیری بر مبنای معامله قرن ترامپ بپرهیزد.

2ـ توجیه ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی نادرست بود

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «کاخ سفید اخیراً گزارشی رسمی که حاوی توجیه‌های دولت آمریکا برای ترور ژنرال «قاسم سلیمانی» است، به نهاد قانون‌گذار این کشور تحویل داده است.» «الیوت انگل» در بیانیه‌ای گفته است: گزارش رسمی کاخ سفید با ادعای نادرست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله به سردار سلیمانی برای جلوگیری از یک «تهدید فوری» انجام شده است، منافات دارد. قانون‌گذار ارشد آمریکایی تأکید کرده در گزارش رسمی کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به تهدید قریب‌الوقوع نشده است و این، به کلام ساده و صریح، نشان می‌دهد توجیه ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور به مردم آمریکا نادرست بوده است. ماده قانونی مورد استناد ترامپ برای توجیه این ترور هم نادرست است.

3ـ فشار روانی آمریکایی‌ها برای تصویب FATF و پالرمو

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به بهانه ضرورت مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، در پیامی توئیتری نوشته است: «مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کند و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.» همزمان «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر، ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در قبال مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بر اساس قوانین کارگروه اقدام مالی (FATF) متهم کرده و نوشته است: «ایران باید کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند یا با تمام اقدامات تقابلی FATF روبه‌رو شود.»

4ـ احتمال افشای جزئیات جدید از ترور سردار سلیمانی

به گزارش منابع عراقی، «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق گفت: «تحقیقاتی که اکنون در جریان است، شاید نقش شرکت‌های هواپیمایی و کارکنان آن در ترور «سردار سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس حشدالشعبی را فاش کند.» وی افزود: «آمریکا برای جلوگیری از افشای نتایج تحقیقات فشار زیادی به دولت عراق وارد می‌کند. همان‌طور که ترامپ شخصاً در اجرای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نقش داشت، اکنون در جلوگیری از اعلام شدن نتایج تحقیقات عملیات ترور نیز نقش دارد.» البلداوی اظهار داشت: «با اعلام نتایج تحقیقات، نقش عوامل مزدور آمریکایی که در اجرای عملیات ترور نقش داشتند، برملا می‌شود.»

5ـ اگر منافع‌مان تأمین شود، به سمت تعهدات‌مان برمی‌گردیم

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: «ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در خصوص تعهدات برجامی، برای کاهش یا بازگشت ما به این تعهدات کافی است یا نه.» ظریف افزود: «اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تأمین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد.» وزیر امورخارجه ایران بار دیگر تأکید کرد: «ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کُند یا معکوس کند.»

 

▼ اخبار کوتاه

«لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا در سی و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با نادیده گرفتن حق کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: «بانک جهانی سوخت هسته‌ای می‌توانست جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک شود که توسعه برنامه هسته‌ای تهران را محدود می‌کند.» وی خاطرنشان کرد: «دولت آمریكا باید دیدگاهی را که می‌خواهد جایگزین برجام کند، ارائه دهد.»

«مرتضی میری» رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به گردش مالی 3/3 میلیارد دلاری لوازم خانگی در سال 1397 گفت: «از این رقم 2/2 میلیارد دلار قاچاق است.» میری با بیان اینکه آمار نیاز کشور کاملاً مشخص است، گفت: «پیشنهاد ما برای تأمین نیاز لوازم خانگی این است که در صورتی که تولید‌کنندگان داخلی پاسخگوی تأمین نیاز داخل نبودند، این نیاز از طریق واردات کنترل‌شده هوشمند جبران شود.»

«شرکت رنو» اعلام کرد در اثر عواملی، از جمله پایان دادن به تولید در ایران، برای نخستین بار در ده سال گذشته میزان سوددهی این شرکت کاهش یافته است. به گزارش «بلومبرگ»، شرکت رنو نخستین کاهش سود در ده سال گذشته را ثبت کرد و هدف‌گذاری حاشیه سود عملیاتی پایین را برای سال 2020 تعیین کرده است.

بانک مرکزی آمار متغیر‌های پولی و بانکی ماه‌های تیر تا آذر 1398 را منتشر کرد. بر اساس این آمارها، حجم نقدینگی با 28/2 درصد افزایش در دوازده ماه منتهی به آذر ماه 1398، به دو هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسید. رشد نقدینگی در ۹ ماهه سال 1398 بالغ بر 20/2 درصد افزایش داشته است.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا و از حامیان انتخاباتی «جوبایدن» از توزیع نامناسب ثروت در کشورش انتقاد کرد و گفت: «در حال حاضر، ۱ درصد بالای جمعیت کشور ما صاحب بیش از ۵۱ درصد کل درآمدی است که حاصل شده است. این وضعیت قابل دوام نیست.»

مجموع بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی در آذر ماه امسال (1398) به 111 هزار و 390 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به آذر ماه سال گذشته (1397)، 38 هزار و 400 میلیارد تومان، یعنی بالغ بر 25/6 درصد کاهش یافته است.

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شورا با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 29 فروردین 1399 خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات