صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۱۸

سپاه و انتخابات

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

از منظر سپاه، «انتخابات» یکی از مهم‌ترین  دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و معنای آن، ‌چیزی جز اداره کشور به دست مردم نیست. سپاه بر این اعتقاد است که‌ انتخابات مهم‌ترین جلوه و مظهر مردم‌سالاری دینی و عاملی بسیار مهم و تعیین‌کننده در انسجام بخشی ملی،‌ تأمین منافع و مصالح، استمرار نظام ولایی و پیشرفت کشور در عصر جمهوری اسلامی است. بدون تردید، مردمی بودن نظام اسلامی، ‌یکی از عوامل اصلی چهل ساله شدن انقلاب اسلامی است. این یک اصل عقلائی و تجربه شده بشری در طول تاریخ است که ‌اگر ملتی آگاهانه و منسجم همواره در صحنه حضور داشته باشد،‌ هیچ‌گاه از دشمنانش هر چند قوی هم باشند، شکست نمی‌خورد. بنابراین رابطه مستقیم و معناداری بین انتخابات و حفظ انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن وجود دارد. نظر به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ رسالت اصلی و فلسفه وجودی‌اش پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است،‌ به طور قطع در قبال انتخابات، ‌دارای مسئولیت، ‌وظیفه و نقش است؛ اما کنش سیاسی سپاه در قبال انتخابات،‌ همانند جریان‌های سیاسی،‌ احزاب،‌ گروه‌ها و تشکل‌ها نیست. سپاه در انتخابات موضعی فعال دارد؛ اما هیچ‌گاه رفتار حزبی به معنای داشتن کاندیدا در انتخابات ندارد. دکترین رفتار سیاسی سپاه که به استناد اسناد بالادستی از قبیل ‌قانون اساسی، ‌اساسنامه سپاه و رهنمودها و فرامین امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تدوین شده، چارچوب رفتار سیاسی سپاه و اصول حاکم بر این رفتار را مشخص می‌کند. این دکترین 12 اصل دارد که هر اصل دارای چندین شاخص تجویزی و تحذیری است. ولایت‌مداری،‌ تکلیف‌گرایی،‌ حکمت، ‌عزت و اقتدار، انقلاب‌محوری،‌ امیدبخشی و نشاط‌آفرینی، استکبارستیزی، مردمی بودن،‌ اخلاق‌مداری، ‌جذب حداکثری و دفع حداقلی، ‌هماهنگی و همسویی سازمانی و مشارکت‌آفرینی آگاهانه،‌12 اصل دکترین رفتار سیاسی سپاه است. براساس دکترین رفتار سیاسی، سپاه دارای اهداف راهبردی سه‌گانه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است: کمک به برگزاری انتخابات پرشور با حضور و مشارکت حداکثری مردم، کمک به برگزاری انتخابات در فضای امن و آرام، کمک به شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی.

برای تحقق این اهداف راهبردی دو سیاست واجد اهمیت است:

الف‌ـ بصیرت‌افزایی؛ سپاه و بسیج از ظرفیت بسیار بالایی در جامعه برای بصیرت‌افزایی برخوردارند. در کنار اصل مشارکت، تبیین معیارها انتخاب صحیح نیز بسیار مهم است. بنابراین رویکرد بصیرت‌افزایی سپاه در انتخابات، دو هدف عمده «کمک به مشارکت بالا» و «انتخاب درست» است.

ب ـ ‌پرهیز از مصداق‌گرایی؛ سپاه و بسیج در انتخابات براساس دکترین رفتار سیاسی،‌ تحت هیچ شرایطی در انتخابات ورود مصداقی به معنای معرفی یا حمایت از فرد یا لیست‌ها نخواهند داشت. از نظر سپاه، ‌هر نوع ورود مصداقی فرماندهان، ‌مسئولان، مدیران و پاسداران و بسیجیان از موضع سپاه و بسیج، برخلاف قوانین و مقررات بوده، ‌تخلف به حساب آمده و قابل پیگیری است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات