صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۳۵
نگاهی به ابعاد جدید جنگ تجاری آمریکا و چین

سلاح کرونا

پایگاه بصیرت / عبدالرحمن عبدانی

رشد روزافزون مؤلفه‌های هژمونیک چین از اواخر قرن بیستم و ابتدای قرن بیست‌ویکم، آمریکا را متوجه مهار این کشور در ابعاد گوناگون به ویژه بعد اقتصادی کرده است. راهبرد آمریکا برای مهار چین از سال ۲۰۰۵ میلادی ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این مواجهه ابعاد متمایزی پیدا کرده، چرا که رویکرد رئیس‌جمهورِ جمهوریخواه آمریکا برخلاف رؤسای‌جمهور پیشین در مواجهه با پکن بیش از آنکه بر توافقات بین‌المللی تکیه داشته باشد، همراه با چاشنی تقابل است و نمود بارز آن را می‌توان در تحریم شرکت‌های چینی، از جمله هوآوی و همچنین وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای وارداتی از چین و خروج از برخی توافق‌نامه‌های تجاری با این کشور مشاهده کرد.

 

در سال‌های اخیر پکن با تداوم و افزایش فشارها در جنگ اقتصادی با واشنگتن تلاش کرده است رقابت را در مسیری مسالمت‌آمیز پیش ببرد؛ اما دولت آمریکا دشمنی خود با این رقیب قدرتمند را در همه عرصه‌ها بسط داده است، تا جایی که با شیوع ویروس کرونا مقامات آمریکایی، از جمله وزیر بازرگانی این کشور نتوانستند شادمانی خود را از وقوع این چالش برای دولت چین بپوشانند و در وضعیت بحرانی چین به دنبال تحمیل توافق‌نامه‌های جدیدی بر این کشور بودند که به صورت یک طرفه منافع آمریکا در آنها مد نظر گرفته شود.

 

پکن در اوج مشکلات داخلی ناشی از شیوع ویروس کرونا تلاش دارد از تحمیل این موافقت‌نامه سر باز زند، اما این سیاست با واکنش آمریکا مواجه شده است تا جایی که دونالد ترامپ با تهدید چین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر چین امیدوار است با وقت‌کُشی تا انتخابات سال ۲۰۲۰ من کنار بروم سخت در اشتباه است. اگر توافق نکنند بعد از پیروزی مجدد در انتخابات؛ شرایط مذاکره و توافق بسیار سخت‌تر خواهد شد.»

 

شیوع ویروس کرونا با شروع سال نو چینی و گسترش نگرانی‌ها از پیامدهای شیوع این ویروس خسارات سنگینی به صنعت گردشگری چین و اقتصاد این کشور زد تا جایی که این موضوع زمینه خروج بخش زیادی از سرمایه خارجی را از چین فراهم کرد. گفته شده است، این ویروس تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد چین وارد کرده و البته تا یک تریلیون دلار خسارت هم برآورد شده است. در این میان، آمریکا نیز در ادامه رویکرد تقابلی خود با استفاده از این فرصت تلاش کرد با تشدید فضاسازی رسانه‌ای و کارشکنی در روند مهار این ویروس پکن را تحت فشار قرار دهد. در برابر آن، مقامات چینی با رد هرگونه کمک از سوی آمریکا تلاش کردند دست‌کم پاسخی رسانه‌ای به دشمنی‌های آمریکایی‌ها داده باشند.

 

این بحران پیامی روشن و واضح برای مردم چین و دیگر کشورهای جهان داشت و آن، آشکار شدن چهره واقعی آمریکا به دست ترامپ و دولتمردان آمریکا بود؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود دولت چین با عبور از این بحران در برابر رویکرد تقابلی آمریکا به مقاومت در برابر این کشور بیش از گذشته برخیزد و در سیاست‌های بین‌المللی خود تجدید نظر کند؛ چرا که به گفته بسیاری از مقامات چینی شیوع ویروس کرونا زمینه‌ای برای بازشناسی دوستان و دشمنان این کشور در عرصه‌های بین‌المللی بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات