صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی، آنچه كه اهمیت دارد، این است كه مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حكیمانه انقلاب و نظام تثبیت شود.(1392/3/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

شرایط جنگ احد

در قرآن کریم آیات متعددی قطعیّت پیروزی مؤمنان را به ما یادآوری می‌کند و آن را تعلیم و خبر می‌دهد؛ برخی از آنها را که بارها شنیده و گفته‌ایم عبارتند از: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»، «لینصرنّ اللَّه من ینصره» و «والعاقبه للمتّقین».
این جملات امیدبخش همواره نیرویی فوق نیروهای بشری، مادی و محاسبات انسانی را به جبهه مؤمنان، از صدر اسلام تاکنون بخشیده است. بر همین اساس خداوند در غزوه بدر مسلمانان را بسیار کمک کرد؛ زیرا در مقابل مسلمانان عده‌اي بت‌پرست و مشرك وجود داشتند كه فقط به اضمحلال و انهدام اسلام راضي مي‌شدند؛ از اين ‌رو حمايت مستقيم مسلمانان از جانب خدا و فرشتگان امري ضروري به نظر مي‌رسد.
اما در جنگ احد شرایط اندکی متفاوت شد. مسلمانان در ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورده و کفار را شکست داده بودند، اما پس از مدتی شکست سنگینی خوردند، حمزه سیدالشهدا به شهادت رسید و پیامبر اعظم(ص) مجروح شدند، علت شکست هم سه نکته بود: مغرور شدن نسبت به پیروزی، جمع‌آوری ثروت ناشی از غنائم، سرپیچی از دستورات استراتژیک رهبر جامعه اسلامی.
شرایط فعلی انقلاب اسلامی در نمونه‌های بی‌شماری شبیه به صدر اسلام است؛ از آنجا که نیت، هدف و راهبرد انقلاب اسلامی بر نصرت دین خدا و خدمت به اسلام است. خداوند نیز بر اساس «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُره» همواره این انقلاب و کشور را در شرایط ویژه‌ای یاری کرده است؛ یاری خداوند در ماجرای طبس، کودتای نوژه، آزادی خرمشهر، آزادسازی مهران و ده‌ها پیروزی دیگر حکایت از آن دارد که خداوند همواره همراه این انقلاب بوده است. در ماه‌های اخیر دو مناسبت تشییع باشکوه سردار سلیمانی و حمله به عین‌الاسد که حضرت آقا با نام یوم‌الله از آنها یاد کردند، در چنین شرایطی به وقوع پیوستند.
اکنون انقلاب اسلامی در قله‌های افتخار خود ایستاده است و به شرایط جنگ احد شبیه شده است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند «روز جنگ اُحد عده‌ای نتوانستند مقاومت کنند، میدان را رها کردند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند.» در روزهای آینده برای تکرار نشدن جنگ احد، مردم وظیفه دارند در انتخابات مجلس یازدهم با دقت و حساسیت و بدون مطامع مالی، قومی و قبیله‌های سیاسی کسانی را انتخاب کنند که مأیوس‌کننده کفار و منافقین و براندازان باشند و نخبگان وظیفه دارند با عبور از خواسته‌های نفسانی و قدرت‌طلبانه خود به پررنگ کردن شعارهای انقلاب و حفظ مرزهای ایدئولوژیک با دشمنان بپردازند.

 

▼ گزارش روز

ایران استوار است یا غرب

سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود جملات زیبا و مهمی را به زبان آورد: «انقلاب ایران با وجود جنگ و تحریم با ایستادگی مردم پابرجاست. انقلاب ایران بر خلاف همه جنگ‌ها، محاصره‌ها و تحریم‌ها و به لطف ایستادگی مردم ایران در همه حوزه‌ها و در همه مراحل‌، پایداری کرد. این پیامی است برای دشمنی که روی سقوط انقلاب و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از درون حساب کرده بود، همانطور که بولتون انتظار داشت انقلاب، سال چهلم خود را نبیند. دوستان از همه مظلومان گرفته تا مستضعفان بدانند که آنها تکیه بر قلعه‌ای استوار دارند که هر چه خطرات علیه‌ آن بیشتر شود، صلابت این قلعه نیز بیشتر خواهد شد.»
حال جمهوری اسلامی با صلابت ایستاده و تکیه‌گاه مطمئنی برای مستضعفان عالم شده است. کافی است مقایسه ساده‌ای انجام گیرد تا میزان قابل اعتماد بودن ایران اسلامی به اثبات برسد. تا امروز تقریباً نظام‌های پادشاهی خودکامه و مستبد، آمریکا و غرب را تکیه‌گاه خود قلمداد کرده‌اند و برای پیشبرد اهداف شیطانی خود کاملاً تابع آمریکا شده‌اند. دیدیم رژیم پهلوی اول که رضاخان تابع محض انگلیس بود، چه سرنوشتی پیدا کرد و محمدرضا شاه معدوم که بدون سفیر آمریکا حتی جرئت سفر استانی نیز نداشت، عاقبت چگونه از بین رفت. صدام حسین وابستگی شدید به آمریکا داشت؛ اما در نهایت واشنگتن پشتش را خالی کرد. قذافی همینطور. حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مادم‌العمر مصر که سال‌ها برای آمریکا نوکری کرد نیز با وقاحت تمام به دست مردم به زیر کشیده شد. ده‌ها دولت دیگر در آفریقا، نیز سرنوشت مشابهی داشتند. کردهای سوریه سال‌ها با دلگرمی آمریکا علیه کشورخودشان تلاش کرده‌اند و در نهایت آمریکا بود که آنها را طعمه منافع خود کرد. اما ایران عزیز با حزب‌الله لبنان سال‌هاست همکاری می‌کند، با عراق در زمان داعش و الان نیز همکاری دارد، با انصارالله یمن در سخت‌ترین شرایط همکاری انسانی دارد. حالا حکام مرتجع عربی مقایسه کنند، ایران استوار و قابل اعتمادتر است یا آمریکا و غرب؟

 

▼ تا انتخابات

برخی حاشیه‌ها جفا به پایگاه رأی مردم است

«عباس سلیمی‌نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: «متأسفانه چهره‌های موجود در لیست گروه‌های سیاسی به گونه‌ای است که مردم را به سمت ناامید شدن هدایت می‌کند.» وی افزود: «پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و کار‌هایی که ریشه در قدرت‌طلبی دارد و کار را برای رأی‌دهنده‌ها سخت‌تر خواهد کرد، قطعاً شایسته نیست و در واقع جفایی به پایگاه رأی محسوب می‌شود.» وی تأکید کرد: «سیاسیون و مردم باید حاشیه‌ها را کنار بگذارند تا ان‌شاءالله نظام از این مقطع حساس به سلامت عبور کنند.»

واکنش عضو کارگزاران به مذاکرات با ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب

«یدالله طاهرنژاد» درباره مذاکره بین ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با حزب متبوعش برای ارائه لیست واحد گفت: «به هر حال آنها لیست داده‌اند و حزب کارگزاران هم لیست خودش را دارد.» وی تأکید کرد: «حزب کارگزاران در لیست انتخاباتی خود، اصلاح‌طلبان دیگر از احزابی که قبولش دارد نیز در لیست انتخاباتی گنجانده است.» لیست انتخاباتی حزب کارگزاران با عنوان یاران هاشمی منتشر شده است و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب همچون نمایندگان فعلی تهران در مجلس در این لیست هستند.

ابطال آرا در صورت تخلف انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان درباره جزئیات تصمیم شورا در صورت تخلف هر یک از کاندیداهای انتخابات مجلس در روز برگزاری انتخابات گفت:‌ «آنچه قانون به شورای نگهبان اختیار داده، این است که اگر تخلفاتی که در سرنوشت انتخابات تعیین‌کننده است و ما می‌توانیم اصطلاحاً‌ با ابطال آرای یک صندوق و یا آرای یک شعبه یا یک حوزه نسبت به آن تخلف اقدام کنیم، اینها در صلاحیت شورای نگهبان هست.»

 

▼ اخبار

1ـ مصوبه رانتی دولت برای واردات 1100 خودرو!

تلاش برخی مسئولان برای اخذ مصوبه دولت به منظور واردات بیش از 5 هزار خودرو که 1100 دستگاه‌ آن فاقد ثبت سفارش است، علاوه بر رانت اقتصادی و ارزی، می‌تواند موجب افزایش نرخ ارز در بازار شود که دود آن به چشم مردم می‌رود. پس از تلاطم ارزی در سال 1397، ثبت سفارش 1400 قلم کالای مصرفی و لوکس، از جمله خودرو که ارزبری زیادی دارد، ممنوع شد؛ اما بنا بر گزارش‌های مسئولان گمرک بیش از 12 هزار خودرو طی یک و نیم سال اخیر در گمرکات دپو شده بود که با مصوبه سال گذشته دولت بیش از 7 هزار خودرو ترخیص شد و فقط امکان ترخیص 5108 خودرو وجود ندارد. گفتنی است عده‌ای خودرو را در کانتینر وارد کشور می‌کنند و به مرزها و گمرکات می‌رسانند تا بتوانند با مصوبه دولت از رانت اقتصادی بهره‌مند شوند. 1100 دستگاهی که ثبت سفارش ندارد از پشتوانه و کدام قدرت و لابی برخوردار است که طبق گفته معاون فنی گمرک باید امکان ترخیص آنها در شرایط خاص ارزی کشور فراهم شود؟

2ـ سنگین‌ترین تیم حفاظت در فرانسه بعد از مکرون برای من بود!

«روح‌الله زم» مدیر کانال «آمدنیوز» در دادگاه گفت: «پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم. حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌ بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای توست. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند، در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.»

3ـ جزئیاتی تازه از «دایره ایران» در ارتش رژیم صهیونیستی!

بر اساس طرح موسوم به «مومنتوم» (به معنی شتاب)، تل‌آویو به دنبال این است تا با تکیه بر فناوری‌های جدید، توان هوایی، دریایی، زمینی، سایبری و اطلاعاتی ارتش خود را افزایش دهد. پیش‌بینی شده است «یگان عمق» ارتش رژیم صهیونیستی که بر جنگ‌های در مسافت دور متمرکز است، به «دایره ایران» تغییر نام دهد. در این طرح درباره دایره ایران، عنوان شده است این اداره «رصد، تاکتیک‌ها و راهبردهای مقابله‌ای و برنامه‌ریزی عملیات‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و حضور نظامی ایران در سوریه» را بر عهده خواهد داشت. بر اساس این طرح، رژیم صهیونیستی باید تعداد پهپادها، موشک‌های جدید، خودروهای زرهی، سامانه‌های پدافندی، بالگردها و کشتی‌های خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد و برخی از تجهیزات قدیمی خود را کنار بگذارد.

4ـ آمریکا باید خود را اصلاح کند!

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «آمریکا خواهان پایان بخشیدن به برجامی بود که اوباما به امضا رساند؛ همچنین آمریکا خواستار اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران شد، اما من فکر نمی‌کنم که اروپا چنین برآورد و برداشتی داشته باشد. برجام از منظر اروپا هنوز تمام نشده است، این توافق بنا بر تصمیم جمعی بود که جهان را امن‌تر سازد. اروپا خواستار صلح در خاورمیانه است و اینها مواردی است که ما باید (با آمریکا) درباره آنها صبوری به خرج دهیم. ما برای تأمین امنیت خود در یک رابطه فرا آتلانتیکی هستیم و زمانی که دوست ما باعث ضربه زدن به ما می‌شود، باید با او صحبت کرد تا خود را اصلاح کند.»

 

▼ اخبار کوتاه

مطابق اولین گزارش بانک مرکزی بعد از اجرای قانون جدید چک در بهمن ماه 1397، نسبت تعداد چک برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای، با کاهش 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برای اولین بار تک‌رقمی شد و به عدد 9/7 درصد رسید. این روند کاهشی همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای ‌که مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله‌ای آذرماه امسال، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به 8/3 درصد رسیده است.

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به «برایان هوک» نوشت: «مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند. ترامپ هنوز از افتضاح استمداد از خارجی‌ها برای پیروزی بر رقبای خود رها نشده که هوک برای انتخابات ایران نسخه می‌پیچد. بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا 50/4 درصد و مربوط به سال ۱۹۱۴ بوده! مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند.»

طبق آمار اعلام‌شده، ایرانیان در سال ۲۰۱۹، حدود ۹۷۰ شرکت جدید در ترکیه به ثبت رسانده‌اند. همچنین حدود ۵۵۰۰ مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند. این فعالیت‌های اقتصادی ایرانیان در خاک ترکیه موجب شده است سرمایه‌هایی از ایران خارج و به سمت ترکیه روانه شود. طبق برآورد‌های انجام‌شده، فقط در سال ۲۰۱۹ حداقل 1/3 میلیارد دلار از سوی ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه پرداخت شده است.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیاز‌های فناورانه گفت: «بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم که تنها با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد.»

«گابریل سوما» مشاور ترامپ گفت: «مقام‌های آمریکایی اکنون در حال مذاکره با اروپا و عراق برای اجرای تصمیم عقب‌نشینی در پاسخ به درخواست دولت و پارلمان این کشور هستند. مذاکرات اکنون با این شرط در حال انجام است که ناتو جایگزین نیروهای آمریکایی در عراق شود.»

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق مدعی شد، آمریکایی‌ها بدون اجازه بغداد استقرار سامانه «پاتریوت» در پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار را شروع کرده‌اند.

 

ترنم زندگی

اگر فرزندتان در جمع کار بدی کرد، از ترس تنبیه دیگران، برای تنبیه او پیش قدم نشوید. او را بدون خشونت از جمع خارج کنید. تنبیه شما در جمع آسیبی چند برابر دارد و باعث تحقیر، خجالت و از بین رفتن عزت نفسش می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات