سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۶۲
مروری بر مواضع ضدانقلاب و بیگانگان در قبال انتخابات

لشکرکشی تبلیغاتی تحریم کنندگان

همه آنها با وجود اختلاف بسیار زیادی که در بینشان وجود دارد در این فضای انتخاباتی، متحد شده اند و بصورت کاملا یکسان و متحد، تحریم انتخابات در ایران را با صدور بیانیه های متعدد کلید زدند.

چند روزی بیشتر به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده است و همه احزاب و گروههای سیاسی در داخل کشور برای رقابت انتخاباتی در تلاشند. مطالبه اصلی نظام نیز فارغ از تلاش احزاب و جریانهای مختلف، حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است. اما در این میان مواضع جریانها و اپوزیسیون خارج نشین برای کم رنگ کردن حضور و القاء یاس و ناامیدی نکته قابل توجهی است. همه آنها با وجود اختلاف بسیار زیادی که در بینشان وجود دارد در این فضای انتخاباتی، متحد شده اند و بصورت کاملا یکسان و متحد، تحریم انتخابات در ایران را با صدور بیانیه های متعدد کلید زدند.

1-    ادعای سرهم ‏بندی کردن مجلسی یکدست
شورای مدیریت گذار که متشکل از گروههای مختلف نظام جمهوری اسلامی در لندن هستند با صدور بیانیه ای، آینده ای بدون حکومت اسلامی را با بایکوت ملی انتخابات برای مردم ترسیم کردند. این شورا حکومت جمهوری اسلامی را به سرهم ‏بندی کردن مجلسی یکدست و گوش به فرمان ولی فقیه متهم کرد و عنوان داشت که تردیدی نیست که نظام حاکم با بسیج پایگاه اجتماعی اندک خود و “جمعیت گردانی” در خیابان ها با ‏هدایت نیروهای امنیتی، تلاش می کند تا کاندیداهای انتصابی خود را با آرایی مهندسی شده از ‏صندوق بیرون آورد و ادعای مشروعیت ملی کند. این بیانیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 16 بهمن ماه در باره انتخابات که فرموده بودند: "مردم به دلیل آنکه در انتخابات موضوع آبروی نظام و امنیت کشور در میان است، به میدان ‏خواهند آمد”، را نشان دهنده رویگردانی عمیق مردم از این حکومت در حال فروپاشی ‏و با هدف رای سازی و اعلام آمارهای دروغین دانست.‏ این شورا در ادامه با نمایشی خواندن انتخابات در ایران، نظام را به یکدست کردن مجلس متهم کرد و عنوان داشت که: "نظام اسلامی به چنین نمایشی سخت نیازمند است تا بتواند زیر نام “انتخابات” و “مجلس ‏نمایندگان مردم” پروژه ها و قراردادهای ضد ملی داخلی و خارجی چون توافق نامه ننگین قزاقستان ‏در مورد تقسیم دریای خزر و قراردادهای نظامی گسترده تر با روسیه و غارت منابع خلیج فارس ‏توسط چین با همدستی باندهای مافیایی سپاه را به تصویب مجلس یکدست آینده برساند". در پایان بیانیه نیز ضمن تاکید بر خالی گذاشتن خیابان ها توسط مردم، رسوا شدن نظام را با ‏یک اعتصاب انتخاباتی سراسری، مطالبه می کند و نه گفتن به انتخابات را آغازی دیگر ‏برای یک اتحاد بزرگ در راه آزادی و دموکراسی و پاسخی در خور به آرمان بزرگ جان باختگان ‏این راه میداند.
 
2-   تحریم به بهانه سقوط هواپیما
جبهه دموکراتیک ایران نیز با صدور اطلاعیه ای ضمن تشویق مردم برای نشست در منازل خود، تحریم انتخابات را نشانگر همبستگی و اراده ملی و در پاسخ به کشتار ۱۵۰۰ تن در آبان ماه و سرنگون‌سازی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران دانست و اعلام کرد عدم حضور ملت ایران در پای صندوق رای، پیام شفاف و قاطع ملت ایران به همه توهین و تحقیرهایی است که به نام انتخابات در کشور اعمال شده و بیانگر این است که ملت ایران جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند و پیام تحریم انتخابات نمایشی، پیام همبستگی ملی برای برداشتن گام دوم مبارزات است. این جبهه با قدردانی از همه ی احزاب، تشکل ها، شخصیت ها و شهروندانی که در حرکت تحریم انتخابات نمایشی سهیم هستند؛ اعلام داشت این تحریم حد اکثری که مطابق نظر سنجی ها بیش از ۸۰ درصد از آرای شهروندان آگاه را در بر میگیرد، سنگ بنای اتحاد و همبستگی ملی است و پیام آن  این است که با همین اتحاد و اگاهی، گام بعدی مبارزه ی عاری از خشونت را قوی تر برمیداریم و نافرمانی مدنی را در سراسر کشور گسترش خواهیم داد.

3-  تحریم به بهانه اصلاحات جامعه‌محور
نهضت آزادی نیز همگام با سایر احزاب و گروههای سیاسی ضد انقلاب، با چهره کاملا منافقانه شیپور تحریم انتخابات را نواختند. آنها ابتدا در بیانیه خود، رد صلاحیت های گسترده و حذف افراد و جریانات اصیل و شناخته شده، به ویژه از طیف نیروهای سیاسی دمکراسی‌خواه، را عامل ناامید شدن مردم و نادیده گرفتن ظرفیت اصلاحات درون‌زا دانستند و عنوان داشتند که: "این وضعیت، افزون بر آثار ویران‌گر بر افکار عمومی، نقض آشکار حقوق بنیادین و حاکمیت ملت ایران، انحراف از آرمان‌های انقلاب، کاهش ظرفیت‌های مردم‌سالارانه قانون اساسی و تضعیف امنیت ملی را در پی خواهد داشت." سپس ضمن گله مندی از عدم توانایی ارایه فهرست انتخاباتی و مشارکت موثر، عنوان می دارد که: «عدم مشارکت در این انتخابات، به معنای نفی نهاد انتخابات در ایران نیست» و اصلاحات جامعه‌محور، یگانه راهبرد واقع‌بینانه و هم‌سو با تقویت فرایند گذار به دمکراسی در ایران است و در راستای منافع ملی، تمامیت ارضی و تحقق حقوق و حاکمیت ملت قرار دارد. این نهضت در بیانیه خود ضمن متهم ساختن نظام به «یک‌دست‌سازی» ساختار قدرت سیاسی، اذعان می دارد که چنین روندی، زمینه‌های فروپاشی سیاسی و اجتماعی را فراهم خواهد آورد. اصرار بر «نظارت استصوابی» را نقض آشکار اصول فصل پنجم قانون اساسی، به ویژه اصل ۵۶ آن، و انکارحقوق اساسی ملت می دانند و اعلام میدارند که: "وفق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه اصل ۹۹، عنوان کامل شورای نگهبان «شورای نگهبان قانون اساسی» است و شورا باید حافظ ارزش‌های این قانون و مانع تخلفات احتمالی دستگاه‌های اجرایی که حاکمیت و حقوق ملت را به خطر می‌اندازند، باشد. «رد صلاحیت‌های گسترده» افزون بر تشدید منازعات قدرت، انسداد سیاسی و تنزل سرمایه اجتماعی کشور، می‌تواند زمینه‌ساز روی کار آمدن جریانات و افرادی شود که در مواقع ضروری نخواهند توانست بحران‌های کلان کشور را مدیریت کنند."

4-   تحریم و ادعای غیرآزاد و ناعادلانه بودن انتخابات  
جبهه ملی در 19 بهمن طی بیانیه ای عدم شرکت در انتخابات غیرآزاد و ناعادلانه را اعلام کرد. این جبهه در بیانیه خود تحقق انتخابات آزاد و سالم و عادلانه، پیش‌شرط‌هایی مانند آزادی احزاب، آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات، آزادی قلم و بیان و آزادی داوطلب شدن برای همه شهروندان با هر عقیده و باوری را  ضرورتی، حتمی و لازم دانست و مدعی شد در اوضاع کنونی کشور هیچ‌یک از این شرایط را ندارد. این جبهه نیز با متهم ساختن نظام به دلیل وجود پدیده‌ی نظارت استصوابی شورای نگهبان، انتخابات را تنها برای افراد خودی و وابسته به حکومت عنوان کرد که دارای نمایندگان حکومت و نه نمایندگان ملت خواهد بود.
بیانیه جبهه ملی ضمن مطرح کردن تصویرنمایی جو سرکوب گسترده و برخورد خشونت‌بار نظام با مردم ایران طی سه ماه گذشته که منجر به کشته شدن صدها نفر و هزاران مجروح و هزاران زندانی و فاجعه‌ی ساقط کردن هواپیمای مسافربری و ده‌ها مورد دیگر از رفتارهای نادرست و نامعقول در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، شده است؛ اینگونه القا کردند که دیگر انگیزه و روحیه‌ای در مردم برای شرکت در انتخابات باقی مانده است. در پایان نیز ضمن وارد کردن اشکالات ساختاری بنیادی در قانون اساسی عنوان می کنند که این نظام قادر به اثرگذاری در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور و حل کردن مسائل کلان جامعه و دفاع از منافع ملی نیست. و تحت لوای این ساختار، مجلس نمی‌تواند کم‌ترین اثری روی امور کشور داشته باشد. و تنها به نهادی تشریفاتی و بی‌خاصیت تبدیل شده است.

5-    دعوت برای تحریم
عده ای نیز با عنوان جمعی از کنشگران سیاسی در بستر فضای مجازی و سایتهای مختلف برپایی آزادی و مردم سالاری در ایران اسلامی را آرزو کردند و از مردم ایران برای تحریم انتخابات دعوت بعمل آوردند و انتخابات را خیمه شب بازی نظام قلمداد کردند. آنها با بزرگنمایی اتفاقات در داخل ایران و بستن تهمتهای کلان به نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کردند که مصمیم تا به ۴۱ سال بی خردی، فساد سیستماتیک، تاراج منابع ملی، ستم، فریبکاری، نقض فاحش حقوق بشر، تورم افسار گسیخته، کشتار هم میهنان بی دفاع و محروم از ابتدایی ترین حقوق شهروندی به جرم حق خواهی "نه" بگوییم و همصدایی و همبستگی خود را در بایکوت نمایش مضحک و دروغین انتخابات این رژیم فاشیست و تبهکار را به گوش جهانیان برسانیم و زیربنای سست مشروعیت پوشالیش را برافکنیم. در پایان نیز ضمن ترغیب مردم برای ماندن در منازل خود در روز جمعه دوم اسفند خواستار آن شدند که سکوت قبرستانی را بر مکانهای جمع آوری آرا حاکم کنند تا صدای این سکوت تاریخی، ندای آزادی خواهیشان را به یک صفحه زرین در لابلای صفحات تاریخ مبارزات ضد استبدادی ثبت شود.
 
6-   اسفند بدون رای
اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، و همبستگی جمهوری خواهان ایران ضمن حمایت از «اسفند بدون رای»، خواستار عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس شدند. این دو حزب و سازمان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن دعوت مردم ایران به «تحریم انتخابات »، آن را «فرصتی مناسب برای پیوند زدن امتناع از صندوق رأی با اعتراضات خیابانی آبان و دی» عنوان کردند.
 
7-   آمریکایی ها در صف اول تحریم!
با همه این اوصاف و بستن کمر همت دشمنان نظام برای تحریم انتخابات، برخی شخصیت های سیاسی آمریکا همچون برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز از قافله ضد انقلاب عقب نماند و لب به تحریم انتخابات مجلس می گشاید. او ضمن نمایشی خواندن انتخابات، عنوان می دارد که برندگان و بازندگان انتخابات از پیش توسط آخوندها تعیین شده‌اند. و نظام ایران می‌خواهد شما باور کنید که این انتخابات آزاد و عادلانه است اما رای گیری اصلی در خفا و مدت‌ها قبل از ۲۱ فوریه انجام شده است. روحانیون برندگان و بازندگان را پیش از آن که رای مردم به صندوق انداخته شود تعیین می‌کنند.
پیش از این، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز، در پیامی ضمن اعلام حمایت از مردم ایران گفته بود که نظام جمهوری اسلامی مشغول دستکاری و تقلب در انتخابات پارلمانی است.
همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به رد صلاحیت شرکت کنندگان برای انتخابات آینده مجلس از سوی منصوبان رهبری در شورای نگهبان، افراد باقی مانده را «مثل هم» توصیف کرد. مورگان اورتگاس، در یک توئیت نوشت: شورای نگهبان که اعضای آن منصوب رهبری هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی جهت نیست که همه کاندیداهای باقی‌مانده هم شکل هستند.

***
با نگاه به بیانه ها و مواضع ضد انقلاب در کنار هم ملاحظه می گردد که حرف همه آنها  تحریم انتخابات به هر طریق ممکن و القاء یاس و نا امیدی برای ملت بزرگ ایران است. التماس ضد انقلاب از مردم برای تحریم انتخابات از یک طرف و اعلام موضع شخصیتهای سیاسی آمریکا از طرف دیگر نشام دهنده حقانیت ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد که ملت ایران قطعا در دوم اسفند همانند 40 سال گذشته دستان این مزدوران را بر گردنشان خواهند آویخت و نشان خواهند داد که نظام جمهوری اسلامی ایران به مرحله ای از اقتدار رسیده است که با چند بیانیه کذایی ذره ای بر خود سستی راه نخواهد داد و بار دیگر سیلی محکمی بر صورت پلاسیده آنها خواهد زد. انشالله.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات