صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۶۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حضور در پای صندوق انتخابات، به توفیق الهی مایه‌ برکت خواهد بود. اگر خوب انجام بدهیم کارمان را، ممکن است تأثیرِ تحوّل‌آفرین داشته باشد.(1398/11/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ملاحظات پاياني يک انتخاب

کمتر از 48 ساعت تا آغاز رأی‌گيري و شروع آزموني بزرگ براي ملت ايران باقي مانده و همه چشم‌ها منتظر است تا حرکت بزرگ ملت ايران را در روز دوم اسفند نظاره‌گر باشد. رفتن به پاي صندوق‌هاي رأي با ملاحظات و نکاتي همراه است که آن را با هم مرور مي‌کنيم:
1ـ ضرورت حضور پرشور و حداکثري مردم در پاي صندوق رأي مهم‌ترين شاخص انتخابات مطلوب نظام اسلامي است که تا روز جمعه بايد براي تحقق آن تلاش شود. حضور در انتخابات «جهادی عمومی» است که به فرموده همه بزرگان ديني و مراجع عظام تقليد حضور در آن فريضه‌اي الهي و واجبي عيني است و ترک آن بدون عذر شرعي جايز نیست؛ از این‌ رو ضمن اینکه خودمان در انتخابات شرکت خواهيم کرد، بايد سعي کنيم آشنایان، وابستگان دور و نزديک و همه آنهايي را که به نحوي بر رأي و نظرشان تأثيرگذار هستیم، به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي دعوت کنیم.
2ـ نکته ديگر توجه به حرمت «رأي سفيد» است. در استفتائي از رهبر معظم انقلاب اسلامي پرسيده شده است: «حکم رأي دادن سفيد و بي‌نام چيست؟ در صورت عدم شناخت و تحقيق، يا تحقيق کافي و عدم وصول به نتيجه و تحير در انتخاب اصلح چطور؟» معظم‌له در جواب فرموده‌اند: «در هر صورت اگر رأي سفيد دادن موجب تضعيف نظام اسلامي باشد، حرام است.» با وجود چنين استفتائي بايد از اين عمل پرهيز کرد.
3ـ حکيم انقلاب اسلامي از گذاشتن جاي خالي در ليست انتخاباتي نيز پرهيزمان داده‌اند و تأکيد دارند: «توصيه‌ من اين است که[مردم] از همه‌ حق‌شان استفاده کنند؛ مثلاً در تهران که ما 30 نفر را بايد انتخاب کنيم و همچنين در هر نقطه‌اي، هر تعدادي که نامزد انتخاباتي آنجا هست.» (1386/12/24)
تحقق اين امر با مشورت با افراد آگاه و قابل اعتماد يا مراجعه به ليست‌هايي که کارشناسان امين آن را براي انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تنظيم کرده‌اند، ممکن خواهد شد.
همه اين تلاش‌ها و دقت نظرها براي آن است که در نهايت مجلسي قوي شکل گيرد که بتواند بر مشکلات فائق آيد و به فرموده حکيم انقلاب: «يک مجلس قوي داشته باشيم؛ مجلسي که در مقابل توطئه‌هاي دشمن، با وضع قوانين لازم، با هدايت دولت‌ها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونيت ببخشد.» (1398/11/29) و اين مهم به حول و قوه الهي با حضور ملت در پاي صندوق‌هاي رأي محقق خواهد شد.

 

▼ گزارش روز

فشار حداکثری هم به تاریخ پیوست

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی اخراجی کابینه ترامپ که در دانشگاه «دوک» سخن می‌گفت در پاسخ به سؤالی درباره کارآمدی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران گفت: «سیاست (فشار حداکثری) در حال شکست خوردن است. دولت ترامپ فقط با سردادن شعار فشار حداکثری نمی‌تواند ایران را به تسلیم بکشاند، بلکه باید فشار کافی وارد کند.»
اینکه سیاست‌های فشار حداکثری در حال شکست خوردن است، برای ملت ایران مسئله تازه‌ای نیست! ملت بزرگ ایران از ابتدا و آغاز این سازوکار در دولت ترامپ اهمیتی برای این رویکرد ضد ایرانی قائل نبود. حتی شکست این فشار برای دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی که از ملت مقاوم ایران ذره‌ای شناخت داشته باشند نیز موضوعی کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است و بر خلاف انتظار نیست. با این وجود چرا اعتراف جان بولتون از همیت زیادی برخوردار است؟ گفته‌های مشاور پیشین ترامپ از این منظر اهمیت دارد که بدانیم جان بولتون یکی از طراحان اصلی فشار حداکثری علیه ایران است و خود او وعده داده بود نظام اسلامی در تهران به جشن چهل‌سالگی خود نخواهد رسید! اما حالا این سیاستمدار آمریکایی پس از برگزاری چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید فشار حداکثری شکست خورده است! اعترافی که می‌توان آن را مقدمه تغییر در سیاست کاخ سفید در مقابل جمهوری اسلامی ایران دانست. دقت و توجه به استراتژی جایگزین و فهم آنچه آمریکایی‌ها در روزها و ماه‌های آینده به عنوان راهبرد جایگزین فشار حداکثری برای مقابله و دشمنی با انقلاب اسلامی در پیش خواهد گرفت، برای مقابله با توطئه‌ها و اقدامات شیطان بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید هوشیار بود که بسیاری از صاحب‌نظران این شکست و اظهارات عجزآلود سران آمریکایی را به عنوان فرصت مذاکره و دیپلماسی با آمریکا در کشور جا نیندازند تا زمینه را برای تحقق آنچه آمریکایی‌ها از طریق فشار حداکثری به دست نیاوردند، از راه مذاکره فراهم کنند.

 

▼ تا انتخابات

اصولگرایان به لیست واحد رسیدند

سرانجام پس از دومین روز مذاکرات فشرده میان اصولگرایان، وحدت بر یک لیست واحد به سرلیستی «محمدباقر قالیباف» برای انتخابات مجلس حاصل شد و اسامی این لیست سی‌نفره منتشر شد. در پی این توافق «غلامعلی حدادعادل» و «مرتضی آقاتهرانی» در نامه‌ای خطاب به مردم تهران تأکید کردند: «نظر به مصلحت مهمی که در انتخابات مجلس یازدهم در وحدت نیروهای انقلابی نهفته است، «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» و «جبهه پایداری»، با وجود بعضی اختلاف ‌نظرها، بر سر یک لیست واحد که در انتخابات روز جمعه دوم اسفند ماه 98، «لیست وحدت» نامیده خواهد شد، به توافق رسیدند.» در این نامه آمده است: «از همگان دعوت می‌کنیم با رأی دادن به همه 30 نفر این لیست، نقش مؤثر خود را در تشکیل مجلسی کارآمد و قوی ایفا کنند.»

منتقدان با صندوق رأی قهر نکنند

«سیدحسین مرعشی» سخنگوی حزب «کارگزاران سازندگی» در نشستی خبری درباره اهمیت انتخابات مجلس در شرایط کنونی گفت: «شرایط عمومی کشور مطلوب نیست و مهم‌ترین عنصر آن از نظر من رنجش مردم است.» وی با بیان اینکه رنجش مردم تحت تأثیر عوامل متعددی است، افزود: ‌«بخشی ناشی از شرایط اقتصادی است که تحت تأثیر شدیدترین تحریم تاریخ ایجاد شده است. اقدام اولیه و انتظار آن است که همه با همدیگر یک‌جهت شویم. بدون انسجام و همدلی قابل قبول بین نهادها و قوا نمی‌توان امیدی برای رفع مشکلات کشور داشت.»

 

▼ اخبار

پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی از تورم در سال آینده

«عبدالناصر همتی» در حاشیه همایش اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران، تورم سال آینده را کمتر از ۲۰ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: «رشد نقدینگی به دلیل افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده؛ چراکه این بانک چندین میلیارد دلار ارز خریده و به خاطر خرید آن به منظور افزایش ذخایر این بانک، رشد نقدینگی از میانگین ۵۰ سال گذشته بالاتر بوده است.» وی افزود: «رکورد میانگین نقدینگی به هیچ عنوان شکسته نشده و ماکسیمم رکورد تلقی می‌شود، این در شرایطی است که رشد ۲۸ درصدی نقدینگی رکورد به حساب نمی‌آید و در طول سال‌های قبل از این رقم‌ها رشد نقدینگی بیشتر بوده است.» همتی درباره اثرگذاری قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF بر بازار ارز گفت: «نوسانات قیمت ارز ادامه‌دار نخواهد بود و البته برخی به خاطر اجلاس آتی گروه اقدام مالی تلاش می‌کنند تا در بازار التهاب ایجاد نمایند، در حالی که تصمیم اجلاس FATF تأثیر معناداری بر بازار ارز نخواهد داشت.»

2ـ عربستان دست کم سه هواپیما سلاح و تجهیزات به جیش‌الظلم داده است

فرمانده نیروی زمینی سپاه در هشتمین همایش مدیران و مسئولان ارتباطات مردمی نیروهای مسلح گفت: «با وجود حمایت‌های همه‌جانبه آمریکایی‌ها از تروریست‌ها، نیروی زمینی سپاه با همه توان در مقابل تروریست‌ها ایستاده و یک امنیت قابل قبول در مرزهای شمال غرب، غرب و جنوب شرق ایجاد کرده است.» «سردار پاکپور» با بیان ابعاد حمایت‌های عربستان سعودی از تروریست‌های جیش‌الظلم تأکید کرد: «یکی از کشورهای مرتجع منطقه تاکنون دست کم سه هواپیما سلاح و تجهیزات در اختیار تروریست‌های جنوب شرق کشور قرار داده است.» وی ادامه داد: «تروریست‌های جیش‌الظلم، پژاک، کومله و دموکرات از تجهیزات مدرنی برخوردارند و این نشان می‌دهد که آنها از حمایت‌های همه‌جانبه ایالات متحده، عربستان سعودی و هم‌پیمانان آنها در منطقه بهره می‌برند.»

3ـ کودتا علیه مردم‌سالاری را نمی‌پذیریم و حکومت تشکیل می‌دهیم

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان و رهبر تیم ثبات و همگرایی اعلام کرد، تیمش پیروز انتخابات است و حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد. وی در جمع هوادارانش اظهار داشت: «همه می‌دانند که درباره 300 هزار رأی «مشکوک»، «خارج از وقت» و «غیر بیومتریک» تصمیم‌هایی گرفته شد که مخالف قانون است.» وی تصریح کرد،‌ نتایج انتخابات کودتا علیه مردم‌سالاری و خیانت به اراده مردم بود؛ بنابراین از ریشه آن را غیرقانونی می‌دانیم. این اظهارات پس از نخستین سخنرانی «اشرف غنی» در حالی بیان شد که کمیسیون انتخابات، افغانستان امروز نتایج نهایی ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرد. بر اساس نتایج نهایی انتخابات، اشرف غنی با کسب 64/50 درصد کل آرا برنده انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام شد.

4ـ شایعه مذاکرات محرمانه مسکو و واشنگتن درباره ایران صحت دارد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سفر به سوریه و لبنان گفت: «آمریکایی‌ها باید رفتارشان را عوض کنند؛ زیرا ملت‌های منطقه برده آمریکا نیستند و اینکه مثلاً داماد ترامپ به وزرای خارجه منطقه تلفن بزند و تأکید کند که بعد از رسوایی موسوم به معامله قرن، این مواضع را با این محورها بگیرید، فضاحت‌بار است.» وی درباره شایعه مذاکرات محرمانه مسکو و واشنگتن برای کاهش نفوذ ایران در سوریه گفت: «ما به دنبال نفوذ در هیچ کشوری نیستیم. یک تعداد کشورهای شرور در دنیا هستند که تروریست خلق می‌کنند. یک روز در افغانستان و یک روز با ایجاد داعش در عراق. شما هم در لبنان از حضور تروریست‌ها زخم خورده‌اید. در برابر اینها شماری از کشورها و نیروهای فداکار هستند که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

«سردار تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تکذیب شایعه بخشش اضافه‌خدمت سربازان به مناسبت روز پدر، اظهار کرد: «در حال حاضر ابلاغیه جدیدی مبنی بر بخشش اضافه‌خدمت سنواتی سربازی ارسال نشده و سربازان حین خدمت می‌توانند برابر ضوابط قبلی، از بخشش اضافه خدمت سنواتی بهره‌مند شوند.» وی درباره ضوابط و مقررات مربوط به بخشش اضافه خدمت گفت: «در صورتی که در سوابق خدمتی سربازان حسن خلق، جدیت در وظایف محوله، ابراز شجاعت و فداکاری و... از سوی فرماندهان تأیید شود، تمام یا بخشی از اضافه‌خدمت سنواتی آنان برابر ضوابط مورد بخشش قرار می‌گیرد.»

بر اساس گزارش‌ها، دولت 150 هزار میلیارد کسری بودجه دارد که نیمی از آن را از راه کاهش هزینه‌ها و نیمی دیگر را با افزایش منابع از چهار روشی که به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، تأمین خواهد کرد. چهار راهکار از این قرار است؛ واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت از سوی وزارت اقتصاد به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۵۰ درصد موجودی حساب ذخیره ارزی به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 1398 به میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان.

«سیدمصطفی صفوی» عضو حقیقی شورای عالی فضایی با اشاره به ساخت ماهواره سنجشی در قالب یک تیم ۹۱ نفره از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: «این ماهواره‌ از نوع سنجشی و با دقت یک متر از سوی محققان و دانشمندان این دانشگاه طراحی و ساخته خواهد شد، به طوری که برای فاز اول اعتبارات اولیه آن در نظر گرفته شده است.» وی تصریح کرد: «طراحی و ساخت ماهواره با دقت یک متر با استفاده از فناوری‌های نوین، کلاس ماهواره و سطح بلوغ فناوری را ارتقا خواهد داد.»

«ابوالفضل شهرآبادی» تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن مثبت ارزیابی کردن ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه، گفت: «بهتر است در این شرایط افراد غیر حرفه‌ای به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. حتی من با این موضوع موافق هستم که برای ورود آنها محدودیت قائل شوند و این افراد را به سمت صندوق‌ها هدایت کنند تا بازار با چالش مواجه نشود.»

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: «با گذشت ۱۱ ماه از سال و با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها، ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که نسبت به سال گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات