اقتصادی >>  اقتصادی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۶۱۳

دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد

همتی در حاشیه ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، به وضعیت تورم در اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و در این باره گفت که «بر اساس پیش‌بینی‌ها تورم سال آینده زیر ۲۰ درصد است.» پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که در سال‌جاری به‌رغم پیش‌بینی برخی اقتصاددانان از وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران، این پدیده کنترل شده است. البته عده‌ای می‌گویند اظهارات دولتمردان در مورد مدیریت ابرتورم، برای مردم آزاردهنده است، چون آن‌ها را با این پرسش مواجه می‌کند که مگر ابرتورم برای اقتصاد ایران یک الزام محسوب می‌شود، در شرایطی که امروز تنها ونزوئلاست که با این پدیده دست به گریبان است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۸ در مقایسه با تمام سال‌های پس از انقلاب به جز سال ۷۴، یک رکورد محسوب می‌شود و برای سال آتی نیز نرخ تورم کماکان بالای ۳۰ درصد خواهد بود.

احتمال رفتن ایران به لیست سیاه FATF‌ ضعیف است
رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه ایران به احتمال قوی به لیست سیاه FATF نمی‌رود، گفت: تصمیم این اجلاس تاثیری در بازار ارز ندارد و برخی از این فضا سوءاستفاده می‌کنند در حالی‌که نرخ دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد. بنابراین به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه می‌شود که ریسک دارایی‌های خود را در نظر بگیرند. همتی، در پاسخ به خبرنگاران مبنی‌بر تاثیر تصمیمات اجلاس پاریس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر مبادلات پولی و بانکی کشور افزود: آن تاثیری که همه فکر می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد و فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباه را بگیرند. البته احتمال هم هست که ایران را در لیست سیاه قرار دهند، اما احتمال قوی‌تر هم وجود دارد که این کار را انجام ندهند؛ چون بعید است که وارد این مسیر بشوند. او ادامه داد: اکنون مبادلات تجاری ما از مسیر‌هایی که تحریم‌ناپذیر است، انجام می‌شود و در این مقطع این موارد چندان در اقتصاد ما تاثیر نمی‌گذارد. فکر می‌کنیم در این مقطع خیلی از بانک‌های دنیا به دلیل تحریم‌های آمریکا با ما همکاری نمی‌کنند، اما چگونه ما از اول سال تا‌کنون ۳۵‌ونیم میلیارد دلار برای واردات کشور تامین ارز کرده‌ایم؟ به همین روش هم ادامه می‌دهیم. همتی گفت: برخی به دلیل اجلاس FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی تصمیم این اجلاس تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت. کما‌اینکه اخیرا هم برخی تلاش کرده‌اند و اظهارنظر‌های دلالی داشته‌اند مبنی بر اینکه سد مقاومت دلار ۱۴ هزار تومانی شکسته شده، اما با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار ارز برگشته و باز هم این اتفاق می‌افتد.

رشد ۲۸ درصدی نقدینگی
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها تورم سال آینده زیر ۲۰ درصد است، گفت: رشد نقدینگی تا بهمن امسال حدود ۲۸ درصد بوده است. همتی، با اشاره به اینکه میانگین ۵۰ ساله رشد نقدینگی حدود ۲۵ درصد بوده است که تلاش می‌کنیم آن را کنترل کنیم، ادامه داد: افزایش سه درصدی رشد نقدینگی امسال در مقایسه با میانگین ۵۰ ساله به دلیل بالا رفتن خالص ذخایر ارزی کشور بوده است. همتی خاطرنشان کرد: برخی به اشتباه گفته‌اند که رکورد ۵۰ ساله شکسته شده که درست نیست و در برخی سال‌ها بیشتر از این رقم نیز بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات