صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۶۱۹

 ابعاد اصل "مشارکت حداکثري" از منظر امام خامنه اي/ خاطره شیرین صف رأی را یک بار دیگر تجربه کنیم

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: عده ای کمین کرده اند که با حضور نیافتن مردم در انتخابات، با تحریم و یا سست کردن انتخابات، از نظام جمهوری اسلامی مچ گیری کنند، اما ملت در مقابل این کمین کرده هایِ نابکار، کارآمدی خود را نشان داده و در این انتخابات هم نشان خواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن سال جاری در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی، حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی آحاد مردم برشمردند و با اشاره به دو رکن مهم «حضور پرشور» و «انتخاب خوب» گفتند: انتخابات یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، دو انتخابات پیش رو را بسیار مهم و بزرگ خواندند و با تأکید بر اینکه انتخابات، یک رقابت و مسابقه ملی است، گفتند: در این رقابت، در واقع برد و باختی برای ملت مفهومی ندارد زیرا در هر صورت، ملت ایران برنده واقعی و نهایی است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید و افتخار خواهد کرد.

 *ابعاد اصل "مشارکت حداکثري" در منظر امام خامنه اي* 

 مهمترين ملاحظه مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامي در انتخابات‌ها مساله "مشارکت حداکثري" و حضور گسترده ملت در پاي صندوق‌هاي راي باشد.  
1- بناي جمهوري اسلامي بر انتخابات و مشارکت حداکثري: حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت مي‌فرمايند: «اعتماد به مردم، عقيده‌ي واقعي به مشاركت مردم. بعضي‌ها اسم مردم را مي‌آورند؛ اما حقيقتا اعتقادي به مشاركت مردم ندارند. بعضي اسم مردم را مي‌آورند؛ اما به مردم اعتماد ندارند. بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشاركت مردم است.» (24/09/1387)
همچنين در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علي بن موسي الرضا(ع) تاکيد مي‌دارند: «انتخابات در كشور ما يك حركت نمايشي نيست. پايه‌ي نظام ما همين انتخابات است. يكي از پايه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاري ديني با حرف نميشود؛ مردم‌سالاري ديني با شركت مردم، حضور مردم، اراده‌ي مردم، ارتباط فكري و عقلاني و عاطفي مردم با تحولات كشور صورت ميگيرد؛ اين هم جز با يك انتخابات صحيح و همگاني و مشاركت وسيع مردم ممكن نيست.» (1/1/88)
2- مشارکت حداکثري، مهمترين راهبرد انتخابات" معظم له از اين اصل به عنوان راهبرد اساسي چنين ياد مي کنند: «آنچه كه بايد به عنوان راهبرد اساسي مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حداكثري مردم. بايد شركت مردم در انتخابات رياست جمهوري آينده كه إن شاء اللّه جزو حماسه‏هاي ملي خواهد شد، شركتي باشد كه دشمن را از دست‏اندازي به ايران اسلامي و ملت سرافراز ايران مأيوس كند.» (24/8/83)  
مشارکت گسترده ملت در انتخابات آنقدر بااهميت است که معظم‌له در اجتماع بزرگ مردم جيرفت‏، با صراحت اعلام مي‌دارد: «من بارها گفته‏ام كه اصل حضور مردم در انتخابات، حتّي از انتخاب اصلح هم مهم‏تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسيار اهميت دارد.» (17/2/84)
اين تاکيد برخاسته از عمق باوري است که معظم‌له به جايگاه مردم در نظام اسلامي داشته به نحوي که از تعبير "نظام مردم سالاري ديني" براي حکومت اسلامي ياد مي‌کنند.  
3- مشاركت عمومي نشان‌دهنده‌ي همبستگي ملي: «اصل حضور مردم در صحنه‌ي انتخابات مهم است؛ زيرا مشاركت عمومي نشان‌دهنده‌ي همبستگي ملي است و همبستگي ملي مي‌تواند در مقابل توطئه‌هاي دشمنان به كشور مصونيت ببخشد. دشمن از اختلافات سود مي‌برد و از تشتت آراء مردم سوء استفاده مي‌كند. دشمن از دودستگي‌ها و فتنه‌گري‌ها و جنگ‌افروزي‌هاي داخل كشور استفاده مي‌كند. وقتي يك ملت يكپارچه و يكدست باشد و مسؤولان كشور همه با يكديگر همدل و همراه باشند، شمشير دشمن كند مي‌شود و جرأت نمي‌كند به چنين كشور و ملتي نظر بد بيندازد و با او به چشم توطئه نگاه كند. مشاركت مردم در امر انتخابات مي‌تواند اين همبستگي ملي را در مقابل چشمان دشمن عنود و حيله‌گر به نمايش بگذارد و به ملت و كشور ما مصونيت ببخشد.» (17/2/84)
4- مشارکت حداکثري پشتوانه مشروعيت نظام اسلامي: رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي تهران فرمودند: «دشمنان ملت ايران ميدانند كه وقتي اعتماد وجود نداشت، مشاركت ضعيف خواهد شد؛ وقتي مشاركت و حضور در صحنه ضعيف شد، مشروعيت نظام دچار تزلزل خواهد شد؛ آنها اين را ميخواهند؛ هدف دشمن اين است. مي‌خواهند اعتماد را بگيرند تا مشاركت را بگيرند، تا مشروعيت را از جمهوري اسلامي بگيرند.» (29/03/1388)
5- مشارکت حداکثري رمز بقا و تداوم انقلاب اسلامي: در نگاه ايشان چنين حضور گسترده‌اي رمز بقا و تداوم انقلاب اسلامي است چرا که جمهوري اسلامي متکي برراي و اعتماد به ملت شکل گرفته است. معظم‌له در آستانه انتخابات رياست جمهوري نهم در صحن جامع رضوي به اين حقيقت چنين اشاره مي‌کنند: «يكي اينكه حضور آگاهانه در انتخابات رياست جمهوري و انتخاب هوشمندانه از سوي آحاد مردم، يك مشاركت در سرنوشت كشور است. كشور ما متكي به آراء مردم است. علت اينكه دشمنان ملت و طمع‏ورزان به اين آب و خاك نتوانسته‏اند در طول بيست و شش سال گذشته گزندي وارد كنند، حضور و اراده و مشاركت مردم در صحنه‏هاي مختلف بوده است. راه‏پيمايي‏هاي شما در بيست و دوم بهمن يا در روز قدس و شركت شما در انتخابات‏هاي گوناگونِ سالهاي گذشته، اين كشور را بيمه كرده است. مشاركت در سرنوشت كشور علاوه بر اينكه در اداره و تعيين مديريت كشور نقش دارد، در خنثي كردن دشمني دشمنان هم بزرگترين نقش را ايفا مي‏كند.» (1/1/84)
معظم له در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‏، در جمله معترضه‌اي مي فرمايند: «اعتماد به مردم، عقيده‏ي واقعي به مشاركت مردم. بعضي‏ها اسم مردم را مي‏آورند؛ اما حقيقتاً اعتقادي به مشاركت مردم ندارند. بعضي اسم مردم را مي‏آورند؛ اما به مردم اعتماد ندارند. بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشاركت مردم است. بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشاركت مردم است.» (24/9/ 87)
6- راهبردي براي خنثي کردن سناريوي دشمن: معظم‌له اصل مشارکت حداکثري مردم در انتخابات را راهبردي براي خنثي سازي سناريوي دشمن مي‌داند و به عنوان نمونه در خطبه‏هاي نماز جمعه تهران با صراحت در ضرورت مقابله با سناريوي دشمن مي‌فرمايند: «چرا دشمن اين قدر هزينه و اصرار مي‏كند كه انتخابات رياست جمهوري را خلوت كند؟ آيا از اين تلاش مذبوحانه‏ي دشمن، نبايد فهميد كه حضور در سرِ صندوق‌هاي رأي و انتخابات، مشت محكمي به دهان آن‏هاست؟ آيا از اين ترفند محكوم به شكست، نبايد فهميد كه دشمن از حضور مردم در صحنه ناراضي است؟ اين خود، راه بسيار روشن و تعيين‏ كننده‏اي است.» (14/3/72)
مقام معظم رهبري در قبل از انتخابات دهم رياست جمهوري با صراحت از تلاش مستمر و تمام عيار دشمنان انقلاب اسلامي براي ممانعت از برگزاري انتخابات و سرد و بي‌روح کردن آن سخن به ميان آورده و در سفر به کردستان مي‌فرمايند: «در درجه‏ي اول، هدفشان تعطيل شدن انتخابات است كه انتخابات نباشد. در يك دوره‏اي سعي كردند انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به انواع و اقسام حيله‏ها متوقف كنند. خداي متعال نخواست و اراده‏ي مردان مؤمن نگذاشت؛ نتوانستند. از اين مأيوسند كه انتخابات را به كلي تعطيل كنند. در درجه‏ي بعد، هدفشان اين است كه انتخابات سبك و سرد برگزار بشود. مي‌خواهند ملت ايران حضور فعالي در انتخابات نداشته باشد.»  (22/2/88)
7- مشارکت سياسي، راه مقابله با نفوذ: «ملت و دولت ما به بركت تمسك به اسلام و مشاركت جدي سياسي، توانسته‌اند نفوذ و دخالت بيگانگان را در كشور خود ريشه كن كنند.» (18/9/76)
8- وظيفه نخبگان در حداکثري کردن مشارکت: ايشان از دانشجويان بسيجي چنين مطالبه دارند که: «در زمينه‌ي مشاركت مردم، هر طور كه مي‌توانيد، روي خانواده‌ها و دوستانتان كار كنيد. مشاركت، يكي از اساسي‌ترين مسائل است. حضور مردم براي پيشرفت و صيانت كشور لازم است... تلاش شما بايد اين باشد كه مشاركت را به معناي حقيقي كلمه حداكثري كنيد.»(5/3/84)  
9- شرکت در انتخابات: واجب عيني: حضور در پاي صندوق‌هاي راي به حکم بسياري از مراجع عظام تقليد وظيفه شرعي به حساب مي‌آيد. طبق استفتائي که متن آن در پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري انتشار يافته «شرکت در انتخابات نظام جمهوري اسلامي براي افراد واجد شرايط، يک وظيفه شرعي، اسلامي و الهي است» معظم‌له در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه «آيا شرکت در انتخابات جمهوري اسلامي ايران واجب عيني است يا کفايي؟» با صراحت اعلام مي‌دارند که «واجب عيني است» ايشان پيش از اين نيز در مقام يک مرجع عاليقدر فرموده بودند: «هر كسي به استحكام اين نظام علاقه‏مند است، هر كه به اسلام علاقه‏مند است، هر كه به ملت ايران علاقه‏مند است، براي او عقلاً و شرعاً واجب است كه در اين انتخابات شركت كند.»(14/3/88)
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین «الزامات رقابت سالم در انتخابات» پرداختند و گفتند: مهمترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است افرادی نسبت به نظام مسئله داشته باشند اما این افراد قاعدتاً نسبت به امنیت، پیشرفت و عزت کشور مسئله ای ندارند و بر همین اساس اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستند، باید در انتخابات شرکت کنند.
ایشان افزودند: البته کسانی که براساس وظیفه و با نیت الهی در انتخابات شرکت می کنند، قطعاً زمینه ساز جلب رضایت الهی برای خود خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: شرط اول و مهم رقابت سالم، حضور همگانی و پرنشاط مردم در انتخابات است و به اذن و توفیق الهی، مردمِ آگاه و با بصیرت ایران چنین حضوری در دو انتخابات پیش رو خواهند داشت.

 *عده‌ای کمین کرده‌اند که با حضور نیافتن مردم در انتخابات، از نظام جمهوری اسلامی مچ گیری کنند* 

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: عده ای کمین کرده اند که با حضور نیافتن مردم در انتخابات، با تحریم و یا سست کردن انتخابات، از نظام جمهوری اسلامی مچ گیری کنند، اما ملت در مقابل این کمین کرده هایِ نابکار، کارآمدی خود را نشان داده و در این انتخابات هم نشان خواهد داد.
ایشان شرط دوم رقابت سالم در انتخابات را، حضور همراه با بصیرت و با فکرِ مردم و انتخاب افراد صالح دانستند و افزودند: باید افرادی را برگزید که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند و فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشند و ضمن آنکه کشور را به دشمن نمی فروشند، مصالح ملی را به دلیل رودربایستی زیر پا نمی گذارند.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر با اشاره به این سخنان خود که گفته بودند «حتی کسانی هم که با نظام مسئله دارند در انتخابات شرکت کنند» خاطرنشان کردند: این سخن به معنای آن نیست که بخواهند  کسانی که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند
رهبر انقلاب در بیانات خود آغاز سال ۱۳۹۴ در حرم رضوی به موضوع برهم‌زدن «امنیت» کشور توسط دشمنان اشاره کرده و فرمودند: «می‌خواهند این امنیّتی که امروز در کشور ما هست را – که این امنیّت، در منطقه‌ی غرب آسیا که ما در آن قرار داریم، بی‌نظیر است؛ بحمدالله امروز نه در شرق ما، نه در غرب ما، نه در شمال ما، نه در جنوب ما، در هیچ کشوری امنیتّی مانند امنیّتی که امروز بر کشور ما و ملّت ما حاکم است، وجود ندارد – به‌دست مردم از بین ببرند و مردم را وادار کنند به برهم زدن امنیّت.» از طرفی دیگر، یکی از موضوعاتی که موجب افزایش و تقویت امنیت ملی می‌شود، حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات است که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود در این‌باره فرمودند: «همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقی بماند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات