صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۶۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 4 اسفند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نهیب ملت ایران دشمن را به عقب می‌راند و عزم راسخ او معادلات غلط آنان را به هم می‌ریزد. مسئولان کشور قدر این پدیده‌ بی‌نظیر را بدانند و با استقامت کامل و روحیّه‌ انقلابی و عمل جهادی به ملت عزیز خدمت و از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند. آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست، ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم.(1396/11/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فرایند وحدت حفظ شود

انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند برگزار شد و به دلیل فراز و فرودهایش و همچنین پیام‌هایی که به بازیگران مختلف به ویژه دشمنان انقلاب اسلامی مخابره کرد، مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران جهان قرار گرفت. این انتخابات همچنین از منظر سازوکارهای تازه‌ای که در میان جریان‌ها و جناح‌های سیاسی ایجاد یا آنها را از حیز انتفاع خارج کرد، جای بررسی جدی دارد.
بر خلاف نگاه داخلی که به دلیل عادت به مشارکت‌های بالای 60 و 70 درصدی در بیشتر انتخابات‌های گذشته، بر اساس آمار اولیه‌ای که به دست آمده ضریب مشارکت روز جمعه را کمتر ارزیابی می‌کند،‌ ارزیابی رسانه‌های غربی و عربی از انتخاب حاکی از مشارکت بالای مردم در انتخابات ایران است. دلیل تلقی تحلیلی آنها این است که اساساً در کشورهایی که روندهای دموکراتیک کاملاً جا افتاده، خیلی اصراری به حضور بالای مردم نیست و تبلیغات جدی هم نمی‌شود. مسئولان این کشورها دموکراسی را بستری آماده می‌دانند که مردم در صورت تمایل می‌توانند شرکت کنند یا انتخاب دیگران را بپذیرند. با این نگاه،‌ غالب رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی خبر انتخابات ایران را با مشارکت نسبی بالا مخابره کردند. خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نوشت، ایرانیان روز جمعه شروع به رأی دادن در انتخابات مجلس کردند تا ایران قدرت خود را مقابل فشارهای فزاینده آمریکا تقویت کند.
از دیگر مسائل مهم مرتبط با انتخابات، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی رفتار انتخاباتی جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی در تعیین فهرست‌های انتخاباتی در شهرهای بزرگی، مانند تهران است. رفتار حزبی اگرچه به نظر می‌رسد در ایران و برای قاطبه ایرانیان مورد توجه نیست؛ اما در رونق و گرمابخشی به فضای انتخابات و بالا بردن اصل مشارکت مردمی تأثیر نسبی دارد. در انتخابات جمعه شاهد دو الگوی رفتاری از دو جریان عمده سیاسی کشور بودیم که از سوی طرفداران‌شان نقد جدی شد؛
اصلاح‌طلبان به دلیل بی‌عملی و بی‌تفاوتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات و نرسیدن به تصمیم از سوی آنها برای ارائه فهرست متحد و اصولگرایان که با عنوان نیروهای انقلابی آمدند به دلیل اختلاف و تفرقه در رسیدن به لیست وحدت و کش دادن تصمیم‌گیری تا دقیقه 90 به شدت نقد شدند.

 

▼ گزارش روز

مطالبه‌گری برای مجلس قوی

انتخابات یازدهمین دوره مجلس در حالی به پایان رسید که به عقیده نخبگان عالم سیاست «جریان پیروز در شرایط سختی وارد مجلس شده است. تلنبار مطالبات، آسیب دیدن امید، فشار اقتصادی و روانی دشمن و بی‌ایده بودن دولت، مسائلی هستند که چشم‌های ملت برای اصلاح را به مجلس دوخته است. آزمون انقلابیون، آزمونی سخت، بزرگ و تاریخی است. برنامه، توکل، تلاش و اولویت‌شناسی کمک‌کننده است.» نکته بعدی این است که روز دوم اسفند ماه ملت به خوبی وظیفه خود را انجام دادند و با حرکت انقلاب‌گونه خود موجب ناامیدی دشمن شدند. با وجود اینکه رسانه‌های معاند و همسو همه توان خود را مصروف داشتند تا با ارائه اخبار منفی از وضعیت کشور و با سوءاستفاده از اعلام وجود ویروس کرونا و موارد مشابه دیگر در داخل حضور مردم را تحت تأثیر خود قرار دهند؛ ولی باز هم این مردم بودند که پیروز انتخابات شدند. حال که نتایج انتخابات تا حدود زیادی مشخص شده است، به خوبی خواسته و اولویت‌های مردم و کشور نیز می‌تواند قابل برداشت باشد. در انتخابات دوره قبل مجلس، جریان اصلاحات با وجود اینکه در تهران افراد سرشناس زیادی هم در لیست انتخاباتی خود نداشتند، پیروز انتخابات شدند. این در حالی است که در دوره یازدهم با وجود آنکه سرشناسان این جریان افراد شناخته شده‌ای زیادی نسبت به دور قبل داشته‌اند؛ ولی از سوی مردم انتخاب نشده‌اند، آیا این موضوع نشان‌دهنده این نیست که این جریان در مجلس دهم ضعیف عمل کرده‌ است؟ نکته دوم تغییر اساسی در رویکرد مردم به انتخاب نیروهای انقلابی و جهادی است. آیا این به معنای این نیست که کشور تشنه مدیران انقلابی است؟
آمارهای اولیه نشان می‌دهد، بالای هفتاد درصدِ ترکیب مجلس تغییر کرده است، همچنین جریان مخالف مجلس فعلی برای مجلس یازدهم انتخاب شده‌اند، از این‌رو نباید به خیال اینکه مجلس کارآمد خواهد بود، هیچ‌گونه مطالبه‌گری صورت نگیرد، بلکه مردم و جریان‌های انقلابی باید مطالبه‌گری‌های خود را از مجلس داشته باشند تا شاهد مجلس قوی در این دوره باشیم. اقتصاد، معیشت و فرهنگ در کنار نگاه به توان داخلی می‌تواند مهم‌ترین دغدغه کشور در حال حاضر باشد.

 

▼ اخبار ویژه

سفر رئیس موساد به قطر!

وزیر جنگ سابق رژیم اشغالگر قدس گفت: «یوسی کوهِن» رئیس سرویس جاسوسی این رژیم (موساد) دو هفته پیش به قطر سفر کرده است. «آویگدور لیبرمن» که هم‌اکنون رئیس حزب «اسرائیل بیتونا» است، شنبه (سوم اسفند) گفت، در سفر یوسی کوهن، فرمانده منطقه جنوبی (جنوب فلسطین اشغالی) نیز او را همراهی کرده است. بر اساس ادعای وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، مقامات صهیونیست بنا به درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به قطر رفته و از مقامات قطر خواسته‌اند به «تزریق» پول به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ادامه دهند! وبگاه خبری «والاه» نیز همز‌مان نوشت، کوهن در این سفر با رئیس دستگاه امنیت ملی و مشاور امنیت ملی امیر قطر دیدار کرده است و «محمد العمادی» سفیر قطر در کرانه باختری نیز در این دیدار حضور داشته است.

«صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد، هیئتی از این جنبش به ریاست «اسماعیل هنیه» هفته آینده به روسیه سفر و درباره معامله قرن ترامپ با مسکو گفت‌وگو خواهد کرد. وی گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد برخی از کشورهای عربی در [تهیه] محتوای معامله قرن مشارکت داشتند و این کشورها در اجرا و تحمیل آن نیز فعال هستند. برخی‌ها تمایل دارند تا میان اسرائیل و همه کشورهای عربی عادی‌سازی روابط انجام شود و برای این هدف پول نیز خرج می‌کنند.

 

▼ اخبار

جنگ یمن برای تاراج نفت این کشور بود

«الخليج آنلاين» نوشت: «موقعیت استراتژیک یمن و ثروت نفتی و گازی آن، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای به راه انداختن جنگ در این کشور بود؛ بنابراین، در حالی که امارات گسترش نفوذ خود در امتداد سواحل شاخ آفریقا و ساحل یمنی را در ضمن خواسته‌های اقتصادی و تجاری خود قرار داده بود، ثروت نفتی یمن، در قلب رؤیای سعودی‌ها جای داشت. با اینکه عربستان دومین دارنده بیشترین ذخایر نفتی در جهان است و نفت یمن از 1/5 درصد ذخایر نفتی سعودی تجاوز نمی‌کند، سعودی‌ها همچنان به دنبال توسعه فعالیت‌های حفاری در زمینه نفت و گاز، در مناطق متعددی از یمن هستند. یکی از اهداف عربستان، سیطره بر استان المهره یمن است تا زمینه را برای توسعه لوله‌های انتقال نفتی که از خاک یمن می‌گذرد، به سمت دریای عرب، فراهم کرده و خط جایگزینی برای راه‌های صادرات نفت خلیج، که تحت سیطره سعودی‌هاست، بیابد؛ به این شکل، از تهدیدات مستمر تهران در مورد بستن تنگه هرمز رهایی می‌یابد.»

عارف یکی از عوامل شکست اصلاح‌طلبان بود!

«محمد قوچانی» در یادداشتی نوشت:‌ «ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم، به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت»، اما چه نسبتاً توفیق یابیم و چه مطلقاً شکست بخوریم، این تازه آغاز داستان است برای بازسازی جبهه اصلاحات که دیگر نمی‌تواند در میانه بوروکرات‌های راست و رادیکال‌های چپ له شود.» این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، با کنایه به محمدرضا عارف، به ‌شکل تلویحی وی را یکی از عوامل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دانسته و نوشته است: «باید شورای‌عالی اصلاحات که نتوانست تنها وظیفه خود را انجام دهد، بازسازی شود. دوران مدیریت «عارفِ» آن پایان یابد و تکلیف احزابی که بدل و بدیل و سایه احزاب دیگرند، روشن شود و در تبارشناسی و گفتمان و راهبرد اصلاحات با دوستان چپ گفت‌وگوهای راهبردی انجام شود و از خود (حتی کارگزاران) انتقاد شود، باید از نو عالمی ساخت و آدمی و جبهه‌ای.»

صرفه‌جویی ارزی 7 میلیارد دلاری با تکیه بر توان داخلی‌سازی

«سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در نمایشگاه رونق تولید که به همت قرارگاه خاتم و با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بیش از 500 شرکت تولیدکننده داخل در مصلای تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: قرارگاه خاتم در کنار سایر دستگاه‌های فعال در عرصه تولید در بخش نفتی مهندسی توانسته است در توسعه زیرساخت‌ها خودکفایی را دنبال کند و رونق تولید را به منصه ظهور برساند. محمد افزود: امروز 5 هزار شرکت خصوصی در کنار قرارگاه خاتم زنجیره ارزش را خلق کردند. 100 شرکت دانش‌بنیان محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. در حوزه‌های مترو، ICT، ریلی و همچنین داخلی‌سازی 70 درصد تجهیزات ستاره خلیج‌فارس و فاز 16 پارس جنوبی مواردی است که در حوزه این نمایشگاه قابل تعریف است.

ما برای تحریم همه بخش‌های مالی ایران تلاش می‌کنیم

«تد کروز» سناتور جمهوریخواه از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF استقبال کرد و در بیانیه‌ای نوشت: این تصمیم ضرورت تحریم کل بخش مالی ایران را برای محافظت از بانک‌های آسیب‌پذیر در سراسر جهان تقویت می‌کند. من با همکارانم برای تحریم کل بخش‌های مالی ایران تلاش می‌کنم. کروز در ادامه درباره برجام مدعی شد: این توافق، ایران را به سیستم مالی بین‌المللی متصل کرد و امکانات مالی را برای حمایت از تروریسم در اختیار ایران قرار داد. وی همچنین اضافه کرد: من مدت‌ها برای اینکه کارگروه اقدام مالی اقدامی را علیه ایران اجرایی کند، در تلاش بودم و اکنون از تلاش‌های دونالد ترامپ برای رسیدن به این هدف تشکر می‌کنم.

 

▼ اخبار کوتاه

«سیدروح‌الله لطیفی» دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک اعلام کرد: بسته شدن مرز مهران و معطلی کامیون‌های صادراتی در این مرز ربطی به شیوع ویروس کرونا ندارد. وی افزود: به تازگی در استان‌ واسط عراق (با مرکزیت کوت) تخلفات اداری رخ داده و تعدادی از مسئولان در این استان دستگیر شده‌اند که مسئولان گمرک هم جزء افراد دستگیرشده، بودند. این موضوع سبب شده است تصمیم‌گیری در این استان عراق که همجوار استان ایلام ایران قرار دارد، دچار مشکل شود.

هزاران نفر از ساکنان اقلیم کردستان عراق علیه فساد در این اقلیم به تظاهرات دست زدند. در سلیمانیه شمار زیادی در پارک آزادی در مرکز شهر علیه فساد و اوضاع بد اقلیم کردستان عراق شعارهایی سر دادند. «شاسوار عبدالواحد» رئیس حراک الجیل الجدید در سخنانی در جمع معترضان در سلیمانیه اعلام کرد، اگر خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان برآورده نشود، تظاهرات گسترده‌تری برگزار شده و تظاهرات میلیونی خواهد شد.

«اسماعیل مهدی‌پور» مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تأکید بر اینکه افزایش قیمت هرگونه ماسک و کالای پزشکی ممنوع است، بیان کرد: در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه 410 تومان است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور» آمده است: بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع در نظرگرفته شده برای بودجه 99 محقق نخواهد شد؛ زیرا با فرض صادرات 600 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی، حدود 62 درصد درآمدهای منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در سال 1399 محقق می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا به راحتی بهبود می‌یابند. به گزارش رویترز، «تدروس آدنوم گابریه سیس» ضمن دعوت از همه کشور‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، تأکید کرد: «۱۳ کشور آفریقایی شناسایی شده‌اند که برای مقابله با کرونا به کمک فوری نیاز دارند.»

 

شماره 936 صبح صادق منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

ارزیابی روندها و فرایندهای انتخابات دوم اسفند: رأی مردم به مجلس قوی برای کارآمدی و فسادستیزی/ حضور مردم و رأی معنادار/ جنگ روانی با FATF و گفت‌وگوی اختصاصی با سردار خراسانی، رئیس بنیاد تعاون سپاه: آغاز موج دوم نهضت مسکن در سپاه.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات