آذربایجان غربی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۷۲۶

مجلسی در برابر فشار حداکثری دشمن

پایگاه بصیرت / امیر عظیمی
انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی اهمیت بسزایی در تعیین راهبرد اقدامات آینده دارد، چرا که کشور در جبهه‌های مختلفی درگیر است و وضعیت همه آن‌ها به صورت بلاتکلیف باقیمانده است. از fatf تا cft و پالرمو، تا موضوع کاهش صادرات نفت و تحریم‌های شدید تجاری و اقتصادی و نیز موضوع بازار متلاطم ارز و طلا و خودرو همگی نیازمند تصمیمات قاطع و اساسی هستند تا بحران‌های هریک از این موارد که بصورت عملی یا روانی به جامعه وارد شده است را خنثی نماید.

مجلس به عنوان نهاد قانونگذار، علاوه بر رسیدگی به لوایح دولتی، باید قدرت ارائه طرح‌های جدید برآمده از داخل مجلس را نیز داشته باشد و بتواند با تدوین قوانین صحیح و تصویب قوانین ضروری و مشکل‌گشا، باری از دوش جامعه بردارد و همچنین چنانچه دولت از مسیر اصلی پیشرفت کشور فاصله گرفت، آن را دوباره به مسیر بازگرداند و در صورتی که این بازگشت صورت نگرفت، با قدرت و قاطعیت، براساس قانون اساسی و وظایف و اختیارات مجلس، دولت را مؤاخذه کرده و اعمال قانون لازم را انجام دهد.

نکته مهم دیگر این است که چیزی از عمر دولت دوازدهم باقی نمانده و چه عملکرد آن مطلوب بوده باشد و چه نامطلوب، عمده تمرکز آن بر روی مسائل جاری باقیمانده و رسیدگی به امورات ضروری لحظه‌ای خواهد بود و وظیفه مجلس است که اقدامات لازم برای حل مشکلات و موارد مغفول مانده از دید دولت را اجرا کند.

مبحث دیگر، بحث قوه قضائیه و موج فسادستیزی توسط آن است. طبیعتاً برخورد با فساد مستلزم قوانینی است که سرعت در رسیدگی و شدت در مجازات را منجر شود و دست قوه‌قضائیه را برای برخورد قاطعانه باز بگذارد که در صورت محدود ماندن قوانین و نیز عدم اجرای به موقع و صحیح مبارزه با فساد، مشکلات بزرگی گریبان‌گیر کشور خواهد شد.

نکته دیگر انتخابات، میزان مشارکت مردم در انتخابات بود که قطعاً بی‌تأثیر از عملکرد دولت و مجلس فعلی و مشکلات اقتصادی موجود در کشور نیست و وظیفه‌ی سنگینی که بر دوش مجلس یازدهم قرار دارد، برگرداندن اعتمادی است که از مجموعه مدیریتی کشور کم شده است. پس از نزدیک به یک سال از آغاز به کار مجلس یازدهم، انتخابات دور سیزدهم ریاست جمهوری و نیز ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد و نتیجه عملکرد نمایندگان مجلس در این مدت، بر میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

به طور قطع مجلس یازدهم یکی از مهمترین دوره‌های مجلس در دوره حیات جمهوری اسلامی ایران است، چرا که سرنوشت کشور در تقابل با استکبار جهانی و فشار‌های حداکثری آن در عمر چهار ساله این مجلس تعیین و تکلیف خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات