صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۷۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 6 اسفند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در مقابل توطئه‌ دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم.(1398/12/4) *** حلول ماه رجب و سالروز ولادت پنجمین نور ولایت امام محمدباقر(ع) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ناامنی روانی کرونا!
تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسید. این آخرین وضعیت رسمی اعلام‌شده از سوی مسئولان بهداشت و درمان کشور درباره ویروس کروناست؛ اما آنچه به ناامنی روانی جامعه که بدتر و مخاطره‌آمیزتر از خود ناامنی است، دامن می‌زند، گسترش فضای شایعه‌سازی درباره شیوع ویروس کروناست. این موضوع هم می‌تواند تبعات زیادی در زندگی مردم ایجاد کند و هم تجمیع توان و حواس مسئولان مختلف و مکلف به پایش، کنترل، مهار و مقابله قطعی با این مهمان ناخوانده را دشوار کند. اعلام آمارهای غیررسمی از تلفات این بیماری در شهرهای مختلف و جنجال‌سازی در فضای رسانه‌ای و مجازی، وضعیت را به جایی رسانده است که قبل از اینکه بیماری کرونا آسیبی بزند، ترس از ابتلا به آن آسیب‌زا شده و روی اعصاب جامعه تأثیر منفی گذاشته است. منظور این نیست که مردم از آخرین وضعیت مطلع نشوند یا اطلاعاتی غیر واقعی به آنها داده شود، بلکه باید در چنین وضعیتی به کانال‌های رسمی توجه و تعادل جامعه را حفظ کرد و از دمیدن بر فضای ناامنی روانی که گاه حتی با رویکرد سیاسی انجام می‌شود، احتذار کرد؛ چراکه بازی با احساسات روانی جامعه با چنگ زدن به این بیماری علاوه بر ناپسندی اخلاقی، امنیت روانی زندگی مردم را مختل می‌کند، اعتماد را از مسئولان می‌زداید، بر گرمی بازار شایعه‌سازان می‌افزاید، به بی‌نظمی اقتصادی و هجوم بی‌دلیل به خرید و انبار برخی ارزاق و اجناس دامن می‌زند و به راحتی دومینوی مشکلات را به دنبال دارد. همه اینها نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند، بلکه بازار شایعه‌سازان و کاسبان کرونا را برای تیتربازی رسانه‌ای و هراس‌افکنی داغ می‌کند و منحنی نگرانی مردم عزیزمان را در مدار صعودی قرار می‌دهد و اینها، یعنی مختل شدن فرصت خدمت‌رسانی و علاج بیماران و مهار این ویروس. در حالی که همه‌گیر شدن این بیماری در بسیاری از کشورها، مسئولان آنها را به فکر انداخته و در همین مدت کم اقدامات امیدوارکننده‌ای در دنیا برای مهار و ابداع راه‌هایی برای درمان و علاج آن صورت گرفته است. بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، از مجموع ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر مبتلایان به این ویروس، تاکنون ۲۵ هزار و ۱۲۸ هزار نفر بهبود یافته‌اند. در این باره کافی است به تذکرات بهداشتی متخصصان گوش دهیم و از رفت و آمدهای بی‌جا در محیط‌های شلوغ حذر کنیم تا از این مرحله نیز بگذریم.


▼ گزارش روز

عین‌الاسد و ترس ادامه‌دار!
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با عنوان «خسارت‌های حمله موشکی ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که ترامپ اذعان می‌کند» توضیح می‌دهد که چگونه از مسئله ضربه مغزی در واشنگتن غفلت می‌شود، بنابراین ارزیابی دولت آمریکا از تلفات انسانی با آنچه واقعاً رخ داده است، فاصله زیادی دارد. خبرگزاری «الجزیره» نیز در مطلبی می‌نویسد: «بیانیه‌هایی که [دونالد ترامپ] رئیس‌جمهور، «مارک اسپر» وزیر دفاع و «سنتکام» [ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی] در پی حمله موشکی ایران صادر کردند و در آنها کوشیدند خسارت‌های انسانی این حمله را حداقلی نشان دهند، حتی در تناقض با تحقیقات پزشکی گسترده‌ای است که خود وزارت دفاع درباره وخامت موارد ضربه مغزی و نیاز بالقوه به یک عمر معاینه یا مداوای افراد دچار به این آسیب انجام داده است.» اینها تنها دو مورد از ده‌ها گزارش و متنی است که در رسانه‌ها در زمینه پنهان‌کاری ایالات متحده درباره موشک‌باران عین‌الاسد از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است. اگرچه در رسانه‌های داخل کشور و همچنین رسانه ملی، به دلیل سلسله مناسبات، مراسمات و همچنین مسائل و اتفاقات، موضوع موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد و خسارات و تلفات آن، آن‌طور که باید و شاید رصد نشد و در هم شکسته شدن هیمنه پوشالی آمریکا تبیین نشد، اما در رسانه‌های جهانی، به ویژه در خود آمریکا و جریان مخالف آمریکا نسبت به آنچه در عین‌الاسد رخ داد، نگرانی زیادی ایجاد شده است. و به نظر می‌رسد سران کاخ سفید و مقامات پنتاگون در حالی با موشک‌های ایرانی مواجه شدند که هرگز انتظار این دقت بالا و حجم تخریب را تصور نمی‌کردند. موضوعی که می‌توان انعکاس آن را در کاهش اظهارات تنش‌زا و تهدیدات نظامی دونالد ترامپ نیز به وضوح مشاهده کرد.


▼ اخبار ویژه

پایگاه رسانه‌ای یا پناهگاه بازماندگان صدام!
پایگاه «خلیج آنلاین» که از سوی قطر حمایت و تأمین مالی می‌شود، به پناهگاهی برای بازماندگان رژیم صدام تبدیل شده است که از عراق گریخته‌اند و به ابزار دست رسانه‌های سعودی، اماراتی، قطری و بحرینی جهت برافروختن آتش نفاق، نژادپرستی و قومیت‌گرایی در عراق شده‌ است. پایگاه خلیج آنلاین در یادداشتی تحت عنوان «گروه رسانه‌ای سپاه در بغداد را بشناسید»، شماری از شخصیت‌های رسانه‌ای را که با توطئه‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در عراق هم‌مسیر نشده‌اند، ایرانی نامیده‌ و شماری از شخصیت‌های عراقی و شبکه‌های متعهد عراقی را خائن توصیف کرده‌ است و همه قهرمانان ملی عراق را که در مبارزه با داعش رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌ها به خرج داده‌اند، از دم تیغ بلاهت خود گذرانده‌ است؛ از شهید ابومهدی المهندس گرفته تا «نوری الماکی» نخست‌وزیر اسبق عراق را ایرانی نامیده‌ است و تنها کسانی را که طفیلی آمریکا و دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده‌اند، «عراقی» می‌داند.
اعتراف یک اصلاح‌طلب به دلایل شکست
«شهربانو امانی» در تشریح دلایل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات، با‌ اشاره به اینکه «اصلاح‌طلبان در آبان مردم را تنها گذاشتند»، گفت: «عملکرد دولت روحانی، اندوخته اصلاح‌طلبان را از بین برد و مجلس دهم باعث تضعیف جایگاه اصلاح‌طلبان شد. آنهایی که لیست دادند، باید این شکست را با دل و جان بپذیرند.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «خاتمی می‌دانست حتی با اعلام ایشان مردم پای صندوق نمی‌آیند. از آنجا که اصلاح‌طلبان تمام‌قد از دولت حمایت کرده بودند، وقتی همه امیدهای مردم به یأس و ناامیدی کشیده شد، اندوخته این جریان هم تا حدی از دست رفت.»

 

▼ اخبار
1ـ فناوری فضایی مبنای توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت کنونی طراحی و ساخت سه ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران گفت: «در حال حاضر ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» آماده پرتاب است.» «محمدجواد آذری‌جهرمی» با تأکید بر اینکه فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی تأثیرگذار بوده است، گفت: «توسعه علم و فناوری‌های فضایی از افتخارات کشور ایران بوده و باعث اقتدار ما در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و یکی از ضروریات هر کشور است.» وی افزود: «در حال حاضر فناوری فضایی به عنوان ایجاد زمینه‌های رقابتی در میان کشور‌ها شناخته شده و مبنایی برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. با توجه به ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصربه‌فرد فناوری‌های فضایی در اموری، همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان‌یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.»


2ـ پیشرفت ایران در عرصه پزشکی و پیشرفت ما در عرصه دشنام دادن!
«سامی کلیب» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر سابق شبکه «المیادین» در واکنش به تلاش رسانه‌ای عده‌ای در لبنان تحت حمایت آمریکا و عربستان برای سیاه‌نمایی شدید درباره شیوع ویروس کرونا در ایران، در یادداشتی تحت عنوان «ایران در عرصه پزشکی و دارو پیشرفت می‌کند و ما در عرصه دشنام دادن پیشرفت می‌کنیم» نوشته است: «ایران 96 درصد از مواد دارویی و بهداشتی مورد نیازش را خود تولید می‌کند. ایران جزء 10 کشور برتر پیوند کبد در دنیاست... مرکز علوم اعصاب‌شناختی ایران در رتبه 19 جهانی در عرصه مقالات علمی و در رتبه اول منطقه قرار دارد... دانشگاه‌های ایران پذیرای بیش از چهار هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های تخصصی پزشکی است. طبق گزارش رویترز، ایران از آغاز سال 2013، با 2925 مقاله علمی‌ـ تخصصی رتبه 17 را در تولید علم کسب کرد؛ آیا یک کشور عربی وجود دارد که بتواند چنین اقدامی را انجام دهد؟»


3ـ اگر دوباره ترامپ انتخاب شود، در پنج سال آینده باز هم بهتر خواهیم شد
سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع سابق ایران در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا، مشکلات اقتصادی ایران و تأثیر آن بر بودجه نظامی ایران، گفت بودجه دفاعی کشور و سازمان‌های نظامی ایران کاهش نیافته است. وی گفت: «امروز به مراتب شرایط‌مان از نظر نظامی نسبت به سه سال پیش که «دونالد ترامپ» روی کار آمد، در همه ابعاد بهتر است، از نظر تجهیزات، پرسنل و سازمان‌ها. اگر دوباره ترامپ انتخاب شود، در پنج سال آینده باز هم بهتر خواهیم شد.» سردار دهقان با بیان اینکه ایران از توسعه برنامه موشکی خود و حمایت از متحدان خود عقب‌نشینی نخواهد کرد، افزود: «با آمریکا به هیچ وجه مذاکره نمی‌کنیم، هرچند که از یک جنگ همه‌جانبه نیز دوری خواهیم کرد.»


4ـ 38/5 میلیارد دلار صادرات در یازده ماهه امسال
«سیدمهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک ایران با تشریح وضعیت حجم تجارت خارجی 11 ماهه کشور اظهار داشت: «صادرات در این مدت 5/38 میلیارد دلار بوده که وزن آن 125/2 میلیون تن است و به لحاظ ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 4/4 و به لحاظ وزن 17/6 درصد رشد دارد.» وی تأکید کرد: «در این مدت 32/4 میلیون تن واردات با رشد 10/8 درصدی به لحاظ وزن وجود داشته که ارزش آن 39/9 میلیارد دلار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/3 درصد افزایش دارد.» میراشرفی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات 1/4 میلیارد دلار کمتر از واردات است، گفت: «در صورتی که صادرات برق به کشورهای همسایه و خدمات فنی مهندسی را به آن اضافه کنیم، قطعاً تراز تجاری کشور مثبت خواهد بود.»

 

▼ اخبار کوتاه
«محمدعلی پورمختار» نماینده مردم در مجلس گفت: «تعدادی از کشورهای منطقه سعی دارند با فرافکنی ایران را منشأ بیماری کرونا در منطقه معرفی کنند. این در حالی است که خود این کشورها چند ماه است که درگیر این بیماری هستند و تلفات جانی زیادی هم داشته‌اند. آنها اصلاً آماری از کشته‌ها و تلفات کشورشان بر اثر بیماری کرونا را منتشر نمی‌کنند و این به آن معنا نیست که آنها درگیر کرونا نیستند؛ بلکه کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات و دیگر کشورها از چند ماه قبل درگیر این بیماری هستند.»
«احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار حذف حکم الحاقی به تبصره 1 لایحه بودجه موسوم به «قیر رایگان» شد. در این نامه تصریح شده اجبار وزارت نفت به تحویل قیر رایگان باعث فسادهای گسترده‌ای شده و اصرار برخی نمایندگان به افزودن این حکم فسادانگیز به لایحه بودجه، تعجب‌برانگیز است.
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: «از نامزد نهایی حزب‌مان (حزب دموکرات) حمایت خواهم کرد؛ زیرا رئیس‌جمهور فعلی یک خطر آشکار برای دموکراسی و آینده ماست.» او که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نامزد نهایی حزب دموکرات بود، تاکنون از هیچ یک از داوطلبان ریاست‌جمهوری در این حزب حمایت نکرده است.
جانشین مرزبانی ناجا گفت: «دشمنان بنا داشتند تا با اعزام گروه‌های تروریستی به برخی شهر‌های استان سیستان و بلوچستان در جمع مردم عملیات انتحاری انجام دهند که با هوشیاری نیرو‌های امنیتی، آنان نتوانستند اقدامات شوم خود را عملی کنند. در این درگیری، تعدادی از اشرار توسط مرزبانان ایران اسلامی به هلاکت رسیدند.»
«حمیدرضا دهقانی‌نیا» سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم رونمایی از کد رهگیری سیگارت در شرکت دخانیات ایران گفت: «با اجرای طرح رهگیری سیگارت، ریسک عرضه سیگار قاچاق افزایش و رصد‌پذیر کردن کلیه فرایندهای تولید تا عرضه فراهم می‌شود.»
«ژو مین» نائب رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است، ویروس کرونا با تأثیرگذاری بر صنعت گردشگری در دو ماه اول سال میلادی جاری، حدود 1/3 تریلیون یوان، معادل 185 میلیارد دلار برای چین هزینه داشته است.
«دکتر محمد یزدانی» متخصص بیماری‌های عفونی گفت: «زنده ماندن کروناویروس در سطح صاف پنج ساعت است، اما تا ۹ ساعت و 14 روز و نیم هم گفته شده است. این ویروس نمی‌تواند در هوا باقی بماند، حتماً روی لباس، دست و محیط اطراف می‌نشیند و منتقل می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات