صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۷۸۶

از تکمیل فشار حداکثری تا نقض تحریم‌های آمریکا

1ـ حرکت کشور در مسیر قطع اتکا به نفت

«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه طی سخنان خود در مجلس برای دفاع از بودجه دولت در سال 1399 گفته است: «کمترین وابستگی بودجه به نفت در طول تاریخ معاصر مربوط به بودجه سال آینده با 8/5 درصد وابستگی است.» او پیش از این هم پیرامون بودجه 1399 و میزان وابستگی آن به نفت گفته بود: ‌حداقل استفاده از نفت در بودجه پیش‌بینی شده و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است، در حالی که در سال جاری این رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی وابستگی منابع عمومی ما به نفت کمتر از ۱۰ درصد است که آن را هم ۱۰۰ درصد برای اجرای طرح‌های عمرانی استفاده می‌کنیم.» این اخبار نشان می‌دهد سیاست‌های کلان نظام در بحث قطع اتکای کشور به درآمد نفتی،‌ با وجود تحریم و حتی اختلاف سلیقه دولت‌ها باقوت ادامه دارد. نشریه «بلومبرگ» نیز در گزارشی اذعان کرد ایران بر خلاف عربستان نه تنها اتکای حیاتی به نفت ندارد، بلکه در شرایط کاهش شدید قیمت نیز از تاب‌آوری اقتصادی لازم برخوردار است.

2ـ قرار است راهبرد ‫فشار حداکثری بر ایران با کلیدواژه ‫کرونا تکمیل شود

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیترش نوشت: «قرار است راهبرد ‫فشار حداکثری بر ایران با کلیدواژه ‫کرونا تکمیل شود. فشار روانی به کشورها برای بستن مرزهای زمینی و هوایی و دروغ‌پردازی در مورد پنهانکاری ایران، نقشه راه جدید است.» شمخانی پیش از این نیز در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه «پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره آمار مبتلایان به کرونا در ایران در صفحه توئیترش نوشته بود: «ابراز نگرانی پمپئو از آنچه پنهان‌کاری ایران درباره ‫کرونا می‌خواند، در حالی است که هنوز هیچ خبر دقیقی درباره حقیقت ‫عین‌‌الاسد، هواپیمای جاسوسی در افغانستان، کشته‌های امسال آنفولانزا در آمریکا و... از سوی کاخ سفید منتشر نشده است.» پمپئو گفت: ایالات متحده به شدت نگران است که احتمال دارد ایران درباره شیوع کروناویروس جزئیاتی را پنهان کرده باشد.

3ـ اصلاح‌طلبان باید مدتی را خارج از قدرت سپری کنند

«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان باید مدت زمانی را خارج از قدرت سپری کنند، اظهار داشت: «در حال حاضر جبهه اصلاحات دو شقه شده و ما با دو جناح جامعه‌محور و حکومت‌محور مواجه هستیم. این شکاف در انتخابات مجلس به خوبی عیان شد؛ از یک ‌سو احزابی، مانند اتحاد ملت و اعتماد ملی حضور دارند که در انتخابات شرکت نکردند و لیستی ندادند، اما از سوی دیگر نیز کارگزاران و هشت حزب دیگر هستند که لیست ارائه کردند، اما در تهران شکست سختی خوردند. در واقع می‌توان گفت، این جریان سیاسی از رقابت‌های انتخاباتی حذف شد و باید دید که سرانجام در انتخابات ۱۴۰۰ نیز آیا نامزد اصلاح‌طلبی توان رقابت خواهد داشت که به اعتقاد بنده، امکان چنین چیزی برای اصلاح‌طلبان نیز وجود ندارد و حداقل این وضعیت در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت.»

4ـ تحریم 13 شخص و شرکت به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا!

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش 13 شخص و شرکت از کشورهای چین، روسیه، عراق و ترکیه را به اتهام نقض قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کره شمالی و سوریه تحریم کرده است. وی مدعی شده است این 13 شخص و شرکت تحریم‌شده با نقض تحریم‌های مرتبط با قانون منع اشاعه [سلاح] به ایران، کره شمالی و سوریه، اقدام به حمایت از برنامه موشکی ایران کرده‌اند. یکی از این اشخاص که تبعه چین است نیز از سوی پمپئو متهم شد، که در تأمین اقلام حساس برای برنامه تسلیحاتی پاکستان مشارکت داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات