صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۰۲

برگزاری کلاس‌های درسی مدارس به صورت مجازی از اول هفته کلید می‌خورد

به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در مناطقی که توسط ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌شود، برنامه‌های درسی دانش‌آموزان از طریق معلمان و در صدا و سیما و فضای مجازی ارائه می‌شود.

برنامه‌های آموزش و پرورش در ایام تعطیلات غیرمترقبه برای دانش‌آموزان

این روزها موضوع شیوع کرونا در کشور موجب شده است که مدارس در برخی نقاط برای پیشگیری از این بیماری تعطیل شود؛ البته آموزش و پرورش در این مدت ضدعفونی کردن مدارس را نیز آغاز کرده است.

اما نگرانی از یادگیری دانش‌آموزان موجب شد که آموزش و پرورش بیش از گذشته به فکر آموزش‌های مجازی بیفتد و در این راستا کارگروهی نیز تشکیل شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش ششم اسفند در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که «برنامه این وزارتخانه برای کلاس‌های جبرانی چیست و آیا امتحانات پایان سال به تأخیر می‌افتد؟»، گفت: «برای اینکه شرایط تحصیل را تأمین کنیم و اگر در جایی تعطیلات بلندمدت تری نیاز بود، از روش‌های مجازی استفاده می‌کنیم».

وی تصریح کرد: «گروهی را مأمور کردیم تا آخر این هفته این کار را انجام بدهند و آمادگی خود را برای انتقال آموزش مجازی به دانش‌آموزان اعلام می‌کنیم و اگر در جایی لازم بود تعطیلات ادامه پیدا کند، از طریق فضای مجازی آموزش غیرحضوری را در دستورکار داریم».

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره جبران کسری آموزشی دانش‌آموزان به دلیل تعطیلات غیرمترقبه، اظهار کرد: «خانواده‌ها نگران یادگیری دانش‌آموزان نباشند چرا که آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می‌کند تا از بسترهای متعدد، کسری آموزشی را جبران کند».

وی ادامه داد: «به همراه معاونت آموزش متوسطه با شبکه آموزش همکاری‌هایی از قبل شروع شده بود تا بتوانیم یادگیری مکمل داشته باشیم».

حکیم‌زاده اضافه کرد: «صدا و سیما نیز اعلام آمادگی کرد و در این راستا در زمینه تداوم جریان آموزشی، برنامه‌ای پیش‌بینی شد و در خصوص زمان‌هایی به توافق رسیدیم».

برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای مقاطع مختلف تحصیلی که از طریق شبکه آموزش (شبکه۷) به طور زنده پخش می‌شود مطابق جدول اعلان است:

شنبه دهم اسفند 1398

٨:٠٠  ریاضی هفتم متوسطه اول

٨:٣٠. ریاضی هشتم متوسطه اول

١٠:٣٠ فارسی اول ابتدایی

١٠:٥٠ علوم سوم ابتدایی

١١:١٠ فارسی پنجم ابتدایی

١١:٣٠ شیمی ٣ (پایه١٢متوسطه)

 ١٥:٠٠ عربی ٢ (پایه ١١ علوم انسانی)

١٥:٣٠ عربی ٣ (پایه ١٢ علوم انسانی)

١٦:٠٠ درس اخلاق حرفه‌ای (هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش)

١٦:٢٥ کارگاه نوآوری و کارآفرینی(پایه ١١ هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش)

برنامه سایر روزهای هفته پس از تهیه لیست نهایی دروس اعلام خواهد شد.

مقرر شده است که از این به بعد معلمان در روزهای تعطیل به مدرسه بیایند و درس‌ها را از طریق فضای مجازی به دانش‌آموزان‌شان ارائه دهند.

وزیر آموزش و پرورش امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، گفت: «ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملاً تعطیل نمی‌شود بلکه در موارد تعطیلی، معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت».

 وی تصریح کرد: «اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند می‌توانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزش‌های مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابی‌ها، نحوه مواجهه استان‌ها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی است».

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش نیز در این مراسم به موضوع تعطیلی مدارس براثر شیوع بیماری کرونا، اشاره و افزود: هرچند دانش‌آموزان ممکن است طبق مصوبه ستاد پیشگیری از بیماری کرونا تعطیل شوند اما حضور مدیر و همکاران در مدرسه ضروری است و در ایام تعطیلی مدارس آموزش‌های مجازی توسط مدارس باید ارائه شود.

معاونت‌های آموزش و پرورش تلاش دارند برنامه‌هایی را برای جبران کسری ساعات آموزشی دانش‌آموزان ارائه دهند تا در فرایند یادگیری دانش‌آموزان مشکلی پیش نیاید.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم با اشاره به ایجاد کارگروهی ویژه از حدود دو ماه پیش برای جبران کسری ساعات آموزشی دانش‌آموزان ادامه داد: «در آن زمان دستورالعملی تهیه و به مدارس ارسال شد که چه کارهایی را می‌توانند برای جبران کسری ساعات آموزشی انجام دهند؛ در حال حاضر هم همان راهکارها و برنامه‌های مکملی که می‌تواند پیش‌بینی شود، مدنظر است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که از همه ظرفیت‌های برون دستگاهی هم استفاده کنیم که یکی از این ظرفیت ها همکاری با شبکه آموزش صدا و سیماست». 

وی تصریح کرد: «گروه‌های آموزشی در حال فعالیت هستند و مجموعه‌ای از راهکارها را برای جبران کسری ساعات آموزشی در حال آماده‌سازی دارند».

البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام آمادگی کرده است که با وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش مجازی و از راه دور همکاری کند.

البته در این پیام به تعطیلی مدارس تا پایان سال اشاره شده است و جدا از این موضوع که در جای خود می‌توان بررسی کرد، اهمیت همکاری برای آموزش به دانش‌آموزان در فضای مجازی مورد توجه است.

محمد جواد آذری‌جهرمی در صفحه شخصی خود نوشت: با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش‌ و پرورش، امکانات ویژه‌ای را جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجوی عزیز، ضمن حفظ سلامت خود، از تحصیل علم هم جا نمانند.

البته در این ایام برخی معلمان به صورت خودجوش به ارائه آموزش در فضای مجازی پرداختند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به دانش‌آموزان خود ارائه کردند.

برخی معلمان هم در شبکه‌های اجتماعی، برنامه درسی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و تکالیفی را تعیین می‌کنند تا دانش‌آموزان از درس و مدرسه دور نباشند. 

این روند آموزش از طریق فضای مجازی، اتفاق خوبی است که باید آموزش و پرورش به آن سامان دهند؛ به نظر می‌آید آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های مجازی، ورود جدی را آغاز کرده است البته فرصت فضای مجازی اگر به خوبی رصد و نظارت نشود می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات