تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۴۵
سران سعودی آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در عربستان را همچنان پنهان می کنند

از ویروس کرونا تا جسد خاشقجی

یکی از اصلی ترین دلایل پنهانکاری سعودیها در خصوص شیوع ویروس کرونا در عربستان، برگزاری نشست گروه بیست در ریاض بوده است. وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا (گروه ۲۰) روز شنبه در ریاض گردهم آمدند .

ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد دربار سعودیها به وزارت بهداشت این کشور دستور داده اند  تا همچنان از ارائه هرگونه آماری در خصوص ابتلای شهروندان سعودی به ویروس کرونا خودداری کند. این در حالیست که با توجه به مشاهده و تشخیص افراد مبتلا به کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس و فراتر از آن، با توجه به سطح بهداشت نازلی که در برخی نقاط عربستان وجود دارد، ادعای مقامات سعودی در خصوص عدم وجود مبتلایان کرونا در این کشور صحت ندارد.

تلفات بالای کرونا در عربستان
از ابتدای شیوع کرونا  تا کنون، مقامات وزارت بهداشت سعودی از اطلاع رسانی در خصوص تعداد مبتلایان و قربانیان جدید این ویروس منع شده اند. رسانه های سعودی نیز در این میان، نه تنها کمترین تلاشی برای دستیابی به اطلاعات جدید در خصوص مبتلایان به کرونا و تعداد دقیق آنها در سرتاسر عربستان نشان نداده اند، بلکه صرفا  به بازنشر ادعاهای  نادرست وزارت بهداشت این کشور پرداخته اند. منابع غیر دولتی در عربستان  می گویند با توجه به اینکه افراد مبتلا به ویروس کرونا  در شهرهای مختلف عربستان نظیر ریاض، مدینه منوره، نجران و جده مشاهده شده اند، سرعت شیوع این بیماری در عربستان بسیار بالاست. پراکندگی جغرافیایی ، عدم رعایت بهداشت در بسیاری از نقاط عربستان و از همه مهم تر، پنهانکاری دربار سعودی در خصوص اصل ماجرا جملگی سبب شده است تا شهروندان این کشور آمادگی لازم برای مواجهه با این ویروس سخت  را نداشته باشند.

ارتباط پنهانکاری سعودیها با برگزاری نشست گروه 20
یکی از اصلی ترین دلایل پنهانکاری سعودیها در خصوص شیوع ویروس کرونا در عربستان، برگزاری نشست گروه بیست در ریاض بوده است. وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا (گروه ۲۰) روز شنبه در ریاض گردهم آمدند .انتشار برخی آمارهای غیر رسمی، آن هم از سوی شبکه های اجتماعی در عربستان در حالی  صورت گرفت که  مقامات اقتصادی و بانکی ارشد 20 کشور صنعتی و در حال توسعه جهان مشغول برگزاری نشست در ریاض بودند!دستور قبلی و اصلی  این نشست،  اجماع اعضا  در مورد راه‌های دستیابی به یک سیستم مالیات جهانی واحد ( خصوصا در حوزه تجارت بین الملل) بوده است. در این میان، تنها کشور چین اعلام کرد که وزیر اقتصاد این کشور را به ریاض اعزام نمی کند. در نهایت، سفیر چین در عربستان ریاست هیاتی کوچک از پکن را در این اجلاس بر عهده گرفت. نکته حائز اهمیت اینکه مقامات آمریکایی نیز علی رغم آگاهی قبلی نسبت به شیوع ویروس کرونا در عربستان، به دلیل اهمیت موضوعات اقتصادی و تجاری مطرح شده در این نشست، در برابر این ماجرا سکوت کردند. در هر حال، آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت عربستان، اساسا اعلام و به روز رسانی نمی شود!

بازی سیاسی سعودیها با ویروس کرونا
سران سعودی، اخیرا  از وزرای بهداشت همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت کردند تا ضمن حضور در ریاض، راهکارهای مشترک را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و نحوه مدیریت اطلاع رسانی رسانه ای مشترک این کشورها را بررسی کنند.اما سعودیها از دعوت وزیر بهداشت قطر در این نشست امتناع کردند. روزنامه الشرق قطر در این خصوص می نویسد :
"اکنون در زمانی که همه جهانیان از ضعیف تا قدرتمندترین آدم، امکانات خود را بسیج کرده اند و بدون در نظر گرفتن ملیت، رنگ، دین و هویت سیاسی متحد شده‌اند تا با خطر " ویروس کرونا " مقابله کنند، نظام عربستان با سیاسی کردن کرونا که اساسا" یک بحران برای سلامت انسان است و به همکاری همه مردم و دولت‌های خلیج فارس برای هم افزایی جهت مقابله با کرونا نیاز دارد به افراط گرایی خود ادامه می دهد."

وقتی ویروس کرونا با جسد خاشقجی اشتباه گرفته می شود!
در جریان قتل و مثله کردن جسد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودیها  در کنسولگری عربستان در استانبول، محمد بن سلمان دستور داد تا ماجرا پنهان نگاه داشته شود. پس از فشار افکار عمومی و رسانه های مختلف، مقامات سعودی ناچار شدند به  قتل خاشقجی و از بین بردن جسد وی اعتراف کنند. بن سلمان و همراهانش زمانی به این جنایت آشکار اعتراف کردند که دیگر راهی برای پنهانکاری و انکار بیشتر این قتل وحشیانه از سوی آنها وجود نداشت. اکنون به نظر می رسد سران سعودی، ویروس کرونا را به جسد خاشقجی اشتباه گرفته اند!سعودیها باید به افکار عمومی این کشور و جهان پاسخگو باشند که چرا از ابتدا با وجود آنکه در جریان ابتلا و مرگ دهها انسان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بوده و همچنان هستند، بر روی این موضوع سرپوش گذاشته و با طبیعی جلوه دادن وضعیت عربستان ، زمینه را برای ابتلای صدها و بلکه هزاران تن دیگر به این ویروس فراهم ساخته اند! به نظر می رسد سعودیها این بار نیز زمانی حاضر می شوند  روایت اولیه ( هرچند تحریف شده و ناقص) خود از ماجرا را ارائه دهند که دیگر راهی پیش روی آنها برای مخفی کاری وجود نداشته باشد....
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات