اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۵۳

کرونای اقتصاد را هم شکست می‌دهیم

از درس امروز شرایط کشور می توان برای عبور از کرونای اقتصادی که سال هاست کشور را دچار کرده و تلفات جانی، مادی و معنوی آن بسیار بیشتر از کرونای ویروسی بوده عبور کرد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ سید محمد حسن موسویان

اراده ملی می تواند هر کرونایی را شکست دهد، این همان رمز موفقیت ملت ایران در طول 41 سال مقاومت است.

از شرایط سخت این روزهای کشور می توان درس بزرگی گرفت، درسی که راه حل مشکلات اقتصادی و معیشت مردم خواهد بود و این امر مستلزم پاسخ به چند سوال اساسی است و درس گرفتن از سال ها تجربه.

سوال اول:  در این شرایط سخت که کشور درگیر بحران ویروس کرونا شده است، ویروسی که معلوم نیست از کدام آزمایشگاه بلوک غرب بیرون آمده ، چرا دست یاری و کمک به سمت غرب ( اروپا و آمریکا) دراز نکردیم؟

پاسخ این سوال مهم در داخل خود کشور است، کشوری پهناور با مردمانی هم دل، با سواد و با شعور و با فرهنگ و با اراده و دارای نخبگانی دلسوز و شجاع که می توانند کشور را از این بحران عبور دهند. این همان تحصیل کردگان و زیر ساخت هایی فنی و علمی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره نموده اند و راه حل نجات کشور را مستلزم اتکا به این پتانسیل ها دانسته‌اند.

 تدین و فرهنگ در کنار علم می تواند باعث اراده ملی گردد،که در این کشور رمز موفقیت های 41 ساله همین دو عامل در کنار هم بوده است.

سوال دوم: چرا درخواست متخصص و مدیر و فرمول یا تجهیزات روز دنیا از امریکا و هم پیمانانش نکردیم؟

جواب ساده است، غربی که امروز خود را نمی تواند از خود کرده خویش رها کند، هرگز دردی از ملت های مظلوم جهان سوم نمی تواند دوا بکند. اگر هم فرمولی داشته باشد و یا تجهیزاتی، برای خالی کردن جیب ملت ها خواهد بود. البته در گذشته نیز در برخی از این گونه ویروس ها را دنیا مشاهده کرده است و در حافظه دولتمردان و نخبگان دنیا ثبت شده است که برخی سناتورهای امریکایی صهیونیستی از تولید واکسن و سرم های درمانی چه سود های کلانی به جیب زده اند. بله، غرب نه تنها در صحنه عمل توان مقابله ندارد، خلاف ادعای خویش، بلکه فرمولی هم در دستان خالیش نیست تا مانند فیلم های هالیوودی به داد مردم دنیا برسد. چرا که متهم اصلی پس پرده است و دوران بزن در رو تمام شده است. پس نه غرب سرمایه گذار خوب است و نه تکنولوژی برتری در دست دارد و اگر هم دارد تجربه نشان داده است نخواهد داد.

نکته بعدی آن است که عبور از بسیاری از بحران ها فرمول های پیچیده غربی نمی خواهد بلکه نیاز به یک باور ملی دارد که مسئولین می توانند با صداقت و رفتار انقلابی و شجاع خود مردم را به این سمت هدایت کنند و در سایه این اراده ملی با تکیه به پتانسیل عظیم یک ملت و اتکاء به نقطه امن جوانان و نخبگان ایرانی و علمشان، کشور به سمت ساحل امید و موفقیت هدایت شود و با کمترین خسارت مادی و معنوی از بحران ها عبور کند.

رمز موفقیت در این میان، در کنار مردم بودن مسئولین نهفته است؛ مانند بسیاری از پزشکان و مسئولین جامعه پزشکی کشور که با وجود خطر ابتلا به بیماری در کنار مردم هستند و حتی برخی از این جهادگران سفید پوش دچار این ویروس منحوس می شوند ولی جا خالی نمی کنند و امید را در دل مردم زنده نگه می دارند.

از درس امروز شرایط کشور می توان برای عبور از کرونای اقتصادی که سال هاست کشور را دچار کرده و تلفات جانی، مادی و معنوی آن بسیار بیشتر از کرونای ویروسی بوده عبور کرد.

تنها به آمار طلاق، ازدواج ، تولد فرزند، بیکاری و فساد در کنار افزایش تورم افسار گسیخته می توان به این بحران کهنه و دمل چرکین آن پی برد.

راه عبور از این ویروس جا خوش کرده در اقتصاد که تا سفره های مردم کشیده شده چیست؟

اول؛ ایجاد باور در فکر ها و ذهن ها ، با کار انقلابی و جهادگونه و با حضور صمیمی در بین مردم که نیاز مسئولین و جامعه نخبگانی کشور است و این اولین گام عبور است.

دوم؛ پناه بردن به پتانسیل مردم و نخبگان جوان کشور که می توانند با این ویروس چرکین در بدنه اقتصاد مبارزه کنند. البته در طول این سال ها بیکار هم نبوده و هفت جراحی یا بهتر بگوییم کالک عملیاتی 7 مرحله ای را برای حل مشکلات اقتصاد بیمار کشور برنامه ریزی نمودند و حتی آن را تبدیل به قانون کردند که متأسفانه سالهاست در حال خاک خوردن است و حتی بعد از تجربه برجام نیز نخبگان کشور و مسئولین محترم در دولت و مجلس سراغ آن نرفته و همچنان بر فرمول هایی مانند fatf اصرار می ورزند و اگر هم رفته اند مانند تصمیمات بنزینی، چنان شتاب زده و نسنجیده عمل نموده‌اند که موجب دود شدن بیشتر سرمایه های کشور گردید و اعتماد مردم را بیشتر خدشه دار نمود.

آری می توان: با اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها و مدیرت حامل های انرژی، بالا بردن بهره وری در کشور و سیستم مدیریت دولتی، اصلاح سیستم بانکداری و کاهش سود تسهیلات، مبارزه با قاچاق کالا و تصحیح سیستم گمرک کشور، با تصحیح و اجرایی نمودن سیستم مالیاتی کشور مانند مالیات بر مسکن های خالی و یا گرفتن مالیات از اشخاص به جای بدنه تولیدی کشور، حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از واردات بی رویه کالا و شفاف سازی در رأی و عملکرد مسئولین و دارایی های آنها، دست برداشتن از شیوه کهنه 41 ساله فروش نفت خام و رفتن به سمت پالایش آن، آن هم در پالایشگاه های کوچک مردم محور و تبدیل نفت خام به محصولات متنوع دیگر که هم سود ده بوده و هم در صادرات و مبادلات تجاری دست کشور را در دور زدن تحریم ها باز می کند، ایجاد اشتغال بیشتر در صنعت نفت ، هسته ای ، هوافضا و قطع نمودن دلالی در کشور و .... در سایه بی اعتمادی به غرب و اعتماد به مردم ،کرونای اقتصادی را شکست داد. آری همه باهم کرونا را شکست می دهیم؛ هم ویروس کرونا و هم کرونای اقتصادی کشور.

سید محمد حسن موسویان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات