صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۶۹
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

فداکاری  کادر درمانی

در پی شیوع بیماری «کروناویروس» پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حضور در جلسات قرارگاه کرونا معین شدند تا این اقدام سبب ایجاد انسجام، وحدت، هم‌فکری و هم‌افزایی با سایر اعضای این قرارگاه و در نتیجه کنترل بهتر اوضاع شود. در همین راستا با «سیدمرتضی خاتمی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو قرارگاه کرونا درباره اقدامات انجام‌شده برای کنترل و مقابله با این بیماری گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای دکتر بفرمایید این قرارگاه قرار است چه اقداماتی را برای مبارزه و کنترل این بیماری انجام دهد؟

این قرارگاه در ذیل ستاد کشوری مبارزه با کرونا تشکیل شده که مرکب است از شورای معاونان، چند نفر از نمانیدگان مجلس و اعضای سازمان نظام پزشکی و تمام گروه‌هایی که با مسئله کرونا مواجه هستند. این گروه باید تمام اتفاقات میدانی را به مسئول ستاد کشوری برسانند و مشاوره دهند. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در سطح جامعه هستند، به نظر می‌رسد که جمع بسیار مفیدی برای استحکام تصمیماتی باشد که در ستاد کشوری گرفته می‌شود.

ارزیابی شما از اقداماتی که وزرات بهداشت تاکنون درباره این بیماری داشته، چیست؟

نمی‌توان گفت که اقدامات وزارت بهداشت تا الآن در این باره، بی‌نقص بوده است، اما باید گفت در این مدت بسیار کوتاه توانسته‌اند داده‌ها را بشناسند و برای آنها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. نکته مهم در این باره این است که مردم عزیز باید پروتکل‌هایی را که از طرف وزارت بهداشت درباره پیشگیری از این بیماری ارائه می‌شود، به خوبی رعایت کنند.

آیا برای کنترل و مبارزه با بیماری کروناویروس از نظر دارو یا تجهیزاتی مثل ماسک و دستکش کمبودی داشته‌ایم؟

در زمینه تجهیزاتی مثل ماسک و دستکش کمبود داشته‌ایم؛ اما نکته مهم‌تر توزیع نامناسب این اقلام بوده است. مردم عزیز ما نباید درباره استفاده از این وسایل استرس داشته باشند و بدانند که حتماً نباید ماسک، فیلتردار باشد؛ چراکه همه ماسک‌ها به نوعی، فیلتر هستند، یا اینکه همه جا لازم نیست از دستکش و ماسک استفاده شود و باید محدود به جاهای خاصی باشد، در این صورت نیازمان رفع می‌شود؛ اما به دلیل همان کمبودی که وجود داشته است، وزارت صمت به دنبال سه شیفته کردن کارخانه‌های سازنده این اقلام است تا این وسایل به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد؛ اما از لحاظ تأمین دارو، با توجه به پیگیری‌هایی که از وزارت بهداشت داشته‌ایم، مشکلی وجود ندارد، ولی داروها باید در سطح استان‌های درگیر این بیماری، به راحتی توزیع شود.

به نظر شما چرا در زمینه اطلاع‌رسانی این بیماری تا این حد شاهد اخبار مختلف و گاهی ضد و نقیض حتی از طرف مسئولان، بودیم که سبب شد مردم دچار سردرگمی و ترس بیهوده شوند؟

باید این نکته را بدانیم که اطلاعات افراد مبتلا و تعداد فوتی‌ها در اختیار وزارت بهداشت است و باید اجازه دهیم این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق یک مجرا باشد؛ چرا که در غیر این صورت دوگانگی در اطلاع‌رسانی به وجود می‌آید و اعتماد مردم کم می‌شود و نگران‌تر از آنچه باید، می‌شوند که اصلاً به صلاح مردم نیست؛ البته باید حساس‌سازی منطقی داشته باشیم، اما باید نگرانی را نیز از جامعه رفع کنیم.

آقای دکتر، کادر پزشکی چقدر در این زمینه آمادگی لازم را داشتند؟

با توجه به اطلاعات میدانی ما، متأسفانه، در روزهای اول شیوع این بیماری، تعدادی از پزشکان و پرستاران که صف اول مقابله با این بیماری بودند، به اندازه کافی تجهیزات و امکانات مناسب نداشتند که با پیگیری‌ها و تذکرات لازم، الآن وضعیت بهتر است. مراکز درمانی باید بدانند که تمام کمبودهای خود را به قرارگاه کرونا منتقل کنند که در اسرع وقت این کمبودها برطرف شود. در نهایت باید از کادر درمانی در سطح کشور تشکر ویژه داشته باشیم که فداکارانه با ایفای رسالت خود کار بزرگی در عرصه خدمت‌رسانی در زمینه این بیماری داشتند و همه باید در خدمت‌شان باشیم و آنها را در انجام رسالت خود با کمترین مشکل برای خودشان، کمک کنیم.

برخی دچار کروناهراسی شده‌اند، شما چه توصیه‌ای در این زمینه می‌کنید؟

کروناهراسی همان ترس بیش از حد است؛ برای مثال در یکی از همین روزهای شیوع این بیماری، هزار نفر از افرادی که مشکوک بودند، به مراکز درمانی مراجعه کردند که فقط آزمایش ۱۳۹ نفر از بین این هزار نفر، مثبت بوده است و بقیه دچار همان سرماخوردگی بوده‌اند. عامل تیپی از سرماخوردگی، همین کروناویروس است، ولی مدل‌های دیگری از ویروس‌ها هستند و این دسته از کرونا سبب علائم شدیدتری می‌شود. بسیاری از افرادی که به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و علائم کروناویروس را تقلید می‌کنند، مبتلا به کرونا نیستند و تقریباً کمی بیشتر از ۱۰ درصد از نمونه‌برداری‌ها مثبت بوده است؛ بنابراین جامعه باید این نتیجه را برداشت کند که جای نگرانی نیست و نباید هر سرماخوردگی و آنفولانزایی را کرونا فرض کرد، ضمن اینکه علائم آن شبیه آنفولانزاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات