اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۰۳

مرز ایران و عراق برای تجارت باز است

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با ‌اشاره به اینکه صادرات به عراق روند عادی خود را طی می‌کند، اعلام کرد مرز ایران و عراق برای انجام امور بازرگانی باز است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده و همچنین رعایت مقررات و ضوابط اعلام شده از سوی مسئولان عراقی به تدریج صادرات افزایش می‌یابد، اظهار داشت: مرز ایران و عراق برای انجام امور بازرگانی باز است و صادرات در مرز عراق روند عادی خود را طی می‌کند.

وی افزود: برخی اخبار نیز حاکی از آن است که ترکیه نیز با احداث مرکز قرنطینه اقدام به باز کردن مرزهای خود با ایران خواهد کرد.
در همین زمینه، ناصر نبی‌پور، رئیس ‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: طی سه الی چهار روز اخیر، عراق مرزهای خود را برای صادرکنندگان تخم مرغ باز کرده و صادرات این محصول از سر گرفته شده است. صادرات به افغانستان نیز به شکل محدود ادامه دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلی در بازار تخم مرغ در آستانه شب عید نخواهیم داشت، میزان صادرات تخم مرغ را از ابتدای سال تاکنون حدود ٣٥ هزارتن اعلام کرد.
همچنین، منوچهر سلمان‌زاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری اظهار داشت: نسبت به هفته گذشته در مبادلات تجاری جاده‌ای با کشورهایی که محدودیت اعمال شده بود، تغییر خاصی نداشته‌ایم.
وی ادامه داد:‌ همچنان مبادلات تجاری کامیونی با ترکمنستان،‌ پاکستان و ترکیه متوقف شده است. البته خروج و ورود کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای از مرزها انجام می‌شود. ما در ترکیه و اروپا ناوگان جاده‌ای داریم که در حال ورود به کشور و حامل کالا هستند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اعلام این‌که ناوگان جاده‌ای ترکیه یا کشورهای دیگر می‌توانند از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کنند، گفت: در حال حاضر هیچ ناوگانی ورودی از ترکیه نداریم. در حال حاضر مبادلات تجاری کامیونی با کشورهای افغانستان، آذربایجان و عراق بدون محدودیت انجام می‌شود. ‌ به کشورهایی دیگر از جمله روسیه که از مسیر آذربایجان می‌گذرد نیز مبادلات همچنان برقرار است.
سلمان‌زاده در خصوص زمان محدودیت توقف مبادلات تجاری کامیونی با کشورهای ترکیه، ترکمنستان و پاکستان، خاطرنشان کرد:‌ مسئولان این کشورها اعلام کرده‌اند این محدودیت‌ها موقتی است و تا یک هفته آینده روال مبادلات با ایران عادی خواهد شد.
وی هفته گذشته درباره مسائل مربوط به تأثیر کروناویروس بر مبادلات جاده‌ای کالای ایران با کشورهای همسایه گفته بود: فقط کشور عراق با توجه به محدودیت استقرار نیروی انسانی، در حوزه مسافری محدودیت‌هایی در مرزهای مهران و خسروی اعمال کرده، اما در بحث کالا هیچ محدودیتی برای مبادلات با این کشور نداریم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با یادآوری این‌که مبادلات با کشور افغانستان هم بدون محدودیت انجام می‌شود، گفت: فقط ترکمنستان از امروز محدودیت‌هایی را برای مبادلات کالا با ایران وضع کرده که علت دقیق آن‌را نیز اعلام نکرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات