صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 اسفند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ایجاد امنیت در فضای اقتصادی از وظایف دستگاه قضاست. فضای کسب‌وکار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند... مبارزه قاطع با مفسدان اقتصادی از دیگر وظایف مهم قوه قضائیه است و باید در این مقوله فعال باشد.(1397/4/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ته کلاه دروغگو سوراخ است!
شخصی در مجلسی دروغی گفت، دیگری برای اینکه او را رسوا کند، گفت: آنکه ته کلاهش سوراخ دارد، دروغ گفته است! این شخص فوراً دست به کلاه خود بُرد که ببیند سوراخ کجاست. در روزهای اخیر به بهانه مقابله با ایران، رسانه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی دروغ‌های متعددی به ملت و کشورمان نسبت می‌دهند؛ مثلاً مطالبی را از آیت‌الله بهجت درباره کرونا نقل می‌کنند، درحالی که ایشان ده سال پیش مرحوم شده‌اند، پس از اینکه مردم به دروغ آنها پی بردند، فوراً یک ویدئو دیگر را جایگزین ویدئوی قبلی می‌کنند، یا گفتند ایران توان مقابله با کرونا را ندارد، اما بهداشت جهانی اعلام کرد موفقیت‌های ایران در مقابله با کرونا از ژاپن و کره جنوبی هم بیشتر است.
این جنگ رسانه‌ای را که مبتنی بر تغییر رسانه‌ای رویدادهای کشور است، جنگ روایت هم می‌گویند؛ یعنی دشمن در صدد است که با دروغ‌گویی و جوسازی، چهره ایران را در افکار عمومی تخریب کند؛ اما برای مقابله با آن کافی است دو سؤال یا جمله انحرافی مطرح شود، فوراً دست به کلاه می‌برند.
اگرچه در گذشته به سبب محدودیت رسانه‌ها، جنگ رسانه‌ای شدت کمتری داشت، اما در سال‌های اخیر این جنگ به تعداد افراد دارای گوشی هوشمند افزایش یافته است؛ در اولین روز هفته جاری در توئیتر، ۵۷ درصد توئیت‌ها در انتقاد از مسئولان کشور، ۶ درصد ترس از کرونا، ۵ درصد انتقاد از مردم، ۲ درصد رعایت نکات بهداشتی و... منتشر شده است. اگر از همین پیام‌رسان در راستای رعایت بهداشت، آموزش یا مقابله با محتکران تجهیزات بهداشتی، تولید محتوا صورت می‌گرفت، شاید وضعیت بهتر از این بود.
اکنون که نیروهای انتظامی، بسیج، طلاب علوم دینی و مردم عزیز کشورمان به صورت خودجوش به یاری مردم شتافته‌اند، لازم است برای مقابله با جنگ روایتی دشمن تصویری درست و مبتنی بر واقعیت از رخدادهای کشورمان ارائه دهیم.
توجه داشته باشیم که کار ما کمتر از پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی بیمارستان‌ها نیست؛ با همین رسانه‌های کوچک و تأثیرگذار که در دست داریم و با تولید پیام‌های امیدبخش، هم مردم کشورمان را امیدوار کنیم و هم نقشه‌های توطئه‌انگیز رسانه‌های آل‌سعود و انگلستان را افشا نماییم.

 

▼ گزارش روز

بحران در انتظار ایالات متحده
در حالی که مقامات آمریکایی با لفاظی در تلاش هستند درباره وضعیت انتشار ویروس کرونا و نحوه مدیریت کشورمان در مواجهه با این بیماری سیاه‌نمایی کنند؛ گزارش رسانه‌های جهانی از شیوع کرونا در آمریکا نشان می‌دهد که متأسفانه مردم این کشور در آستانه یک فاجعه قرار گرفته‌اند که با پنهان‌کاری دولت آمریکا در جهان انعکاس پیدا نمی‌کند، نشریه آمریکایی «خط بهداشت» (Healthline)، با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۹ نیز جمعیت مبتلایان به آنفولانزا در آمریکا ۷ میلیون نفر تخمین زده شده بود، می‌نویسد: درباره کرونا نیز جمعیت ۳۲ میلیونی کارمندان و کارگران در آمریکا موجب شیوع گسترده کرونا خواهند شد.
اخبار منتشرشده از آمریکا نشان می‌دهد هر شهروند آمریکایی برای تست بیماری کرونا که در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود، باید ۱۴۰۰ دلار بپردازد؛ حال آنکه بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا به دلیل فقر گسترده و نبود حمایت‌های بیمه‌ای توان انجام این تست را ندارند.
خبرگزاری «رویترز» از پنهان‌کاری و بی‌توجهی دولت آمریکا نسبت به شیوع ویروس کرونا پرده برداشته است و می‌نویسد: «دولت فدرال کمتر از ۱۰ درصد از ماسک‌های محافظ مورد نیاز برای محافظت از کارمندان و مردم را در اختیار دارد. واشنگتن هنوز بودجه کافی را برای حمایت از بخش‌های بهداشتی در نظر نگرفته و به اذعان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مبلغ درخواستی ترامپ بسیار اندک است. ایالات متحده با لجبازی هفته‌های گذشته را برای پیشگیری از دست داده است. اکنون نیز گرچه مقامات بهداشت آمریکا ۶۰ مورد ابتلا را تأیید کرده‌اند، اما به اذعان کارشناسان هیچ راهی برای دانستن رقم واقعی ندارند. حدود ۱۵ بخش بهداشتی ایالتی با تماس با رویترز نگرانی‌های خود را درباره چالش‌هایی که در صورت گسترش ویروس با آنها روبه‌رو خواهند شد، از جمله نداشتن وسایل محافظت شخصی کافی برای محافظت از کارکنان پزشکی، بیان کرده‌اند.


▼ اخبار ویژه

شهید سلیمانی ارتش قدرتمند فلسطینی ایجاد کرد
«زیاد النَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران نقشی بزرگ در تقویت مقاومت فلسطین داشت.» وی در گفت‌وگویی با شبکه «القدس الیوم» افزود: «سلیمانی شخصاً تمام پرونده‌ها و انتقال سلاح را بر عهده داشت، وی بر عملیات پیچیده‌ای نظارت و به برخی کشورها سفر می‌کرد تا امکان انتقال سلاح به غزه را پیگیری کند.» النخاله تصریح کرد: «سلیمانی انقلاب فلسطین را از گروه‌های نظامی مخفی صرف به ارتشی قدرتمند و دارای سلاح و توانمندی تبدیل کرد. وی فقط به انتقال موشک‌های آماده بسنده نکرد، بلکه تغییری کیفی در زمینه بحث موشک‌ها به وجود آورد.» وی تأکید کرد: «غزه می‌تواند افتخار کند هزاران موشک در اختیار دارد که می‌تواند با آنها تمام شهرهای صهیونیستی را هدف بگیرد.»


تهرانی‌ها کمترین و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مشارکت را داشته‌اند
وزارت کشور میزان مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها اعلام کرد که براساس آن کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان مشارکت را با 70/66 درصد به ثبت رسانده و تهران هم با 26/24 درصد، کمترین میزان مشارکت را داشته است. میزان مشارکت در ده استان بالای ۵۰ درصد بوده است و ۱۶ استان هم مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته‌اند. بر اساس گزارش وزارت کشور، میانگین مشارکت در کل کشور نیز 42/7 درصد بوده است.

 

▼ اخبار
1ـ FATF منفعتی برای ایران نداشته است
«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار داشت: «در FATF اصطلاحی به نام لیست سیاه وجود ندارد. در این برهه ما مجدداً وارد لیست کشور‌های غیرهمکار با FATF شدیم.» وی تأکید کرد: «اینکه گفته می‌شود اگر ایران با تعبیر غلط مطبوعات به لیست سیاه FATF بپیوندد، برای بازگشتش حتی بعد از تحریم‌های آمریکا نیز پروسه طولانی نیاز است، باید بگویم که چنین حرفی درست نیست.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «تا به الآن ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه FATF عمل شده، اما منفعتی برای ایران نداشته است.» وی گفت: «بانک‌ها و کشورهای همکار ایران به خوبی می‌دانند که ایران پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم نمی‌کند؛ بنابراین معنا ندارد که ما از طریق مطبوعات و رسانه‌ها افکار عمومی را پریشان کنیم؛ یک کشور ۸۰ میلیونی، که ۷ درصد ذخایر زیرزمینی جهان را دارد، به بن‌بست نمی‌رسد. ۸۰ درصد اقتصاد ایران داخلی است و تنها ۲۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به داد و ستدهای خارجی است.»


2ـ خاتمی رهبر اطرافیانش هم نیست
سایت «نامه نیوز» وابسته به اصلاح‌طلبان، در تحلیلی از علت شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشته است: «شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را باید سومین شکست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دانست. شاید بهانه اصلاح‌طلبان رد صلاحیت نیروهای‌شان باشد، اما خوب می‌دانند که ریزش سرمایه اجتماعی تیری است که بر قلب‌شان خورده و اگر یک لشکر پرژنرال داشتند هم نمی‌توانستند امید به رأی‌آوری داشته باشند». «رضوی فقیه» از نیروهای جبهه مشارکت نیز گفته است: «مهم‌ترین دلیل شکست اصلاح‌طلبان، عملکرد ضعیف‌شان در دولت و مجلس بوده است. گناه ناکامی را گردن نظارت استصوابی نیندازند، ردّ صلاحیت‌ها مثل انتخابات قبل بود.» وی تأکید کرده است: «خاتمی حتی رهبر طیف اصلاح‌طلبان اطراف خودش هم نیست، مردم که مقلد محض خاتمی نیستند. اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۴ هم نمی‌توانند خودشان را بازسازی کنند.»


3ـ بودجه بریتانیا اینجا جواب می‌دهد!
در حالی که مراجع و علما رعایت دستور پزشکان برای مقابله با کرونا را واجب دانسته‌اند، دو نفر معلوم‌الحال اقدام به زبان‌سایی بر در حرم و ضریح مطهر امام رضا(ع) می‌کنند تا از این رهگذر اثبات کنند، آستان قدس رضوی آلوده به ویروس کرونا نیست! با جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی رد پای یکی از این افراد در فرقه شیرازی‌ها منسوب به «شیعه انگلیسی» آشکار می‌شود. این جریان انگلیسی موجب شده است رسانه‌های بیگانه همین خبرها را به عنوان اعتقادات تشیع بازنشر بدهند. آنها پیش از این نیز با ترویج قمه‌زنی و راه رفتن روی آتش چهره‌ای منفور از شیعه در جهان به نمایش گذاشته بودند. رهبر معظم انقلاب در سال 1392 درباره این فرقه تأکید کردند: «آن تشیعی که با MI6انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است، هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.»


4ـ ۴۵۰ سرباز صهیونیستی قرنطینه می‌شوند
به گزارش «اسپوتنیک»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد تاکنون ۱۵۰ سرباز این رژیم به دلیل ویروس کرونا در قرنطینه هستند. تعدادی از این ۱۵۰ سرباز با یک هیئت نظامی کره جنوبی دیدار کرده بودند و برخی از آنها به خارج سفر کرده‌اند. سخنگوی ارتش صهیونیستی گفت: «به علت ترس از ابتلا به ویروس کرونا ۱۵۰ سرباز که بیشتر آنها از مرخصی در خارج بازگشته بودند، قرنطینه شدند که تعدادی از آنها با هیئتی نظامی از کره جنوبی یا با برخی مبتلایان در ایتالیا دیدار کرده‌اند.» وی افزود: «نزدیک به ۳۰۰ سرباز دیگر نیز که از ایتالیا بازگشته‌اند، قرنطینه خواهند شد.»


▼ اخبار کوتاه
در پی نامه نامتعارف وزیر بهداشت به «حسن روحانی» به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی که حاکی از احتکار شدید ماسک‌های تولیدی در کشور است، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «دکتر روحانی در ارجاع نامه وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، به وزیر اطلاعات دستور دادند که موارد مطرح‌شده در این نامه به سرعت رسیدگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، گزارش بررسی‌ها ارائه شود.» گفتنی است، نامه وزیر بهداشت به روحانی با عنوان ریاست شورای عالی امنیت نشان‌دهنده نگاه فراقوه‌ای وزارت بهداشت برای رفع و رجوع احتکار تجهیزات بهداشتی در کشور است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به امضای توافق صلح میان طالبان افغانستان و آمریکا نوشت: «اشغالگران آمریکایی نباید هرگز به افغانستان حمله می‌کردند؛ اما آنها این کار را انجام دادند و دیگران را برای پیامدهای آن مقصر دانستند. اکنون پس از ۱۹ سال تحقیر، ایالات متحده پیشنهاد تسلیم خود را داده است. چه در افغانستان و چه در سوریه، عراق یا یمن، مشکل، آمریکاست. آمریکا خواهد رفت (اما) ویرانی گسترده‌ای پشت سرش باقی می‌گذارد.»
«جان بابایی» معاون درمان وزیر بهداشت گفت: «در بدبینانه‌ترین حالت تا خرداد درگیر کرونا هستیم. تمامی شرایطی که منجر به تجمع مردم است، باید تعطیل شود. هرچه بتوانیم این دوره را کوتاه‌تر کنیم برای مردم بهتر است. هرچه مردم برنامه‌های غیر ضروری را عقب بیندازند، دوره این بیماری کوتاه‌تر خواهد بود.»
«منوچهر سلمان‌زاده» یکی از مقام‌های مسئول سازمان راهداری از تداوم مبادلات تجاری کامیونی با کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و روسیه (از مسیر آذربایجان) خبر داد و گفت: «محدودیت مبادلات با سه کشور ترکمنستان،‌ پاکستان و ترکیه تا هفته آینده لغو می‌شود.»
«محمدرضا کرمی‌نژاد» معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: «در حال حاضر میزان مصرف آب تهران 5 درصد افزایش یافته است.» وی تصریح کرد: «احتمال قطع آب وجود ندارد، اما مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.»
وزیر بهداشت از تشکیل 300 هزار اکیپ سیار با کمک سازمان بسیج برای مراجعه به تک‌تک خانه‌های ایرانیان و شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا خبر داد.

 

ترنم زندگی
همیشه روحیه امیدواری را در خود حفظ کنید و اگر همسرتان از کمبودهای زندگی صحبت می‌کند، بذر امید به آینده‌ای بهتر را در سرزمین ذهن ایشان و بچه‌ها بکارید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات