صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۲۸

انصراف نخست وزیر عراق از تشکیل دولت

محمد توفیق علاوی که پس از گذشت یک ماه، موفق به تشکیل کابینه خود نشد، امروز طی نامه ای به رئیس جمهوری عراق، از سمت نخست وزیری استعفا داد.
وی در باره دلیل استعفا گفت: تصمیم داشتم یک دولت مستقل و فراحزبی ایجاد کنم تا خواسته های مردم را برآورده کنم، اما ظاهرا این کار منافع افرادی را که غرق در فساد و زد و بندهای سیاسی و مسایل طائفه ای هستند، به خطر انداخته است.
علاوی افزود: اگر در برابر فشارهای این طیف کوتاه می آمدم اکنون دولت را تشکیل داه بودم، اما در این صورت منافع و مصالح ملی قربانی می شد.
رییس جمهوری عراق با کناره ‌گیری علاوی موافقت کرد و اعلام کرد ظرف ۱۵ روز آینده با مشورت گروه‌ های مختلف، گزینه جدید نخست وزیری را معرفی خواهد کرد.
این در حالی است که روز یکشنبه جلسه ویژه رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه علاوی به دلیل به حد نصاب نرسیدن برای پنجمین بار در طول یک هفته اخیر، باز هم به تعویق افتاد و به روز دوشنبه موکول شد.
از مجموع ۳۲۹ نماینده تنها ۱۰۸ نماینده حاضر به شرکت در جلسه شدند؛ لذا جلسه به حد نصاب نرسید.
علاوی پیش از این هشدار داده بود که اگر پارلمان با او همراهی نکند استعفا خواهد داد.
این در حالی است که اکثر جریانات سیاسی به ویژه شیعه، با علاوی و کابینه اش موافق بودند، اما غیر از برخی جریانات اهل سنت (اتحاد قوا) و کردها (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی)، برخی گروه های شیعی (ائتلاف دولت قانون و ائتلاف النصر) هم با علاوی مخالفت کرده و از حضور در پارلمان خودداری کردند.
علاوی از ۲۲ وزیر پیشنهادی خود، نام ۱۶ وزیر را برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان آماده کرده و همچنان بیشترین اختلافات بر سر وزارتخانه های کلیدی مانند دفاع، کشور، دارایی و دادگستری بود.
اکنون رئیس جمهوری عراق، برهم صالح باید نامزد دیگری را برای منصب نخست وزیری و تشکیل دولت مکلف کند.
گفته می شود جریانات شیعی بار دیگر به نامزدهایی مانند اسعد العیدانی و مصطفى الكاظمی و قصی السهيل روی خواهند آورد که با توجه به تجارب گذشته و خصوصا ماجرای علاوی، توافق بر سر این افراد کار بسیار دشواری خواهد بود.
علاوه بر اختلافات شدید داخلی، دخالت بازیگران خارجی به ویژه آمریکا در عدم کامیابی عراقی ها در تشکیل دولت جدید، نقش مهمی ایفا می کند.
به این ترتیب با استعفای محمد علاوی، خلا سیاسی در عراق وارد دور تازه ای شده و ابهامات مربوط به فضای آینده این کشور بیش از پیش افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات