نیویورک تایمز به نقل از منتقدان می نویسد گام های اشتباه مقامات دولت فدرال، خطرات ناشی از ویروس کرونا را علیه مردم آمریکا افزایش داده است زیرا ویروس کرونا  در "زره بهداشت عمومی کشور" راهِ نفوذ پیدا کرده است اما مقامات برای مقابله با این تهدید دیر اقدام کرده اند. 

به نوشته این روزنامه، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا  در نخستین تلاش خود برای تولید انبوه کیت های تشخیص، "ضایع بازی درآورد" زیرا در این کیت ها  فراموش شده بود تجهیزات آزمایش تشخیص هم  قرار داده شود. مقامات زمانی به این مساله پی بردند که صدها کیت به آزمایشگاه های  فدرال منتقل شده بود و به گفته منتقدین جایگزین  کردن آنها با کیت های مناسب، چندین هفته طول کشید که البته باز هم امکان تشخیص نهایی فراهم نیست. و بسیاری از دانشمندان اطمینان ندارند که این اقدامات به موقع انجام شده باشد.

تا روز دوشنبه 103 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده بودند و 6 مورد مرگ نیز گزارش شده بود. دهها بیمار در ایالات متعدد احتمالا به این ویروس آلوده شده اند. 

تعداد موارد آلودگی در حال افزایش است، نه فقط به این دلیل که ویروس در حال انتشار است، بلکه به این دلیل که مقامات فدرال اقداماتی انجام داده اند که نتیجه آن افزایش  موارد تست است. سر و صدای زیاد درباره نتایج مثبت تست ها سبب شده است منتقدین عملکرد ابتدایی دولت را در مدیریت این مشکل زیر سوال ببرند.

دکتر "مایکل مینا" اپیدمیولوژیست (همه گیر شناس) از دانشگاه هاروارد می گوید: بی کفایتی فراتر از حدی  است که از مرکز کنترل و پیشگیری انتظار می رود. این مشکل سختی نیست  که نتوان آن را در دنیای ویروس ها رفع کرد.

مرکز کنترال و پیشگیری  بیماری ها ارقام مربوط به تعداد آمریکایی هایی را که تست داده اند، از وب سایت خود حذف کرد و مقامات این سازمان هم روز دوشنبه یک کنفرانس خبری را درست هنگام آغاز شدن، لغو کردند. 

به نوشته نیویورک تایمز پزشکان سراسر کشور از امکانات محدود آزمایش کرونا در سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها و محدودیت های اعمال شده برای گرفتن تست از افراد مشکوک گلایه  کرده اند. 

"رالف بریک" که در دانشگاه کارولینای شمالی بر کرونا و بیماری های غیرمترقبه تمرکز کرده است، می گوید : چطور در کره جنوبی روزانه 10 هزار مورد تست انجام می شود و ما نمی توانیم؟ زمانی می دانستیم که در چین  این بیماری بدون داشتن علایم ظاهری در حال گسترش است، پس چرا آمریکا دهها هزار دستگاه تست درست نکرده است؟

در همین حال مقامات  بهداشت عمومی در آمریکا گزارش کرده اند ویروس کرونا در میان  افرادی در حال گسترش است که هیچ گونه سابقه مسافرت خارج از کشور نداشته اند. مدارس در بسیاری از ایالات تعطیل شده و فرمانداران حالت فوق العاده اعلام کرده اند. 

چندین هفته بود که تمام موارد آلودگی به کرونا در آمریکا مستقیما به سفرهای خارج از  کشور و یا ارتباط  نزدیک با افراد آلوده، نسبت داده می شد. اما در روزهای اخیر این روند تغییر کرده است. در عین حال گزارش شده است بسیاری از افراد آلوده درمان شده و به زندگی عادی بازگشته اند.

از سوی دیگر دولت ترامپ هفته گذشته اعلام کرد تمام اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا باید از دفتر معاون اول رئیس جمهور اعلام شود، سیاستی که منتقدان از آن به عنون تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آمار دقیق موارد آلودگی به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن یاد کرده اند.

"والتر شو" مدیر پیشین دفتر امور اخلاقی دولت آمریکا به دنبال این اعلام، در توییتی تصریح کرد: کاخ سفید مقامات امور بهداشت عمومی را از انتشار اطلاعاتی که معاون رئیس جمهور آمریکا برای انتشار تایید نکرده، منع کرده است.

شو تاکید کرد : مجازات هر کارشناسی که این فرمان را نقض کند، شامل پایان حضور در عرصه خدمات بهداشت عمومی – با چندین دهه تجربه – و یا محرومیت از بیمه خواهد بود.