اقتصادی >>  اقتصادی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۷۶

پروژه‌ای که در صورت تکمیل، ایران را از صادرات نفت از مسیر تنگه هرمز بی‌نیاز می‌کند

پس از عملیاتی‌شدن کامل پروژه بندر جاسک، روزانه یک‌میلیون بشکه نفت از ایران صادر خواهد شد.
پیشرفت سریع پروژه نفتی ایران برای دور زدن تنگه هرمز
به نقل از اویل پرایس، ایران به‌سرعت پروژه بندر جاسک را گسترش داده است. جاسک در منطقه حساس تنگه هرمز قرار ندارد و در جنوب شرق دریای عمان واقع شده است. موقعیت مکانی این بندر آن را تبدیل به یک مسیر ترانزیت بدون خطر برای بازار‌های حیاتی ایران در شرق مخصوصاً چین و هند کرده است و همچنین بازار‌هایی در جنوب آفریقا.

طبق آخرین اظهارات تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، اولین فاز صادرات نفت خام از بندر جاسک طی ۱۲ ماه آینده آغاز خواهد شد. شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران به‌همراه شرکت ملی نفت مسئول اجرای پروژه بندر جاسک است. پس از عملیاتی شدن کامل این پروژه، روزانه یک‌میلیون بشکه نفت از ایران صادر خواهد شد مخصوصاً در مرحله اول، این نفت از میادین منطقه کارون غرب خواهد بود، علاوه بر آن، از بندر جاسک برای تأمین مواد اولیه پالایشگاه‌های نفتی و کارخانه‌های پتروشیمی استفاده می‌شود و هدف آن افزایش صادرات به آسیا است.

طبق طرح‌هایی که در زمان حاضر در حال اجراست، یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری با ارزش ۱.۸ میلیارد دلار، گوریه را در منطقه روستایی شعیبیه غربی در استان خوزستان  به منطقه جاسک در استان هرمزگان متصل می‌کند. وقتی نفت به جاسک رسید، در ۲۰ مخزن ذخیره که هر کدام ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دارند، ذخیره خواهد شد. این مقدار در مرحله اول ۱۰ میلیون بشکه خواهد بود که بعد در نفتکش‌های بسیار بزرگ به‌سمت خلیج عمان و اقیانوس هند می‌رود. ظرفیت این نفتکش‌ها بعد‌ها افزایش می‌یابد و محصولات مختلف پتروشیمی و نفتی را طبق تقاضای آسیا حمل خواهند کرد. طبق گفته منابع ایرانی این محصولات شامل بنزین، نفت گاز، سوخت جت، سولفور، بوتادین، اتیلن و پروپیلن خواهند بود.

تمام گروه‌های سیاسی در ایران از این پروژه حمایت می‌کنند و این حمایت سه دلیل دارد: اول، وجود یک مسیر دیگر برای ایران برای تجارت نفت غیر از تنگه هرمز به‌معنای ادامه تجارت این کشور با چین و هند است. دوم، واردات کالا به‌ازای نفت برای ایران از چین و روسیه افزایش می‌یابد. هر دوی این کشور‌ها در هزینه‌های جاسک سهیم هستند و هر دو اعلام کرده‌اند منابع مالی بیشتری در راه است؛ و در آخر، در اختیار داشتن ظرفیت بالای ذخیره نفت در نزدیکی هند بدین معناست که فشار هند و پاکستان احتمالاً منجر به ساخت خط لوله نفت و گاز ایران ــ هند یا ایران ــ پاکستان ــ هند خواهد شد، این به‌معنای مستقر شدن نیرو‌های امنیتی ایران در خاک هند و پاکستان است که منافع استراتژیک بسیاری برای ایران دارد.

با توجه به توافق احزاب مختلف در ایران برای تکمیل پروژه جاسک، پیشرفت این پروژه بسیار سریع بوده است. ساخت این پروژه در ۲۰۱۸ آغاز شد و با وجود موانع بسیاری که به‌خاطر تحریم‌های آمریکا به وجود آمد ادامه یافت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات