صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک بگیرم اما خیلی هم بزرگش نکنیم مسئله را؛ یک قضیه‌ای است پیش آمده، یک مدتی هست، مدتی که ان‌شاءالله خیلی طولانی نخواهد بود. تجربیاتی که ما در این زمینه به دست می‌آوریم، فعالیتی که مردم و دستگاه‌ها می‌کنند، در واقع یک رزمایش عمومی در این زمینه انجام می‌گیرد، این می‌تواند یک دستاورد باشد.(1398/12/13) *** ولادت باسعادت امام محمدتقی(ع) فرخنده باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

خرافه‌زدايي

اين روزها مسئله کرونا به عاملي براي انتشار مطالبي ضد و نقيض در حوزه‌هاي مختلف، از جمله عرصه معرفت ديني بدل شده است. فضاي مجازي نيز فرصتي را فراهم آورده است تا بيشتر از گذشته بستر براي معرکه شيادان فراهم آيد. طبيعي است شيوع بيماري‌هاي واگيردار، تجمعات انساني را تحت تأثير خود قرار دهد و به سمت تعطيلي بکشاند و در اين ميان تجمعات مذهبي نيز بيرون از اين قاعده نخواهند بود. همين امر موجب شد بخش عمده‌اي از نمازهاي جمعه و جماعت، جلسات هيئت‌هاي مذهبي، اعتکاف، برنامه زيارتگاه‌ها در سراسر کشور با نظر بزرگان ديني و مراجع عظام تقليد تعطيل شود.
در اين ميان، برخي جريان‌هاي انحرافي، در حوزه‌هاي اعتقادي نيز انحرافات مبنايي خود را در قالب انتشار مطالبي آشکار کردند؛ در حالی که این باورها در تضاد با يافته‌هاي مسلم علمي‌ـ عقلاني بشري قرار دارند. به واسطه وجود اين افراد، بار ديگر اتهام قديمي «تعارض ميان علم و دين» شايع شده و بهانه فرصت‌طلبان براي تخريب چهره اسلام فراهم شده است. الگوي ارائه‌شده از جانب اين منحرفان، تصويري خرافي از دين و آموزه‌هاي ديني است که يافته‌هاي علمي بشري را نفي مي‌کند. حاصل آن نيز تخريب چهره دين و قرابت دين با تحجر و عقب‌ماندگي است. برخی مفاهيم عميق و متعالي چون، زيارت، توسل، شفا، دعا و... که جزء باورهاي اصيل تشيع علوي هستند، دست‌خوش تحريف و تحقير قرار گرفته است.
اما آنچه روز گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب انتشار يافت، پاياني بود بر اين معرکه شيادان و منحرفان. ديروز ملت ايران ديدند که مرجع عالي‌قدر شيعه، در روز درخت‌کاري با دستکش مخصوص در برابر دوربين‌ها قرار مي‌گيرد تا نشان دهد که بين اسلام و يافته‌هاي علمي‌ـ پزشکي تعارض ذاتي وجود ندارد! ايشان در کلام‌شان ضمن درخواست از ملت براي تخطي نکردن از توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي مجموعه‌هاي مسئول، تأکيد دارند:
«يقيناً هر چيزي که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شيوع اين بيماري، يک حسنه است؛ در نقطه مقابل، هر چيزي که کمک کند به شيوع اين بيماري، يک سيئه است. خداي متعال ما را موظف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت ديگران، سلامت مردم، احساس مسئوليت کنيم؛ بنابراين توصیه اول اين است که ما کاملاً رعايت مقرّراتي را که مسئولان براي ما مشخص مي‌کنند، براي خودمان فريضه بدانيم و لازم بدانيم و عمل کنيم.»

 

▼ گزارش روز

چرا حکم حکومتی؟

رهبر معظم انقلاب با حکم حکومتی، دولت و مجلس را از شرایط بحرانی در تصویب لایحه بودجه نجات داد؛ ولی چرا مجلس از رهبری حکم حکومتی را برای تصویب لایحه بودجه درخواست کرد؟ فرصت اندک باقی‌مانده تا پایان سال جاری امکان بررسی و اصلاح لایحه بودجه سال 99 توسط مجلس را غیر ممکن کرده بود؛ ازاین‌رو، راهکاری که مجلس پیش ‌رو داشت، بررسی بودجه‌های دو دوازدهم یا سه دوازدهم بود که این تدبیر نیز با توجه به مهلت باقی‌مانده از عمر مجلس کنونی و فرصت چندماهه برای تشکیل مجلس جدید، عملاً بودجه سال 1399 را در بن‌بست قرار می‌داد و در این صورت و در خوشبینانه‌ترین حالت، لایحه بودجه باید در شش ماهه دوم سال آتی تعیین تکلیف می‌شد. از سویی دیگر، تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس، موجب تعطیلی جلسات علنی مجلس شد و عملاً امکان بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص لایحه بودجه یا لوایح دو دوازدهم و... در صحن علنی را غیرممکن کرد. در این شرایط دولت نیز نمی‌توانست بودجه را بدون مصوبه مجلس اجرایی کند و بسیاری از خدمات و برنامه‌های دولتی و حقوق کارمندان برای سال آینده معطل تصویب بودجه می‌ماند. برای عبور از این وضعیت، هیئت‌رئیسه مجلس تصمیم گرفت از ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی استفاده کند؛ به همین دلیل، «علی لاریجانی» در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، موافقت ایشان را برای ارسال لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تقاضا کرد. در اصل 85 قانون اساسی آمده است مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند؛ ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی قوانین را با رعایت اصل 72 به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. در نهایت، با اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب، مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به شورای نگهبان ارسال شد و پس از تأمین نظر شورای نگهبان، برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد، تأخیر در بررسی و تعیین تکلیف لایحه بودجه به صلاح کشور نبود و با این تدبیر، هم کشور از مشکلات پیش رو رهایی یافت و هم قوت و ظرفیت قوانین کشور بیش از پیش آشکار شد.

 

▼ اخبار ویژه

پروفایل‌های مذهبی که منافقین مدیریت می‌کنند!

«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نوشت: «شبکه سازمان منافقین و جریان‌های معاند جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با طراحی یک سیاست خبری و‌ رسانه‌ای بسیار مزوّرانه می‌خواهند به خیال خام خود، مردم و افکار عمومی ما را در یک بن‌بست فکری قرار دهند. این روزها هر روز هزاران توئیت و اطلاعات مجعول توسط منافقین با این مفهوم مشترک تولید می‌شود که اقلام پزشکی خارجی آلوده هستند و مردم باید از استفاده از این اقلام خودداری کنند. همین جریان با راه‌اندازی هشتگ‌هایی در فضای مجازی تحت عنوان «کیت‌های آلوده» با پروفایل دینی‌ـ مذهبی و یا شخصیت‌های فداکار و شهید نظام، سعی در انحراف افکار عمومی دارند. برخی از افراد در فضای مجازی نیز ممکن است تحت تأثیر پیام‌های حماسی این جریانات مشکوک قرار گیرند و ناآگاهانه با پیام آنها همدردی کنند؛ اما هدف اصلی این تبلیغات ایجاد بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان نظام است.»

سهام تودر‌توی دولت در صنعت خودروسازی

«محمدرضا نجفی» رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: «تعارض منافع خودروساز و وزارت صمت دلیل باتلاق بازار خودروست. وزارت صمت به جای پاسخگویی درباره عملکردش، قیمت‌گذاری هم می‌کند. دولت تکلیف سهام تودرتو در خودروسازی‌ها را مشخص کند. واگذاری سهام دولت در خودروسازان به مصلحت نیست. کم‌لطفی و کوتاهی مجلس درباره اجرای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بخشودنی نیست.»

 

▼ اخبار

1ـ معامله قرن، میوه تلخ مذاکره با دشمن

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) معامله قرن آمریکا را طرحی دانست که همه ارکان آرمان فلسطین را هدف قرار داده است و از این رو، گروه‌های مقاومت در فلسطین باید در راستای رد و محکومیت آن و ارائه راهبرد ملی، موضع واحدی اتخاذ کنند. اسماعیل هنیه درباره طرح صلح ادعایی آمریکا نیز گفت: این طرح چهره زشت سیاست آمریکا و همچنین میوه تلخ مسیر راه‌حل سیاسی را نشان داد، آن هم بعد از ۳۵ سال از اجرای توافق اسلو بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی. رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین از تلاش‌های آمریکا برای برقراری تماس با این جنبش خبر داد و گفت که رهبران حماس با تماس‌ها مخالفت کردند؛ چراکه بر این باور بودند و هستند که تماس‌های سیاسی با دولت آمریکا هرگز مفید نخواهد بود.

2ـ بدنه رأی اصول‌گرایی افزایش یافته است

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در تحلیل آرای جبهه اصولگرایی در انتخابات اخیر گفت: «بخشی از آرا، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند. رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده، بالطبع رأی خاکستری به حساب می‌آید. اگر اصولگرایان در مجلس یازدهم بتوانند وعده‌های خود را دنبال کنند، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. بدنه رأی اصولگرایان بیشتر از ۱۶ میلیون در سال 1396 شده است. آن ۱۶ میلیون را باید رأی سنتی تلقی کرد. مابه‌التفاوت ۱۶ میلیون رأی در انتخابات 1396 و ۲۴ میلیون رأیی که در این انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد، افزوده‌ای است که اصولگرایان به دست آوردند.»

3ـ گزارش تازه آژانس درباره ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز (سه‌شنبه) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ذخایر غنی‌شده ایران پنج ‌برابر محدودیت تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران، از ایران خواست درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در یک سایت اعلام‌نشده در تهران «شفاف‌سازی» کند. او گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.» هم‌زمان نماینده ایران در آژانس در واکنش به این گزارش گفت: «نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران در رابطه با برجام ادامه دارد و هم‌زمان گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در حال اجراست.»

4ـ توافقی که مصداق عقب‌نشینی کامل است!

نشریه «تایم» در گزارشی توافق صلح آمریکا با طالبان را تحلیل کرد و نوشت: «بین صلح و عقب‌نشینی تفاوت وجود دارد. توافق دولت ترامپ با طالبان مصداق عقب‌نشینی کامل است. در توافق، امتیازهایی ملموس و قابل اندازه‌گیری به طالبان اعطا شده است. نیروهای متحد آمریکا به سرعت از منطقه خارج می‌شوند‌. شمار نیروهای آمریکایی ظرف ۱۳۵ روز به 8 هزار و 600 نیرو کاهش خواهد یافت. مابقی نیروهای آمریکا و ائتلاف ظرف ۱۴ ماه افغانستان را ترک خواهند کرد. آزادسازی 5 هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان و خارج کردن طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد از جمله آنهاست.»

5ـ کاهش اختیارات جنگ‌افروزانه ترامپ علیه ایران

«استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است این مجلس به زودی طرح محدود کردن اختیارات جنگ‌افروزانه «ترامپ» علیه ایران را به رأی خواهد گذاشت. او همچنین از مصوبه مجلس سنا در این موضوع حمایت کرده است. مجلس سنای آمریکا ماه گذشته طرح تهیه‌‌شده سناتور «تیم کین» را به تصویب رساند. این قطع‌نامه خواستار ملزم کردن دونالد ترامپ به کسب اجازه از کنگره پیش از آغاز هر گونه اقدام نظامی علیه ایران است.

 

▼ اخبار کوتاه

«سردار تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: «بر اساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی مشمولان سربازی که باید در تاریخ 19 اسفند ماه امسال به دوره آموزشی اعزام می‌شدند، اعزام‌شان لغو شده و به تاریخ‌های یکم و سوم اردیبهشت ‌ماه سال 1399 موکول شده است. وی از شهروندان خواست هر گونه اخبار مربوط به سربازی، به‌ویژه در مورد اعزام سربازان را از رسانه‌های رسمی و پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان وظیفه عمومی ناجا و شماره تلفن 096480 پیگیری کنند.»

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد: «کرونا اقتصاد جهان را با خطرناک‌ترین ریسک از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون مواجه کرده است، به‌طوری‌که رشد اقتصاد جهان می‌تواند به حدود ۵/۱ درصد تقلیل یابد که سطح کم‌سابقه‌ای شمرده می‌شود.» رئیس سازمان تجارت جهانی نیز گفت: «تأثیر ویروس کرونا روی اقتصاد جهانی احتمالاً چشمگیر خواهد بود و تأثیر آن در آمارهای هفته آتی مشخص خواهد شد.»

به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و تعطیلی جلسات علنی مجلس، طبق تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس و مطابق با اصل 85 قانون اساسی، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1399 را اصلاح کرد و با جلب موافقت رهبر معظم انقلاب، به شورای نگهبان ارسال شد. با این تدبیر، نیازی به تصویب بودجه در صحن علنی مجلس نخواهد بود و ایرادات احتمالی شورای نگهبان از سوی کمیسیون تلفیق رفع و رجوع خواهد شد.

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه اعلام کرد «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در مکالمه تلفنی اخیر خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، به وی پیشنهاد کرده است نشست بعدی سران در قالب مذاکرات آستانه درباره سوریه در آینده بسیار نزدیک در جمهوری اسلامی برگزار شود.

یک مقام ترکیه‌ای گفت: رئیس‌جمهور آمریکا طی تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود در روز شنبه تصریح کرد آمریکا فراتر از همکاری اطلاعاتی و دادن کمک‌های انسانی، کار چندان دیگری نمی‌تواند برای کمک به ترکیه انجام دهد.

«سرلشکر دریادار اولیگ جوراولیوف» رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «در سایه شرایط کنونی، فرماندهی نظامی روسیه دیگر قادر نیست امنیت پروازهای هوایی ترکیه در سوریه را تضمین کند.»

سازمان بورس اخیراً برخی از محدودیت‌ها، مانند برگزاری کلاس، شرکت در آزمون و گذشت یک ‌ماه از زمان صدور کد برای انجام معامله را به عنوان پیش‌شرط صدور کد جدید معاملاتی (کد بورسی) وضع کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات